E OFICIAL: Contractul cu Bechtel a fost REZILIAT. Anunţul, făcut de Şova. Vezi la cât se ridică PENALITĂŢILE pe care trebuie să le plătească STATUL ROMÂN companiei americane

de Ema Ene, Oana Voncick , 29 mai 2013

UPDATE: Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS) a anunţat oficial, printr-un comunicat de presă remis România Liberă, rezilierea, in 29 mai, a contractului cu compania Bechtel International Inc. pentru construirea autostrăzii Braşov – Cluj – Borş.

În comunicat, Departamentul confirmă suma de 37.200.000 euro pe care România va trebui să o plătească firmei Bechtel.

Citeste si Năstase: Proiectul Autostrăzii Transilvania, sabotat politic. Băsescu a INTRERUPT 2 ani lucrările

"Proiectul de construire a Autostrazii Transilvania, pe traseul Braşov - Borş a fost început în anul 2004 de către compania americana Bechtel International Inc., până la momentul rezilierii contractului fiind construiţi 52 de km pentru suma de 1.4 miliarde de euro", se precizează în comunicat.

Odată reziliat contractul, şantierul autostrăzii Transilvania va fi preluat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), pentru ca apoi să fie concesionat pentru construirea tronsoanelor rămase.

Citeste si Surse: Şeful CNADNR a dat PRIME de 5.000 euro directorilor companiei

Consultaţi Acordul de reziliere încheiat între statul român şi compania Bechtel, ataşat în partea stângă a textului.

_ _ _ _

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a anunţat, miercuri seară, că Guvernul a reziliat contractul cu Bechtel. Şova a făcut această declaraţie într-o emisiune difuzată de Realitatea TV.

Dan Şova a precizat că rezilierea contractului cu Bechtel a costat statul român 37,2 milioane de euro şi că discuţiile de reziliere au început în luna februarie 2013.

Citeşte şi EXCLUSIV RL. PĂCĂLEALĂ. Nu scăpăm de Bechtel. Şova: Nu am zis că se reziliază nimic astăzi. Vezi pe cine dă vina pentru confuzie

"Negocierile la Bechtel s-au încheiat în această seară (n. red. - miercuri seară), iar contractul a fost reziliat. Suma pe care România trebuie să o plătească, conform contractului de reziliere, este de 37,2 milioane de euro, cu tot cu TVA", a declarat Şova.

În ciuda rezilierii contractului cu Bechtel, Şova a dat asigurări că autostrada Transilvania va fi terminată: "Este un drum pe care l-am discutat cu premierul Ponta în trei paşi. Primul era să încercam rezilierea, al doilea pas - să începem concesiunea autostrăzii, iar al treilea să realizăm această autostradă. L-am reuşit pe primul. În al doilea pas vom începe discuţiile cu toţi reprezentanţii autorităţilor locale şi centrale, să se implice toată lumea, şi vom începe să promovăm proceduri de dialog competitiv şi pentru Autostrada Transilvania. Nu va fi un lucru uşor, nu vă dau termene. Vă spun doar că tot ce vom face va fi transparent. Sper să avem norocul să convingem şi să reuşim să trezim interesul investitorilor pentru a face această autostradă".

Totodată, ministrul Şova a povestit şi ce a găsit când a ajuns delegat la Infrastructură: "Nu am vrut să fac caz despre acest lucru, dar trebuie să spunem adevărul despre ce am găsit acolo. Noi am venit la guvernare în mai. În 19 martie 2012 însă, Comisia Europeană, prin DG REGIO, a emis raportul preliminar cu privire la deficienţele constatate în timpul domniei lui Boagiu la minister. Şi vă spun mai exact: în perioada 25 – 29 iulie 2011, s-a desfăşurat un control al Comisiei Europene, prin DG REGIO, cu privire la aplicarea Programului Operaţional Sectorial de Transport. Pe scurt: după ce au făcut controlul, la opt luni de zile, au venit pe 19 martie 2012, cu două luni înainte să venim noi la guvernare, cu raportul preliminar, şi s-a constatat că există suspiciuni privind fraudarea a 700 de milioane de euro fonduri europene".

Contractul cu Bechtel va fi verificat de Corpul de Control al Guvernului şi, după ce formalităţile de reziliere se vor finaliza, acordul încheiat între statul român şi compania americană va fi desecretizat.

Citeste şi: Din ce alte ţări a mai fost alungată cu scandal compania Bechtel

Amintim că, joia trecută, Şova a anunţat că luni, 27 mai, contractul cu Bechtel va fi reziliat. Luni, însă, Dan Şova a declarat că nu a spus niciodată că acest contract va fi reziliat atunci şi că, de fapt, o ziaristă ar fi scris despre reziliere, însă el nu a declarat acest lucru. Pe de altă parte, a adăugat că rezilierea contractului este o chestiune de zile şi că mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă.

În opinia premierului Victor Ponta, Şova a greşit când a anunţat presa că înţelegerea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania va fi reziliată luni. Potrivit lui Ponta, ministrul pentru Proiecte de Infrastructură nu trebuia să spună nimic până nu încheia negocierile.

"Cred că a fost prea transparent, că nu trebuia să vă spună nimic până nu încheia negocierea. Dacă v-a anunţat înainte să încheie negocierile, înseamnă că a greşit", a spus Ponta.

Proiectul de construire a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov - Borş, a început în anul 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.

Compania a finalizat până în pezent 52 de kilometri de autostradă (Turda-Câmpia Turzii) din totalul de 415 kilometri, iar termenul de finalizare a autostrăzii fusese stabilit iniţial pentru anul 2011 şi prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunţat la partea de autostradă între Târgu Mureş şi Braşov.

După 11 ani de la semnarea contractului, statul român are 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite.

Citeşte şi: Boc DEZVĂLUIE care este "păcatul originar" în cazul Bechtel

Comentarii

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.