15 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialExclusiv RL: Ce dotări MINIME de siguranţă NU avea PLANORUL dispărut în...

Exclusiv RL: Ce dotări MINIME de siguranţă NU avea PLANORUL dispărut în munţi

Planorul care a dispărut în Carpaţii Meridionali era nou, iar pilotul executa primul zbor cu această aeronavă. Planorul era asamblat recent. Poate tocmai din acest motiv, aeronava nu avea montate două echipamente elementare pentru siguranţa zborului.

Surse din cadrul ROMATSA au precizat, pentru România Liberă, că planorul nu avea la bord nici staţie radio, nici transponder.

Staţia radio era necesară pentru ca pilotul să raporteze coordonatele de zbor, din 30 în 30 de minute, conform reglementărilor valabile pentru planoare.

La rândul lui, transponderul era util pentru a transmite automat către sol poziţia aeronavei. Un transponder în funcţiune ar fi indicat şi locul exact al prăbuşirii aeronavei.

ROMATSA a precizat, acum două zile, că “pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului”.

Reprezentanţii ROMATSA, pe care i-am consultat, au lăsat să se înţeleagă că, în asemenea condiţii, planorul era utilizat undeva la limita legalităţii, iar pilotul purta întreaga răspundere pentru zbor. El ar fi putut să-şi doteze aeronava cu staţie radio şi cu transponder, dar nu a făcut acest lucru, poate, din motive de economie.

Citeşte şi: Accident AERONAUTIC fără precedent la MOSCOVA. Vezi bilanţul catastrofei

În prima parte a zborului de joi, 6 iulie, pilotul a ţinut legătura cu aerodromul prin telefonul mobil.

ROMATSA a anunţat că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce survola oraşul Predeal.

Responsabilitatea pentru accidentul de joi revine însă, în egală măsură, şi celor de la sol. Conform normelor în vigoare, pilotul trebuia să raporteze din 30 în 30 de minute. Dacă un asemenea raport întârzia, după 30 de minute de întârziere operatorul de pe aerodrom ar fi trebuit să declanşeze procedura de “incertitudine”. Aceasta trebuia urmată de procedura de alarmare şi, în final, de procedura de căutare a aeronavei.

Cu toate acestea, dispariţia planorului a fost anunţată oficial abia joi seară, la circa 9 ore de la decolare, adică la circa 7 ore de la dispariţie.

Un semn de întrebare ridică şi paraşuta de siguranţă, care este montată, în mod normal, în scaunul oricărui planor. Pilotul de planor poate folosi foarte uşor această facilitate pentru a se salva. Totuşi, Mircea Crăciun nu a utilizat paraşuta.

Un prim motiv ar putea fi acela că, pe timpul zborului, planorul s-a ciocnit de ceva, iar în urma ciocnirii pilotul a devenit incapabil să conducă şi să se paraşuteze.

O altă posibilă explicaţie ar fi aceea că pilotul a refuzat să se paraşuteze, pentru a încerca să salveze aeronava.

Acest articol este proprietatea site-ului www.romanialibera.ro. Este interzisă republicarea conținutului acestui articol în lipsa unui acord din partea ziarului România liberă. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa editoronline@romanialibera.ro

Citeşte şi: De ce nu se cunoaşte traiectoria PLANORULUI. Emiţătorul RADIO era DEFECT?

 

 

 

 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

JT Grup Oil anunță lansarea unei oferte publice de vânzare inițială a 10.000.000 acțiuni ordinare noi emise în urma unei operațiuni de majorare a...

JT Grup Oil S.A., companie ce activează pe piața distribuției de carburanți și dezvoltatorul celui mai nou terminal privat de produse petroliere din România...

Marcel Ciolacu vrea să-i recompenseze pe elevii români care au performat la Concursul Internaţional “National Space Society – NASA Space Settlement Contest”

Premierul Marcel Ciolacu i-a felicitat pe elevii români premiaţi la Concursul Internaţional "National Space Society - NASA Space Settlement Contest", el afirmând că aceştia...

Gafa lui Târnovanu amână fiesta FCSB-ului! Meciul cu Farul se joacă cu titlul pe masă

FCSB a remizat în deplasare cu Sepsi OSK Sfântu Gheorghe, scor 2-2, în etapa a șasea din play-off, și trebuie să mai aștepte pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă