13.9 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialLa 10.000 de metri altitudine, un ofițer alege, într-o fracțiune de secundă,...

La 10.000 de metri altitudine, un ofițer alege, într-o fracțiune de secundă, cine trebuie să MOARĂ

Într-o fracțiune de secundă, un militar din detașamentul IIBO trebuie să decidă pe cine lasă în viață și pe cine urmează să ucidă. Iar cel care trebuie să moară nu mai are nicio șansă. Va pieri în următoarea fracțiune de secundă, lovit de unul sau de mai multe gloanțe de calibrul 9 milimetri.

IIBO înseamnă “însoțitori înarmați la bordul aeronavelor”, cunoscuți în Occident sub numele “Air Marshal”. În România,  membrii acestui detașament sunt selecționați din Brigada Antiteroristă a SRI.

Incidentul de mai sus nu s-a petrecut, din fericire, în România ultimilor ani, dar membrii IIBO se antrenează zilnic, într-o unitate din apropierea Bucureștiului.  Fiecare luptător trage zilnic între 300 și 350 de cartușe, face pregătire fizică și pregătire psihologică.

Tot zilnic, foarte multe avioane civile românești, printre care cele ale TAROM și Blue Air, sunt protejate  de acești luptători, aflați la bordul lor, printre pasageri. De obicei, nici măcar echipajul aeronavei nu știe cine sunt ofițerii de protecție de la bord.

Nu toate cursele aeriene românești au, pe timpul zborului, luptători IIBO. Decizia se ia de la caz la caz, înainte decolare, în funcție de informațiile care atestă sau nu existența unor amenințări.

“Cercetare ostilă” împotriva avioanelor civile românești

Chiar dacă nu au existat schimburi de focuri în avioanele românești, asta nu înseamnă că nu au existat amenințări. Reprezentanți ai Brigăzii Antiteroriste au explicat, sub protecția anonimatului, că se observă, “cu regularitate foarte mare”, tentative ale unor persoane suspecte de a culege informații despre orarul unor curse aeriene sau despre călătorii care urmează a se îmbarca.

Aceste tentative sunt denumite “cercetare ostilă”, iar autorii lor sunt opriți să urce în aeronave. Pe aeroporturi există atât specialiști, cât și dispozitive tehnice menite să identifice potențialii teroriști. Dacă, totuși,  un suspect ajunge în avion, iar aeronava a apucat să decoleze, decizia de viață și de moarte revine luptătorilor IIBO care sunt infiltrați printre pasageri.

La 10.000 de metri altitudine, membrii echipei antiteroriste nu au nicio posibilitate de comunicare cu solul, nu pot primi nici ordine, nici instrucțiuni, nici informații suplimentare. Astfel că deciziile de importanță capitală le revin lor, în exclusivitate.

Citește și: Guvernul a sporit măsurile de SECURITATE în domeniul AVIAŢIEI

România este recunoscută pentru tradiția ei în domeniul IIBO, care este mult anterioară anului 1989. Centrul de pregătire de lângă București are o vechime de 45 de ani, iar înainte de anul 1989, luptătorii care se instruiau aici și care urcau apoi în avioane erau denumiți  „Șoimii”.

Imediat după 1989, în contextul desființării  trupelor de Securitate și a USLA,  a fost o perioadă în care nu au mai existat luptători înarmați la bordul aeronavelor civile românești.  Ulterior, această măsură de protecție a fost reluată și a căpătat și mai multă greutate după atentatele teroriste din SUA, de la 11 septembrie 2001.

În Europa  funcționează în prezent doar două centre specializate în instruirea luptătorilor de la bordul aeronavelor. Unul este în Germania, celălalt – în România. Un al treilea centru urmează să intre în funcțiune în Polonia.

În România se derulează, în prezent, și un program internațional de Air Marshal Training, denumit ARMLET. Programul, în valoare de 1,7 milioane de euro, este plătit din fonduri europene. Cursanții provin din mai multe state, printre care se numără România, Spania și Slovacia. Instructorii provin din România și din Marea Britanie. 40 de oameni au absolvit cursul, iar alți 40 sunt instruiți în aceste zile.

 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Premierul spaniol Pedro Sanchez ia o pauză de la îndatoririle publice: „ Am nevoie să mă opresc şi să mă gândesc”

„ Am nevoie să mă opresc şi să mă gândesc”, a spus Sanchez într-o scrisoare împărtăşită pe contul său de pe platforma X. „Am...

Doi jucători din Premier League, în vârstă de 19 ani fiecare, arestați pentru viol

Premier League este fără îndoială unul dintre cele mai prestigioase și urmărite campionate de fotbal din întreaga lume, însă, în ciuda renumelui său și...

Republica Moldova transmite primele rapoarte privind îndeplinirea condițiilor de intrare în UE

Republica Moldova va înainta către Comisia Europeană, la data de 24 aprilie 2024, primele rapoarte privind îndeplinirea condițiilor de intrare în UE. Documentul va fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă