15.4 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialAutoritatea de Supraveghere Financiară are dreptul să intervină pentru ieftinirea RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară are dreptul să intervină pentru ieftinirea RCA

Dacă ar dori cu adevărat să intervină pentru reglementarea preţurilor poliţelor de asigurare de răspundere civilă auto, Autoritatea pentru Supraveghere Financiară ar avea la îndemână metode eficiente și mai directe. 

Este suficient ca ASF să aplice o normă pe care a introdus-o, cu mare tam-tam,  chiar la începutul acestui an. Norma 23 modificată prevede că firmele de asigurare sunt obligate să calculeze tarifele RCA în baza unor “date statistice relevante”.

Concret, dacă daunele plătite de companii nu au crescut suficient de mult ca să justifice creșterile de preț, respectivele societăţi pot fi sancționate. Iar daunalitatea nu justifică actualele prețuri, acesta fiind și motivul pentru care Uniunea Națională a Societăților de Asi­gurare și Reasigurare (UNSAR) bombardează opinia publică cu statistici exagerate, ce prezintă șoferii de camion drept adevărați “ucigași ai șoselelor”.

De fapt, chiar pe baza datelor UNSAR, se pot face calcule care arată clar că actualele prețuri nu au nici un fel de bază științifică. De altfel, o dovadă în acest sens este și faptul că anumite companii, în general cu interese în și din țările de unde provin asigurătorii, beneficiază de tarife preferențiale, și de 5 ori mai mici decât cele plătite de șoferii români. Revista Capital a realizat, citând specialiști cu experiență în asigurări, o analiză care arată clar că actualele prețuri RCA nu au legătură cu realitatea financiară. “Pe datele oficiale avem o daună medie de 18.500 de lei. Frecvența de apariție a daunei este de aproximativ 16%, adică 16 din 100 de camioane sunt implicate într-un accident într-un an. Rezultă o primă tehnică, adică suma care ar acoperi integral plata daunelor, de 18.500X16%, adică aproximativ 2.936 de lei. Adăugăm cheltuielile de marketing și vânzare, cheltuielile cu rezerva de daune neavizate, alte cheltuieli, chiar și o marjă de profit. Să  spunem încă 70%, deși este enorm. Rezultă o primă de aproximativ 5.000 de lei, care ar include toate tipurile de cheltuieli, daunele și un eventual profit de 5-10%. Or, acum prețul este undeva la 20.000 de lei, deci de patru ori mai mult. Cum să nu vrei să intri  în piață la nivelul ăsta?”, explică sursa citată.   

Creştere

De 3 ori scumpire

Față de 2014. prima medie pentru RCA a crescut de aproximativ 2,5-3 ori, de la circa 100 de euro la aproximativ 300 de euro.  În anul care a trecut de la intrarea în faliment a Astra Asigurări, prețurile s-au dublat. Concret, dacă în august 2015 un șofer de 33 de ani care conduce un Logan cu motor de 1,6 litri în București plătea în jur de 600-700 de lei pentru un RCA, la sfârșitul lunii iulie 2016 acesta dădea cel puțin 1.100 de lei. La acel moment, însă, în piață încă mai exista Carpatica Asig, care cota la niveluri sub marile corporații. Astăzi, dacă același șofer își reînnoiește polița auto va plăti cel puțin 1.400 de lei, la Groupama sau Uniqa, adică de exact două ori mai mult decât în 2015. În cazul șoferilor cu vârsta sub 27 de ani, lucrurile frizează absurdul. O asigurare RCA costă astăzi până la un sfert din valoarea mașinii, dacă luăm în considerație același Logan. Dacă are la active o daună cât de mică în ultimii patru ani, un șofer tânăr va plăti, pe cazul expus mai sus, cel puțin 4.500 de lei pentru RCA.

Cele mai citite

Corespondentul rus de război Semion Eremin a fost ucis într-un atac cu drone

Corespondentul rus de război Semion Eremin, care lucra pentru cotidianul rusesc Izvestia, a fost ucis vineri într-un atac cu drone ucrainene în sud-estul Ucrainei,...

Beat la volan, cu 218 km pe oră în localitate

Un șofer în vârstă de 41 de ani din Craiova a fost prins de polițiști conducând băut la volan și cu o viteză de...

Marcel Ciolacu îi ia apărarea Gabrielei Firea: “N-a avut nicio treabă cu azilele groazei”

Premierul Marcel Ciolacu a afirmat sâmbătă că Gabriela Firea nu a avut nicio implicare în gestionarea azilelor groazei, iar problemele existente erau deja cunoscute,...
Ultima oră
Pe aceeași temă