10.6 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăSpecialA fost lansată reţeaua Global Compact în România. Care sunt primele companii...

A fost lansată reţeaua Global Compact în România. Care sunt primele companii care au devenit membre

Companiile şi organizaţiile româneşti sunt invitate să lupte împotriva corupţiei, să susţină drepturile omului şi să protejeze mediul înconjurător, prin aderarea la Reţeaua pentru responsabilizare socială, Global Compact România. Reţeaua a fost lansată vineri, la Academia Română, şi are, până acum, 23 de membri.

De ce este nevoie de o Reţea Global Compact în România

 „Este nevoie de o reţea Global Compact în România, pentru că nu stăm foarte bine cu protecţia drepturilor omului. Nici la capitolul dreptul muncii nu stăm mai bine – munca la negru şi frauda fiscală sunt doar câteva dintre probleme. În privinţa protecţiei mediului înconjurător stăm întotdeauna cu procedura de infringement deasupra capului, iar despre corupţie… Nici nu mai trebuie să vorbim”, a spus coordonatorul programului Global Compact Network România, Doru Mitrana.

Global Compact ajută companiile, începătoare sau recunoscute, să îşi desfăşoare activităţile în mod responsabil, prin respectarea drepturilor omului şi prin conservarea resurselor.

„În calitate de membri UNGC (United Nations Global Compact – n.r.) suntem în contact permanent cu marii jucători şi avem acces la exemple internaţionale de bună practică”, a spus directorul executiv al OMV Petrom, Mariana Gheorghe.

Principiile Global Compact

Principiile Global Compact sunt clasificate în patru teme generale: drepturile omului, dreptul la muncă, protecţia mediului şi anti-corupţie.

Astfel, companiile membre ale Reţelei trebuie să respecte drepturile omului, să elimine toate formele de muncă forţată, să fie responsabile faţă de mediu şi să lupte împotriva şantajului, mitei sau altor forme de coruţie.

Condiţie de aderare la Reţea

Totuşi, îndrumarea către responsabilitatea socială oferită de Global Compact nu este gratuită. Fiecare companie este obligată să plătească o taxă anuală, care să compenseze costurile Secretariatului Reţelei. Taxele sunt diferenţiate în funcţie de mărimea companiilor.

Astfel, companiile mari, cu peste 250 de angajaţi şi o cifră anuală de peste 50 de milioane de euro, trebuie să plătească o taxă de 3500 de euro fără TVA anual, iar companiile medii, cu cel mult 250 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală de până la 50 de milioane de euro, trebuie să plătească o taxă de 1000 de euro fără TVA.

Taxa pentru companiile mici, cu până la 50 de angajaţi şi o cifră de afaceri de două sau zece milioane de euro, teste de 500 de euro fără TVA, iar cea pentru organizaţiile micro, categorie la care se încadrează ONG-urile şi IMM-urile, este de 200 de euro anual. 

Ce obligaţii au statele membre ale Reţelei

Odată devenite membre ale Reţelei, organizaţiile trebuie să facă schimbări organizaţionale, conforme cu principiile Global Compact şi să promoveze Reţeaua.

De asemenea, membrii din mediul de afaceri sunt obligaţi să publice anual un raport de progres, prin care să arate modalităţile prin care respectă principiile Reţelei.

Ce companii româneşti au devenit membre ale Reţelei

Până acum, au aderat la Reţeaua Global Compact 23 de companii și organizaţii româneşti, între care Vonino, Vimetco, Asociaţia MaiMultVerde, Asociaţia De-a arhitectura, Association Maastricht School of Management Bucharest, Băneasa Developments, Fundaţia Gala Societăţii Civile, Fundaţia Mereu Aproape, Coca-Cola HBC România, EY România, INSOFT Development & Consulting şi Institutul Naţional de Cercetări Economice „Costin C. Kiriţescu”.

Celelalte companii româneşti membre ale Reţelei sunt KMG International, L'Oréal România, Lutz & Associates, Mercedes-Benz România, OMV Petrom, Pirelli Tyres România, Porsche România, Raiffeisen Bank România, Telekom România, The CSR Agency şi Unilever South Central Europe.

Global Compact la nivel mondial

Global Compact este un program al Organizației Națiunilor Unite, cea mai mare coaliție voluntară pentru responsabilitate la nivelul actorilor economici, în care sunt implicate peste 8.000 de organizații private din 160 de țări de pe toate continentele.

Organizaţia gazdă a programului Global Compact din România este prima firmă de consultanţă în management specializată în Responsabilitate Socială Corporativă (CSR) şi sustenabilitate în România, The CSR Agency. 

Cele mai citite

SAMEDAY anunță intenția de preluare a companiei de curierat Sprinter din Ungaria

Ca parte a strategiei de extindere a infrastructurii de livrare din regiune, SAMEDAY, compania care a introdus livrarea în easybox în piața din România,...

Robe, toci și eșarfe – accesoriile perfecte pentru a-ți completa ținuta de absolvire

Fie că ești în clasa a XII-a sau în ultimul an de facultate, absolvirea este un moment special. Este un moment unic care marchează...

Consecințele unui linșaj mediatic

Lapidarea doctorului Cătălin Cârstoiu în piața publică este cea mai clară radiografie a societății românești. Nimeni din breasla medicală nu i-a sărit în apărare,...
Ultima oră
Pe aceeași temă