13.7 C
București
duminică, 28 aprilie 2024
AcasăSpecialAutostradă inaugurată de dragul alegerilor

Autostradă inaugurată de dragul alegerilor

Tronsonul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22 de kilometri), între localităţile Siliştea şi Cunţa, va fi deschis circulaţiei mâine, a informat miercuri Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), în urma unei solicitări trimise de către Ziarul Financiar. “Deschiderea circulaţiei rutiere pe lotul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu va avea loc în data de 14.11.2014”, susţine CNADNR, citat de zf.ro.

Termenul fusese anunţat de premierul Victor Ponta în primăvara acestui an. Întrebat când va inaugura şi acest tronson de autostradă, Victor Ponta răspundea în 4  aprilie: “Pe 15 noiembrie. Pardon. Pe 16 noiembrie o inaugurăm. 16 dimineaţa”, spunea Ponta cu trimitere la data alegerilor prezidenţiale.

De ce este o inaugurare riscantă

Deschiderea traficului are loc cu încălcarea prevederilor legale şi a normelor tehnice privind calitatea lucrărilor, potrivit declaraţiilor făcute de ingineri constructori implicaţi în acest proiect.

Legislaţia cere ca deschiderea traficului să aibă loc după recepţia lucrărilor şi după semnarea procesului-verbal de încheiere a lucrărilor. Dacă nu se fac anumite lucrări minore, acestea se trec într-o anexă specială la acest proces şi trebuie făcute în cel mult 90 de zile. Lucrările rămase nu vor putea fi terminate, însă, în termenul legal căci urmează luni de iarnă. În cazul de faţă lipsesc lucrări de colectare a apelor pluviale, montare panouri antiorbire, înierbare versanţi etc.

Autostrada fuge la vale

Una dintre problemele majore ale autostrăzii este faptul că terenul pe care este construită este argilos, conţinând numeroase planuri de alunecare. Pentru evitarea situaţiei, constructorul Impregilo a propus înlocuirii soluţiei tehnice ce prevedea realizarea unui debleu cu cea a unui tunel. CNADNR a refuzat însă schimbarea soluţiei. De aici au apărut mai multe probleme, printre care una de exploatare. Cum poţi degaja iarna zăpada dintr-un debleu înalt de câteva zeci de metri, relativ îngust, în condiţiile în care o freză poată arunca omătul la câţiva metri distanţă? Cel mai probabil prima ninsoare va marca şi primul blocaj al acestei autostrăzi.

O a doua problemă a fost cea a alunecărilor de teren. În pofida lucrărilor de domolire a pantei versanţilor, măsurători efectuate recent indică faptul că alunecările continuă.

Pericolul gropilor

Deşi la orice inaugurare o autostradă arată frumos, cât de curând după deschiderea traficului apar primele gropi în asfalt, văluriri ale căii de rulare sau cratere, aceasta în situaţia în care s-au folosit materiale de proastă calitate sau nu au fost respectate procesele tehnologice. În cazul autostrăzii inaugurate de Victor Ponta o dare de seamă a consultantului Consitrans elaborată în primăvara acestui an informa despre existenţa a nu mai puţin de 249 de rapoarte de neconformitate, adică abateri de la calitate săvârşite de constructorul Impregilo. Rapoartele indicau nerespectarea grosimilor minim admise pentru straturile de asfalt, structuri de beton crăpate, straturi ale autostrăzii aşternute fără respectarea tehnologiilor corespunzătoare, efectuarea lucrărilor la temperaturi exterioare mai mici decât cele admise.

Aceeaşi eroare, anume turnarea asfaltului la temperaturi negative s-a întâlnit şi în cazul autostrăzii Arad – Timişoara unde constructor a fost firma italiană Astaldi. Turnarea asfaltului în condiţii de îngheţ a avut loc cu 3 ani în urmă iar motivele erau similare, anume graba fostului premier Emil Boc şi a ministrului Transporturilor, Anca Boagiu de a o inaugura.

La 2 ani după inaugurare pe autostradă au apărut crăpături ale stratului de asfalt ce au necesitat frezarea unor porţiuni şi turnarea altui strat.

Inaugurări pe jumătate faţăde anul trecut

Compania de Drumuri va inaugura până la finele acestui an 56 de kilometri de autostradă, mai puţin de jumătate faţă de nivelul din 2013, când au fost finalizaţi 116 kilometri. Anul trecut, în programul său, Guvernul promitea efectuarea de lucrări la nu mai puţin de 1.600 de kilometri de autostrăzi. Până la finele acestui an urmează să fie finalizaţi 56,3 kilometri de autostradă, respectiv primul lot (22,2 kilometri) şi o porţiune de 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Timişoara-Lugoj şi lotul 3 de la Orăştie-Sibiu (22,1 kilometri). În anul 2013 au fost deschişi traficului rutier 116,07 kilometri.  

Cele mai citite

Conferința „ Cultura Calului și Renașterea Hipismului în România după 1989” va încheia reuniunea hipică de excepție de duminică de la Hipodromul Ploiești

A patra reuniune hipică din acest an, de la Hipodromul din Ploiești, va fi una de excepție, în program fiind cinci curse de trap....

Ungaria a rămas în urma României la PIB-ul pe cap de locuitor

"România a întrecut Ungaria la PIB-ul pe cap de locuitor, iar românii sunt cu mult înaintea maghiarilor la consum", scrie, într-o analiză pentru Portfolio.hu,...

Doi urși au ajuns în câteva localități din Harghita

Doi urși au fost văzuți în ultimele 24 de ore în localități din județul Harghita. Autoritățile au informat populația. Echipe mixte au fost trimise...
Ultima oră
Pe aceeași temă