22.6 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialNicușor Constantinescu, trimis în judecată în al treilea dosar, privind plăți ilegale

Nicușor Constantinescu, trimis în judecată în al treilea dosar, privind plăți ilegale

Președintele CJ Constanța, Nicușor Constantinescu, a fost trimis în judecată de procurorii DNA în al treilea dosar. Este vorba despre o cauză în care sunt cercetate 19 persoane, inclusiv mai mulți angajați ai CJ Constanța. Inculpații ar fi produs un prejudiciu de peste 30 de milioane de lei în dauna Consiliului Judeţean Constanţa şi a peste un milion de lei în dauna statului român. 

În acest dosar, Nicușor Constantinescu este acuzat de abuz în serviciu în formă continuată(6 infracțiuni), spălare a banilor și constituirea unui grup infracțional organizat.

Potrivit procurorilor, în perioada 2010 – 24. 03. 2014, inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, R.A.J.D.P. Constanţa şi Gâmbuţeanu Adrian George au constituit un grup infracţional organizat, la care ulterior au aderat și o parte din restul inculpaților, având ca scop săvârşirea unor infracţiuni îndreptate împotriva intereselor economice ale Consiliului Judeţean Constanţa.

Inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel şi-a îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu care decurgeau din calitatea de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, determinând un prejudiciu în dauna Consiliului judeţean Constanţa în valoare de 30.782.039 lei, aşa cum reiese din starea de fapt raportată la cele 6 infracțiuni de abuz în serviciu:

În perioada 14 mai 2012 – 11 septembrie 2012, a făcut plăţi nelegale către Regia Autonomă Judeţeană Drumuri şi Poduri Constanţa, în cadrul proiectului de interes public judeţean „Caravana estivală a judeţului Constanţa”, în cuantum de 1.239.987,60 lei. În acest caz, efectuarea plăților s-a realizat, în multe situații, fără ca lucrările achitate să aibă vreo legătură cu obiectivele proiectului (realizarea de perdele forestiere, reabilitare terenuri degradate, conservare biodiversitate naturală, dezvoltarea turismului ecvestru etc), fără a fi respectate prevederile din H.C.J. nr. 148/2010 şi ale Protocolului de colaborare cu autorităţi ale administraţiei publice şi instituţii, respectiv RA ROMSILVA, R.A.J.D.P. Constanţa şi SC R.A.J.A. SA şi fără să existe documentaţiile tehnico-economice legale, devize de ofertă şi procese verbale de recepţie care să ateste realitatea lucrărilor executate în cele 31 de localităţi, conformitatea acestora cu cerinţele tehnico-economice și fără date şi informaţii privind coordonatele cadastrale aferente lucrărilor realizate.

Exemple:

– În urma cercetării la faţa locului, s-a stabilit că pe parcelele 165 şi 189, ambele în comuna Saraiul, unde se afirma că fuseseră înfiinţate perdele de protecţie, nu existau asemenea lucrări. Pe parcela 165 au fost identificate urmele unei culturi care nu vegetase niciodată, iar pe parcela 189 nu au fost identificate nici măcar urme ale unei asemenea perdele. În realitate, pomii au fost plantați în curtea bisericii din comuna Siliștea de către elevi și de beneficiarii ajutoarelor sociale și nu de către angajații R.A.J.D.P. Constanța.

– În oraşul Hârşova, în primăvara anului 2011, s-au primit de la Consiliul Judeţean Constanţa 10.000 de puieţi de salcâm (şi nu 27.000 astfel cum se arată în memoriu) care au fost plantaţi de populaţia oraşului (şi nu de către angajaţii R.A.J.D.P. Constanţa)

-în anul 2012, comunei Ciobanu i-au fost livraţi, de către Consiliul Judeţean Constanţa, 1500 de pomi fructiferi care au fost plantaţi în curtea şcolii din localitate, precum şi 25.000 de puieţi de salcâm.

