De 13 ani, DSP Galați închiriază șoferi pentru propriile mașini

de Ticu Ciubotaru , 18 februarie 2016 - stire actualizata la ora 20:52, 18 februarie 2016
O parte din flota auto a DSP Galați

La sfârșitul anului trecut, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Galați a lansat procedura de achiziție publică pentru încheierea unui „acord cadru de servicii transport terestru specializat de pasageri – servicii de tranport rutier”, valoarea estimată a contractului fiind de 513.000 lei.

De fapt este impropriu spus servicii de transport rutier, pentru că DSP cumpără doar servicii de șoferie, miza licitației fiind încheierea unui contract cu o firmă care să pună la dispoziție șoferii care să conducă mașinile direcției. Conform normativelor, DSP Galați are un parc auto de opt mașini, dar din 2003 nu mai are șoferi, pentru că toate cele opt posturi de conducător auto au fost desființate la reformele de pe vremea Guvernului Năstase, când ministru al Sănătății era Daniela Bartoș.

Pe atunci, DSP Galaţi era condusă de Aurel Nechita, care are în CV două mandate de secretar de stat la Ministerul Sănătăţii, în 2003-2004 şi 2009. Pentru că ministrul Daniela Bartoş, ordonase o nouă reducere de personal, directorul Aurel Nechita a operat restructurarea desfiinţând posturile de conducători auto din organigrama direcţiei. Devotamentul cu care a operat reducerea de personal de la DSP şi reducerea numărului de paturi din sănătatea gălăţeană prin desfiinţarea Spitalului Municipal „Elisabeta Doamna”, i-au adus lui Nechita primul mandat de secretar de stat.

În urma acestor măsuri, Galaţiul a rămas fără un spital care să constituie alternativa în cazul producerii unei infecţii intraspitaliceşti la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă, iar DSP a rămas fără şoferi la autovehiculele din dotare. Flota auto a DSP Galaţi este formată din 8 autoturisme, Dacia Furgon, Nubira, Tacuma, Dacia Logan MCV, Skoda şi Dacia Solenza, pentru care, de 13 ani, „cumpără” şoferi.

Austeritatea din sănătate, o afacere de partid

Din 2003 și până de curând era abonată la contractele de „închiriere a șoferilor” către DSP firma Atlas SA Galați, a fostului senator PDL Marius Necula, devenit celebru în scandalul sălilor de sport, construite de Atlas SA. Se poate spune că a fost o afacere de partid, pentru că în 2003, când a fost demarată, șeful de atunci al DSP Galați, Aurel Nechita, dar și Necula erau membri PSD. În 2003, Marius Necula era chiar subprefect, în 2004 devenind prefect PSD de Galați.

Risipă de dragul austerităţii

În acest an, contractul-cadru este 513.000 de lei. Sistematic, contractele anuale sunt mai mari decât dacă DSP ar angaja propriii șoferi. Să presupunem că DSP Galaţi ar angaja 8 şoferi, cărora le-ar plăti salarii nete de 1.000 – 1.200 lei. La un salariu de 1.200 lei, impozitele plătite de angajator și angajat ar fi de 960 lei. În total, crearea unui loc de muncă timp de un an ar costa 25.900 de lei. Dacă și-ar angaja propriii șoferi, DSP Galați ar plăti numai vreo 200.000 lei. Aproape jumătate din acești bani, adică 92.000 de lei s-ar întoarce la stat, ca impozite. 

DSP, captivă în austeritate

Cei care au urmat la conducerea DSP Galați nu au avut cum să schimbe lucrurile, pentru că austeritatea din sănătate, blocarea posturilor, a fost menținută de mai toate guvernele care s-au perindat la putere. În 2010, au fost chiar măsurile de austeritate severă a guvernului Boc. Fostul director al DSP Galați, Valentin Boldea, în prezent purtător de cuvânt al direcției, explică decizia din 2003 ca o măsură adoptată forțat, la recomandarea Comisiei Europene: „A fost o a directivă Uniunii Europene prin care ni se spunea că avem prea multă funcționărime, că organigramele tuturor instituțiilor publice sunt prea stufoase și că trebuie să facem reduceri de personal. Acum, sincer, dacă-i ordin cu plăcere, dar între a da afară un personal de specialitate și personal auxiliar, când ți se spune că la instituția aceasta trebuie redus personalul cu 10% sau 15%, de ­unde reduci? Reduci de acolo de unde legea îți permite alte portițe. În cazul acesta portița fost renunțarea la șoferi și femei de serviciu. Nu numai în Sănătate, peste tot este cam aceeași problemă”, spune Valentin Boldea.

„A fost o directivă a Uniunii Europene prin care ni se spunea că avem prea multă funcționărime, că organigramele tuturor instituțiilor publice sunt prea stufoase și că trebuie să facem reduceri de personal.” Fostul director al DSP Galați, Valentin Boldea.

 

 

Comentarii

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook