17 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialConducerea RADEF se solidarizează cu membrii Sindicatului RomâniaFilm

Conducerea RADEF se solidarizează cu membrii Sindicatului RomâniaFilm

Conducerea RADEF se solidarizează cu membrii Sindicatului liber RomâniaFilm şi anunţă că proiectul de a reabilita şi a redenumi cinematografe aflate în subordinea instituţiei după numele unor personalităţi ca Sergiu Nicolaescu, Amza Pellea şi Jean Constantin, ar putea să nu devină realitate, potrivit Mediafax.

Directorul general al Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor (RADEF) “RomâniaFilm”, Marius Iuraşcu, enumeră, într-o scrisoare deschisă, schimbările care au avut loc în perioada în care a condus RADEF.

“Trei ani şi jumătate de mandat ca director general al RomâniaFilm înseamnă pentru mine o perioadă de realizări majore şi de bucurii sufleteşti pe care nu le pot exprima în cuvinte. Cum s-ar putea descrie bucuria pe care am trăit-o, în 26 ianuarie 2011, când cinematograful Republica din Cluj a primit numele gigantului cinematografiei româneşti Florin Piersic ? Cum ar trebui să se scrie cuvântul «lacrimi» pe care Florin le-a lăsat pe umărul meu, spunându-mi: «după părinţii mei, care mi-au dat viaţă, tu ai făcut cel mai frumos gest pentru mine»?”, îşi aminteşte, în scrisoarea deschisă, Marius Iuraşcu.

De asemenea, directorul RADEF evocă entuziasmul actriţei Draga Olteanu Matei la auzul veştii că, după reabilitare, cinematograful Dacia din Piatra Neamţ îi va purta numele.

Citeşte şi:

Preşedintele Sindicatului “RomâniaFilm” a depus PLÂNGERE PENALĂ împotriva ministrului Culturii

Sindicaliştii de la “Româniafilm” PICHETEAZĂ Ministerul Culturii

“Ce hârtie ar putea suporta starea de leşin care a cuprins-o pe doamna Draga Olteanu Matei, pe scena cinematografului Dacia din Piatra Neamţ, când am anunţat-o că m-am hotărât să reabilitez sala şi să se numească Cinema «Draga Olteanu Matei»? Sau discuţiile avute cu Sergiu Nicolaescu pentru cinema Victoria din Târgu Jiu, Sebastian Papaiani, pentru cinema Modern din Piteşti, cu Geo Saizescu, pentru cinema Porţile de Fier din Turnu Severin, cu Ion Besoiu, pentru cinema Arta din Sibiu, cu Oana Pellea, pentru cinema Patria din Craiova şi lista ar putea continua… De ce trebuie să ne moară valorile naţionale pentru a le putea pune pe piedestalul recunoaşterii ? Nu, nu sunt de acord, tocmai de aceea nu vreau să plec de la România Film până nu văd aceste cinematografe reabilitate, modernizate, digitalizate şi rebranduite”, mai scrie acesta.

Directorul RADEF adaugă, în aceeaşi scrisoare: “Din păcate, în această frumoasă ţară, gândirea unor guvernanţi, numiţi politic în scaune care nu li se potrivesc, nu analizează rezultatele din punct de vedere managerial, ei ştiu doar un lucru: cum să distrugă! Stau şi mă gândesc, cu ce i-am greşit d-lui Puiu Haşotti, actualul ministru al Culturii şi Patrimoniului Naţional, când mi-a cerut demisia ? De ce, înainte de a mă chema în biroul său somptuos, de a se uita la mine ca la un duşman (chiar dacă ne vedeam pentru prima dată), nu a cerut informaţii de la angajaţii ministerului, ca să înţeleagă ce rezultate de excepţie a avut regia în ultimii trei ani? Vina mea majoră este că am fost secretar de stat în acelaşi minister, dar, din păcate, nu din acelaşi partid din care dl. ministru face parte”.

Iuraşcu mai scrie că, în 2009, când a preluat regia, RADEF “RomâniaFilm” avea datorii de peste 115 miliarde de lei vechi şi că noua echipă managerială a refăcut integral trei săli: cinema “Florin Piersic” din Cluj, “Premiera” din Ploieşti şi “Europa” din Bucureşti (care face parte din sistemul Europa Cinemas).

“Regia, din cauza faptului că niciodată nu a beneficiat de fonduri din partea Guvernului României, a fost depăşită “la pas” de concurenţă, ajungând, în 2009, când am preluat managementul, la datorii istorice de peste 115 miliarde de lei vechi, săli de cinema insalubre, neîncălzite şi dotate cu aparatură tehnică din anii ’80. Din cauza faptului că, ani de zile, RADEF nu plătise datoriile la distribuitorii de film, în toate cinematografele rulau filme vechi, de arhivă, unele chiar fără licenţă de difuzare valabilă, ceea ce le făcea cu atât mai neinteresante pentru publicul deja învăţat cu multiplexurile. Am fost obligat să aplic o terapie de şoc şi să fac orice pentru a putea readuce publicul în sălile RomâniaFilm. Astfel, printre altele, am inventat caravana «Filmul românesc accesibil tuturor», care, în parcursul acestor trei ani, a avut peste 100.000 de spectatori, în oraşe unde, din păcate, românul nu mai văzuse film de peste 10 ani. De asemenea, am trimis în ţară, în peste 50 de oraşe, o altă caravană, dotată cu aparatură de proiecţie digitală 3D, unde sălile de cinema au fost neîncăpătoare pentru publicul avid de film 3D, chiar dacă acesta nu era în premieră”, mai scrie Iuraşcu.

Directorul RADEF mai menţionează că digitalizarea celor trei săli de cinema a adus încasări record şi îi atrage atenţia ministrului Culturii asupra unor probleme ale regiei, astfel: “Principala problemă o reprezintă iminenţa digitalizării sălilor de cinema, întrucât, în maxim un an, filmul nu va mai fi distribuit pe peliculă, va veni doar în sistem digital DCP, iar în acest moment regia nu deţine decât trei săli digitalizate. Costurile aferente digitalizării unei săli de cinema se ridică la o sumă cuprinsă între 100.000 şi 150.000 de euro, în funcţie de mărimea sălii. Dacă facem calculul pe sălile care funcţionează în acest moment, suma necesară digitalizării ar fi de maxim 3,5 milioane euro”.

Marius Iuraşcu îşi încheie scrisoarea deschisă astfel: “Eu sunt mulţumit de perioada petrecută la RADEF «RomâniaFilm», pentru că am preluat «un mort frumos cu ochii vii» şi l-am transformat într-un Făt-Frumos”.

De asemenea, directorul general al RADEF se scuză în faţa personalităţilor care ar urma să dea nume unor noi cinematografe din subordinea regiei: “D-le Sergiu Nicolaescu, d-na Draga Olteanu Matei, d-le Sebastian Papaiani, d-le Geo Saizescu, d-na Oana Pelea, d-le Ion Besoiu, urmaşilor lui Jean Constantin, Gheorghe Dinică, precum şi ai altor monştri sacri, directorul general al RADEF «RomaniaFilm» vă cere, public, scuze, dacă nu veţi apuca să intraţi în sala de cinema care vă va purta numele”.

Aproximativ 100 de membri ai Sindicatului Liber “RomâniaFilm” au reînceput, miercuri, protestele faţă de o decizie a ministrului Culturii, Puiu Haşotti, privind conducerea RADEF, de data aceasta în faţa clădirii Guvernului, după o serie de manifestaţii în faţa ministerului Culturii.

Pe 9 octombrie, membrii Sindicatului “RomâniaFilm” au întrerupt protestele din faţa sediului Ministerului Culturii, pentru zece zile, la cererea lui Sergiu Nicolaescu, preşedintele Comisiei de cultură a Senatului, după ce au pichetat zilnic ministerul, din 3 octombrie.

Sindicaliştii protestează faţă de o decizie a ministrului Puiu Haşotti, care, prin ordinul 2483 din 19 septembrie, a schimbat Consiliul de Administraţie (CA) al RADEF. Sindicaliştii susţin actuala conducere a RADEF “RomâniaFilm”, cer menţinerea salariilor şi păstrarea locurilor de muncă. De asemenea, una din principalele revendicari ale sindicaliştilor este aceea de stopare a procedurilor de trecere a unor cinematografe în administrarea autorităţilor locale.

Preşedintele Sindicatului Liber “RomâniaFilm”, Mariana Bikfalvi, a declarat, miercuri, pentru Mediafax că pichetările din faţa Guvernului vor avea loc zilnic, până pe 30 octombrie, dacă autorităţile nu vor răspunde solicitărilor lor.

“După aceea, probabil, o să intrăm în greva foamei”, a declarat aceasta.

La protest au venit membri ai sindicatului din toată ţara, din oraşe precum Piatra-Neamţ, Deva, Târgiu Jiu.

Prin ordinul 2483 din 19 septembrie, al ministrului Haşotti, au fost revocaţi din funcţia de membru al CA Alexandru Ungureanu, Nicolae Radu-Cristian şi Gheorghe Bălăşoiu. În locul acestora, în CA al RADEF au fost numiţi Emanuela Elena Pendiuc, în calitate de reprezentant al Ministerului Culturii, Irina Margareta Nistor şi Maxim Meca. În urma protestelor, săptămâna trecută, Puiu Haşotti l-a eliminat pe Maxim Meca din componenţa Consiliului de Administraţie. Aceasta a fost, de altfel, singura cerere a protestatarilor la care Puiu Haşotti a răspuns favorabil.

Pe 28 septembrie, Sindicatul Liber “RomâniaFilm” a înaintat o sesizare premierului Victor Ponta, în care cerea anularea ordinului ministrului Culturii prin care a fost schimbată componenţa CA al RADEF.

Maria Bikfalvi a depus, la câteva zile de la începerea protestelor din faţa ministerului Culturii, şi plângere penală împotriva ministrului Culturii, Puiu Haşotti, pentru “abuz în serviciu”. Sindicatul RomâniaFilm consideră că respectivul ordin este “nelegal şi netemeinic” din mai multe motive.

Astfel, ordinul ar încălca, potrivit reprezentanţilor sindicatului, articolul 5 din OUG nr 109/2011, potrivit căreia “autoritatea tutelară numeşte membrii consiliului de administraţie al regiei autonome după o procedură stabilită expres şi imperative de acte text de lege”. Pe de altă parte, sindicatul consideră că “nu există o justă cauză pentru revocarea celor trei membri din Consiliul de Administraţie”.

Sindicatul a mai atras atenţia asupra faptului că Mihail Ţintea solicită să fie repus în funcţia de director general al RADEF RomâniaFilm şi să i se plătească drepturile de care ar fi dispus în perioada suspendării contractului său individual de muncă, faţă de soluţia definitivă pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pe 13 septembrie 2012.

Mihail Ţintea a fost înlăturat din funcţia de director general al RADEF în mai 2007, fiind considerat, în urma unor controale ale Ministerului Culturii, responsabil de managementul defectuos al regiei şi de neexploatarea corespunzătoare a cinematografelor din administrare, ceea ce a dus la scăderea veniturilor instituţiei. Ulterior, el a depus acţiune în instanţă împotriva Consiliului de Administraţie al regiei, cerând reintegrarea în funcţie.

După înlăturarea lui Ţintea, Ministerul Culturii l-a numit la conducerea regiei pe Maxim Meca, fapt care, la vremea respectivă, a generat numeroase proteste ale sindicaliştilor RADEF.

Meca a fost apoi înlocuit de Marius Iuraşcu, care conduce RomâniaFilm din 18 iunie 2009.

Pe 5 martie 2012, Iuraşcu a fost numit de premierul de la momentul respectiv, Mihai Răzvan Ungureanu, în funcţia de secretar de stat în Ministerul Culturii. Atunci, Iuraşcu s-a suspendat din funcţia de director general al RomâniaFilm pe perioada mandatului său de secretar de stat la Ministerul Culturii. Conducerea interimară a RomâniaFilm a fost preluată de Marcel Negruţi, directorul economic al regiei.

Pe 4 mai 2012, Iuraşcu a demisionat însă din funcţia de secretar de stat la Ministerul Culturii, revenind la conducerea RADEF.

RomâniaFilm este o regie autonomă în subordinea Ministerului Culturii, nesubvenţionată de la bugetul de stat, care a reabilitat, modernizat şi digitalizat, în doi ani ai echipei de management, conduse de Iuraşcu, cinematografele “Republica” din Cluj (care a primit denumirea “Florin Piersic”), “Patria” din Ploieşti (care astăzi se numeşte “Premiera”), a reabilitat sala “Europa” din Bucureşti (care se află în circuitul Europa Cinema), a digitalizat sala “Patria” din Craiova şi a deschis cinci săli de Caffe Cinema 3D, în Bucureşti, Ploieşti, Călăraşi, Turnu Severin şi Craiova. În prezent, şi alte săli de cinema din reţeaua RomâniaFilm sunt în curs de modernizare.

Cele mai citite

Fostul președinte Ion Iliescu, audiat acasă de procurori, în dosarul Mineriadei

O echipă de anchetatori de la Parchetul General a mers, vineri dimineaţa, la locuinţa lui Ion Iliescu, pentru a-l anunţa pe fostul preşedinte că...

VIDEO. Zeljko Kopic, înaintea meciului cu FC Voluntari: „Este un joc crucial pentru noi”

Zeljko Kopic, antrenorul lui Dinamo, crede că partida cu FC Voluntari, din etapa a 7-a a play-out-ului, care se va disputa în această seară...

Pachetul de 61 de miliarde pentru Ucraina sau despre cum “era păcii s-a încheiat în Europa”

Congresul american a adoptat un pachet de 90 de miliarde de dolari pentru acordarea de ajutor militar Ucrainei, Israelului și Taiwanului. Fiindcă o reacție...
Ultima oră
Pe aceeași temă