10.9 C
București
luni, 25 martie 2024
AcasăSpecialDosarul pavilionului maritim românesc, decis de instanțe străine

Dosarul pavilionului maritim românesc, decis de instanțe străine

Tribunalul Constanța a decis că cererea Autorității Navale Române nu este de competența instanțelor de judecată române.

În numai o săptămână, Tribunalul Constanța a luat o decizie în dosarul pavilionului maritim românesc. Pe 14 noiembrie, cauza în care Autoritatea Navală Română a dat în judecată firma RIFA Holding Limited (fosta Ivana Holdings Limited) a ajuns pe masa magistraților. Aceștia au decis pe 21 noiembrie că cererea ANR este inadmisibilă, nefiind de competența instanțelor de judecată române.

Au cedat ce nu puteau ceda

Un fost director al ANR, Eugen Olteanu, care a decedat anul trecut, la 43 de ani, a semnat contractul cu RIFA, prin care ceda acesteia pentru 30 de ani dreptul de a înmatricula nave sub pavilion românesc. Mai mulți directori din ANR, dar și oficiali din Ministerul Transporturilor, au declarat pentru „România liberă“ că acest lucru nu putea fi făcut de ANR, ci era o decizie care ar fi aparținut Ministerului Transporturilor. Contractul a fost de fapt primul semnat de Olteanu în noua funcție, în care fusese numit de Valentin Preda, secretar de stat în minister la acea vreme, fost consilier al primarului Radu Mazăre, cercetat acum de către DNA. În acest moment, contractul dintre RIFA și ANR nu este în vigoare și nu își exercită efectele. Reamintim că ANR a chemat în judecată firma RIFA Holding Limited în încercarea de a dovedi că actul semnat între părți este nul. Prima înfățișare a avut loc în vara anului trecut, la Curtea de Apel Constanța, care și-a declinat competența.

Amendă de la ANRMAP

Contractul s-a aflat atât în atenţia procurorilor DNA, cât şi în cea a Corpului de Control al Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP). Aceasta din urmă este instituţia care a sancţionat ANR printr-o amendă de 180.000 de lei, pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice. Concret, ANR este acuzată că ar fi semnat ilegal contractul și, mai mult, acesta ar fi fost încheiat în condiții dezavantajoase pentru statul român. Contractul prevedea ca statul român să primească suma de o mie de dolari pentru fiecare navă înmatriculată sub pavilionul său.

consecințe

Arbitraj internațional

Cel mai probabil, următoarea etapă este apelarea la o curte internațională de arbitraj, care va încerca să împace cele două părți, aflate acum pe poziții ireconciliante. Dacă nu va reuși, un tribunal internațional va decide soarta procesului și, implicit, a dreptului de a înmatricula nave sub pavilionul maritim românesc. Firma cipriotă cu origini germane ar putea cere despăgubiri de milioane de euro.

Cele mai citite

Îți dorești un birou impecabil? Alege accesorii și instrumente de birou personalizate

Biroul tău nu este doar un simplu spațiu de lucru. Este un loc în care petreci cel puțin 8 ore în fiecare zi. Un...

150 de tineri pot face internship la Guvern

Programul Oficial de Internship al Guvernului României va continua și în acest an, 150 de stagiari având șansa de a activa în instituțiile administrației...

Servicii de închiriere animatori copii pentru zile de naștere

Chiar dacă serviciile de animație pentru copii sunt disponibile pe piață doar de câțiva ani, asta nu înseamnă că discutăm despre un concept nou....
Ultima oră
Pe aceeași temă