10.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialDe ce Galațiul are un trafic de coșmar

De ce Galațiul are un trafic de coșmar

Galațiul e singurul mare oraș în care transportul public pe traseele principale este asigurat în mare parte cu microbuze în sistem maxi–taxi, iar efectul este că traficul pe arterele principale este unul de coșmar. Normele europene prevăd că transportul urban trebuie să se facă cu autobuze spaţioase, cu podea joasă, aer condiţionat etc. O altă regulă e că transportul urban maxi-taxi fiind unul rapid trebuie să se desfășoare pe artere secundare, nu pe cele principale.

Primarii și consilierii care au condus Galațiul în ultimele două decenii au încurajat fenomenul maxi–taxi pentru că evaziunea de până la 12 milioane de euro anual era deosebit de atractivă pentru grupurile de interese din administrația locală. Afacerea a apărut prin 1992, când pe străzile Galaţiului au apărut primele microbuze SH. Până în 2000, când primar era actualul senator PC Eugen Durbacă, pe străzile orașului circulau 670 de microbuze, plus alte 150 „microbuze-pirat“ introduse ilegal pe traseu. Durbacă a intuit „potenţialul“ acestei afaceri şi a subfinanţat sistematic regia locală Transurb, care, cu din ce în ce mai puţine autobuze şi troleibuze a cedat teren în faţa transportatorilor maxi–taxi.

După 2000, noul primar, Dumitru Nicolae (PSD) a încercat să reducă ponderea maxi-taxi, dar în loc să cumpere autobuze normale a cumpărat midibuze Isuzu. La Galaţi există un flux zilnic de 250.000 de pasageri, care nu poate fi asigurat cu midibuze. În 2005, numărul de maxi – taxi a fost redus la 570, iar în 2011 la 170. Evaziunea din transportul maxi-taxi a fost sistematic denunţată de fostul preşedinte al Camerei Taximetriştilor Galaţi, Stefan Gherasim, care a calculat şi cât pierdea Primăria Galaţi din cauza refuzului de a autoriza proprietarii de microbuze, preferând să lucreze cu cei 3-4 operatori cu care trebuiau să aibă contract proprietarii: „La Consiliul Local s-au pierdut 50 de milioane de lei noi prin neîncasarea taxelor de autorizare şi licenţiere. Asta pentru că serviciul de autorizare din Primăria Galaţi a dat autorizaţie pe operator, nu pe proprietar. Legea 92/2007, cu privire la transportul public local, precizează clar la art. 4 că transportul local de persoane e efectuat de proprietarul autovehiculului sau de deţinătorul contractului în leasing“. Altă evaziune se produce prin faptul că șoferii de microbuze dau foarte rar bilete.

Strategia trimite maxi-taxi pe străzile secundare

Devenit primar al Galațiului în 2012, Marius Stan pare că vrea să trimită microbuzele pe traseele secundare, dar rezolvarea concretă se lovește de același impediment ca și pe vremea foștilor primari: regia Transurb nu are suficiente autobuze și troleibuze. Strategia privind transportul public pe perioada 2014-2020 a fost redactată de edilii Galaţiului împreună cu consultanţii BERD, de la care primăria urmează să obţină un credit de 100 de milioane de lei, destinat, printre altele, îmbunătăţirii condiţiilor de transport urban. Din creditul BERD ar urma să fie cumpărate 14 troleibuze. Strategia prevede pentru următorii 2 ani suplimentarea parcului auto al Transurb cu 40 de autobuze, 14 troleibuze, modernizarea a 20 de tramvaie şi reabilitarea liniilor de tramvai. Numai că pentru a sigura traseele principale Transurb are nevoie de 194 de mijloace de transport, adică de încă 88 de autovehicole, 8 autobuze mici, 39 medii şi 20 mari, precum şi 21 de troleibuze. Dacă toate aceste 88 de vehicule ar fi cumpărate noi, preţul estimativ ar fi de 17 milioane de euro. Luate la mâna a doua, ar costa 2,64 milioane euro.

Reforma se amână

Operatorii maxi-taxi le reproșează edililor că au uitat că ei au asigurat transportul în ultimele două decenii și vor să negocieze condițiile mutării pe noile trasee. Primarul Marius Stan a avut o primă întrevedere cu operatorii și după Paște, urmează a doua. Fără noile autovehicule, conducerea regiei Transurb nu are cum să asigure preluarea traseelor principale. „Deocamdată, nu s-a ajuns la nici o soluţie finală, cei din primărie nu au timpul necesar să facă trasee secundare. Apoi, trebuie să se pună în aplicare strategia, altfel contractul cu BERD pică. Ce este în strategie a fost constituit pe ceea ce va fi în următorii ani, cu mai multe autobuze şi troleibuze care se vor achizi­ţiona. La ora actuală, noi nu avem cum să acoperim tot oraşul, va trebui ca CL să demareze mai repede achiziţiile pentru autobuze şi cele 14 troleibuze“, a declarat directoarea Transurb, Genica Totolici. În consecință, reforma se amână pentru o dată care va fi comunicată ulterior. Operatorii maxi–taxi rămân pe traseele principale.

 

Cele mai citite

Cine nu este eligibil pentru Start-up Nation

Ediția din anul 2024 a programului Start-up Nation aduce modificări semnificative față de edițiile anterioare, inclusiv în ceea ce privește potențialii beneficiari, anunță o...

Gafa lui Târnovanu amână fiesta FCSB-ului! Meciul cu Farul se joacă cu titlul pe masă

FCSB a remizat în deplasare cu Sepsi OSK Sfântu Gheorghe, scor 2-2, în etapa a șasea din play-off, și trebuie să mai aștepte pentru...

ONV LAW își extinde echipa de avocați și își mărește portofoliul de proiecte cu 20%, în primele 3 luni ale anului

ONV LAW, una dintre cele mai dinamice case de avocatură din România, își extinde echipa cu 6 noi avocați, ca urmare a creșterii portofoliului de...
Ultima oră
Pe aceeași temă