– Dintre aceştia din urmă, aproximativ 14.000 de bucăţi au fost încredinţaţi unor persoane fizice care i-au plantat pe terenurile lor, iar restul au fost plantaţi pe drumul dintre Hârşova şi comuna Ciobanu. Aceştia din urmă au fost mâncaţi de animale sau au fost defrişaţi în toamna anului 2012, împreună cu ceilalţi copaci de pe marginea drumului.

În perioada 23 iulie 2012 – 07 noiembrie 2012, în cadrul Programului judeţean de cercetare şi refacere a plantaţiilor de pomi fructiferi, a efectuat, prin trei ordine de plată, plăţi nelegale către R.A.J.D.P. Constanţa în cuantum de 773.519,09 lei. Caracterul nelegal al plăţilor succesive, efectuate în perioada respectivă de Consiliul Judeţean Constanţa, către R.A.J.D.P. Constanţa, derivă atât din absenţa oricăror documente justificative (în sensul legislaţiei specifice aplicabile în materie), care să ateste realitatea lucrărilor facturate şi achitate, cât şi din nerespectarea flagrantă a condiţiilor, obligaţiilor şi obiectivelor programului în cadrul căruia au fost făcute plăţile analizate, impuse prin H.C.J.C nr. 300/2010.

În perioada 21 aprilie 2011 – 11 septembrie 2012, a efectuat, prin mai multe acte, plăţi nelegale către R.A.J.D.P. Constanţa în cuantum total de 1.675.847,95 lei, în legătură cu lucrările de împădurire efectuate pe raza comunei Independenţa, jud. Constanţa. Caracterul nelegal al plăţilor succesive, efectuate în această perioadă de Consiliul Judeţean Constanţa, către R.A.J.D.P. Constanţa, rezultă, pe de o parte, din nerespectarea condiţiilor impuse de Hotărârile de Consiliu Judeţean și dispoziţiile Legii nr.46/2008, privind programele şi proiectele legate de împăduriri şi înfiinţarea de perdele de protecţie iar, pe de altă parte, din lipsa documentelor justificative impuse de lege pentru corecta efectuare a plăţilor respective.

În perioada 2010 – 2012, a efectuat plăţi nelegale către R.A.J.D.P. Constanţa în cuantum de 20.254.603,36 lei, reprezentând contravaloarea unor lucrări de împădurire, fără a fi îndeplinite condiţiile impuse prin H.C.J. Constanţa nr.310/2009 şi H.C.J. Constanţa nr.402/2009 şi fără a exista documente justificative întocmite în condiţiile legii. La baza achitării presupuselor lucrări de împăduriri efectuate pe raza jud. Constanța, de la bugetul U.A.T.J. Constanţa către R.A.J.D.P. Constanţa, au stat mai multe documente contabile emise de inculpații Coman Victor Aurelian și Popa Daniel Dan, administratori ai SC Rom Coman SRL.

În data de 16 iulie 2013, inculpaţii Coman Victor Aurelian şi Popa Daniel Dan au cesionat în mod fictiv părţile sociale ale SC Rom Coman SRL către o persoană de condiţie socială modestă, analfabet, cu scopul de a se sustrage de la urmărirea penală.

În perioada 10.09.2012 – 24.03.2014, a încălcat dispoziţiile legale care interzic plata în avans, din fonduri publice, pentru achiziţia de imobile, precum şi pe cele ale prevederilor procesului verbal de negociere. Mai mult, inculpatul a modificat natura actului juridic încheiat cu SC Stop SRL, administrată de inculpatul Zelca Costică, din contract de vânzare cumpărare în antecontract de vânzare cumpărare, data la care Consiliul Judeţean Constanţa urma să dobândească dreptul de folosinţă asupra a 25 de apartamente şi a făcut plăţi nelegale către societatea comercială amintită în cuantum de 5.187.156,29 lei. Un alt beneficiu important de care s-a bucurat SC Stop SRL, de pe urma activității ilicite a inculpatului Constantinescu Nicuşor Daniel, a fost amânarea cu 5 ani a momentului la care ar fi trebuit să achite impozitul pe profit și taxa pe valoare adăugată, corespunzătoare valorii tuturor celor 25 de apartamente.

În perioada 2010 – 2012, a făcut plăţi nelegale către SC Domeniul Public şi Privat Judeţean Constanţa, în cuantum total de 1.650.925,04 lei. Această sumă de bani reprezenta contravaloarea închirierii a unui număr de 11 autoturisme, cu încălcarea prevederilor legale care impuneau limitarea consumului de carburanţi şi a numărului de autoturisme pentru toate instituţiile publice, inclusiv pentru consiliile judeţene (la un număr de şase autoturisme cu un consum lunar pe autoturism de 150 litri benzină/motorină) şi interdicţia închirierii de autoturisme de către toate instituţiile publice.

La data de 17 iulie 2009, inculpatul Constantinescu Nicușor Daniel a dobândit Portul Izvoarele, în numele Consiliului Judeţean Constanţa, printr-un contract de vânzare-cumpărare, autentificat la biroul inculpatei Darie Ruxandra Luminiţa, ambii cunoscând că bunul tranzacţionat provenea din săvârşirea unei infracţiuni de abuz în serviciu comisă de către primarul comunei Lipniţa, inculpatul Onescu Florin Georgel şi de către secretarul acestei unităţi administrativ teritoriale, inculpata Geileanu Nela.

La data de 28 septembrie 2007, inculpații Onescu Florin Georgel și Geileanu Nela și-au încălcat atribuțiile de serviciu prin includerea nelegală a Portului Izvoarele în categoria bunurilor care aparțineau domeniului privat al comunei, deşi acesta aparţine, potrivit legii, domeniului public al statului, fiind inalienabil, imprescriptibil şi insesizabil.

Astfel, a fost provocat un prejudiciu statului român în cuantum de 1.269.486,85 lei.

La comiterea infracțiunilor de abuz în serviciu, inculpatul Constantinescu Nicușor Daniel a fost ajutat de ceilalți inculpați, cu funcții de conducere în cadrul U.A.T.J. Constanța, care şi-au îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu, după cum urmează:

– Tăicuțu Felicia, nu a urmărit legalitatea cheltuielilor angajate de la bugetul U.A.T.J., în cadrul programelor arătate, împrejurări care au dus la plata nelegală a sumelor de bani amintite, către R.A.J.D.P. Constanţa.

– Cenușă Titi, Simion Lucian și Vlăducă Constantin nu au verificat respectarea şi aplicarea corectă a tehnologiilor de execuţie, a contractelor şi normelor tehnice în vigoare şi au admis la plată lucrări corespunzătoare din punct de vedere calitativ şi cantitativ.

– Gâmbuţeanu Adrian George a emis facturile care au condus la plata nelegală a sumelor de bani de către U.A.T.J. Constanţa către R.A.J.D.P. Constanţa.

– Țițimeaua Ionuț a încălcat dispoziţiile legale care interzic plata în avans din fonduri publice pentru achiziţia de imobile, prevederile procesului verbal de negociere și a modificat natura actului juridic încheiat cu SC Stop SRL, contribuind astfel la efectuarea de plăţi nelegale către societatea comercială amintită.

– Pârvu Tudorel și Gavrilă Dima Bogdan Teoniu i-au ajutat pe inculpații Constantinescu Nicuşor Daniel şi Tăicuţu Felicia să comită infracţiunea de abuz în serviciu reţinută în sarcina lor, prin semnarea unor acte adiționale, în legătură cu contractul de închiriere al celor 11 autoturisme.

În perioada 01.09.2011 – 03.03.2014, inculpaţii Popa Daniel Dan şi Coman Victor Aurelian, în calitate de administratori ai SC Rom Coman SRL, au omis să evidenţieze în documentele financiar contabile ale societăţii venituri obţinute din relaţiile comerciale avute cu R.A.J.D.P. Constanţa, în cuantum de 23.786.168,62 lei, au evidenţiat în actele contabile ale SC Rom Coman SRL, cheltuieli care nu au la bază operaţiuni reale, respectiv cheltuieli cu plata zilierilor, dividende fictive, retrageri de la bancomat, plăţi către entităţi afiliate fără documente justificate, în cuantum total de 20.182.023,62 lei şi au executat evidenţe contabile duble, folosind înscrisuri, respectiv Registre de evidenţă a zilierilor şi „borderouri de plată muncitori zilieri”, provocând astfel un prejudiciu bugetului de stat în cuantum total de 7.672.957,62 lei, echivalent a 1.710.918,82 euro.

Ministerul Finanţelor Publice s-a constituit parte civilă în cauză cu suma de 1.269.486,85 lei, raportat la prejudiciul adus statului.

Consiliul Județean Constanța nu a comunicat până în prezent, dacă se constituie parte civilă în cauză, raportat la prejudiciul în valoare de 30.782.039 lei, deși i s-a solicitat acest lucru.

În cauză procurorii au dispus măsura sechestrului asigurător asupra unor bunuri imobile ce aparțin inculpaților: Darie Ruxandra Luminiţa, Onescu Florin Georgel, Ţiţimeaua Ionuţ, Simion Titi, Coman Victor Aurelian, Zelcă Costică, Pârvu Tudorel și Cenușă Titi.

Dosarul a fost trimis spre judecare la Curtea de Apel București, cu propunere de a se menţine măsurile asigurătorii dispuse în cauză și de a se lua măsura preventivă a interdicţiei iniţierii ori, după caz, suspendării procedurii de dizolvare sau lichidare a SC Rom Coman SRL.

Menţionăm că inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel face şi obiectul altor două dosare penale, pentru infracţiuni similare, trimise spre judecare (comunicat nr. 510 din 25 aprilie 2014, respectiv 664 din 27 mai 2014).

Cum motivează procurorii trimiterea în judecată

Fapta inculpatului Constantinescu Nicușor Daniel care, în perioada 2010 – 2012, cu ştiinţă, şi-a îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu care decurgeau din calitatea de Preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, efectuând, prin mai multe acte, în baza aceleiaşi rezoluţii infracţionale, plăţi nelegale către R.A.J.D.P. Constanţa în cuantum de 20.254.603,36 lei, reprezentând contravaloarea unor lucrări de împădurire, fără a fi îndeplinite condiţiile impuse prin H.C.J. Constanţa nr.310/2009 şi H.C.J. Constanţa nr.402/2009 şi fără a exista documente justificative întocmite în condiţiile legii, întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu”.

Anchetatorii mai arată că, elementul material al infracțiunii a constat în îndeplinirea defectuoasă, cu știință și în mod repetat, de către inculpatul Constantinescu Nicușor Daniel, a unor acte legate de atribuțiile care decurgeau din funcția de Președinte al Consiliului Județean Constanța, privind plățile efectuate de la bugetul U.A.T.J. Constanța către R.A.J.D.P. Constanța, în legătură cu mai multe lucrări de împădurire efectuate pe judeţului Constanța.

Procurorii arată că ”urmarea imediată a faptelor reţinute în sarcina inculpatului Constantinescu Nicuşor Daniel a constat în provocarea unei pagube bugetului U.A.T.J. Constanţa, în cuantum de 20.254.603,36 lei”.

Dacă Nicușor Constantinescu şi-ar fi îndeplinit în mod corect atribuţiile de serviciu, respectând prevederile legale aplicabile în materie, precum şi dispoziţiile Hotărârii Consiliului Judeţean, prejudiciul cauzat de efectuarea plăţilor nelegale nu s-ar fi produs, susțin anchetatorii, care mai subliniază că acesta a acţionat cu intenţie directă, în sensul că a prevăzut rezultatele socialmente periculoase ale faptelor sale şi a urmărit producerea acestora.

Relațiile cu furnizorii nu erau reale

Procurorii au descoperit că relaţiile comerciale dintre SC ROM COMAN SRL şi firmele menţionate în calitate de furnizori sau clienţi nu au un suport economic real, neexistând documente justificative sau argumente care să confirme realitatea, în fapt, a tranzacţiilor dintre respectivele societăţi comerciale. Mai mult, singurele documente care exprimă operaţiuni reale sunt documentele bancare privind încasările şi plăţile efectuate prin conturile bancare deschise în numele acestei societăţi.

Așadar, în condiţiile sustragerii de la efectuarea verificărilor financiare şi a neprezentării documentelor justificative de evidenţă contabilă şi fiscală, care să probeze natura operaţiunilor efectuate, s-a procedat la calcularea prejudiciului cauzat bugetului consolidat al statului pe baza veniturilor realizate încasate de SC ROM COMAN SRL, atât prin conturile bancare proprii societăţiicât şi prin cele patru bilete la ordin decontate în favoarea firmei respective, în perioada septembrie 2011 – martie 2014.

Procurorii spun că formularele de facturi fiscale emise de SC ROM COMAN SRL nu cuprind şi nu furnizează toate informaţiile prevăzute de Codul fiscal, la art.155 alin.5, în sensul că nu cuprind o referire la existenţa documentelor prevăzute de lege, din care să reiasă efectuarea în realitate a unor operaţiuni economice. Astfel, acestea nu au calitatea de document justificativ pentru înregistrarea operaţiunilor economice în contabilitate şi, pe cale de consecinţă, nu au fost luate în calcul la stabilirea obligaţiilor fiscale aferente veniturilor încasate din tranzacţiile comerciale derulate de SC ROM COMAN SRL, în raport cu beneficiarul R.A.J.D.P. Constanţa, în perioada septembrie 2011 – martie 2014.

Potrivit legislației în vigoare beneficiarul sumelor plătite fraudulos de la bugetul judeţului Cnstanţa, respectiv SC ROM COMAN SRL, nu putea angaja zilieri să desfăşoare activitatea în beneficiul unui terţ, în speţă, R.A.J.D.P. Constanţa.

Mai mult, documentele justificative emise de aceeaşi societate, pentru aceeaşi operaţiune economică, de aceeaşi natură, care s-ar fi efectuat, în aceeaşi perioadă, în favoarea entităţii publice, R.A.J.D.P. Constanţa, respectiv situaţii de plată pentru lucrări manuale, emise pentru beneficiarul – R.A.J.D.P. Constanţa, borderouri de plată muncitori zilieri emise pentru bancă şi registrul de evidenţă a zilierilor, emis către inspecţia muncii cuprind date eronate şi necorelate, administratorii societăţii utilizând evidenţe „ triple” în scopul: încasării unor sume provenite din fondurile publice, în mod necuvenit, sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale.de natura drepturilor salariale, sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale de natura impozitului pe profit şi TVA aferente sumelor încasate din livrări/operaţiuni impozabile realizate pe teritoriul naţional.

De asemenea, administratorii SC ROM COMAN SRL au încasat şi plătit dividende din profituri fictive ori care nu puteau fi distribuite, în lipsa situaţiei financiare anuale sau contrar celor rezultate din aceasta, fără a calcula, reţine şi plăti impozitul pe dividende, conform legii, operaţiunile de retragere a numerarului din conturile bancare ale S.C. ROM COMAN S.R.L. Aliman, judeţul Constanţa, fiind efectuate şi autorizate exclusiv de inculpaţii POPA DANIEL DAN şi COMAN VICTOR AURELIAN, în calitate administratori ai societăţii.

 

Cele mai citite

Nicuşor Dan promite înlocuirea a 280 de km de reţea de termoficare, reabilitarea a 5 poduri şi pasaje şi achiziţionarea de noi tramvaie

Primarul Capitalei, Nicuşor Dan, şi-a prezentat luni priorităţile pentru un al doilea mandat, printre care se numără înlocuirea a 280 de kilometri de reţea...

Derby fără miză în Giulești. Rapid, victorie de consolare cu FCSB

Rapid s-a impus pe teren propriu cu scorul de 2-0 în fața campioanei FCSB, în ultimul meci din acest sezon al Ligii 1. Partida...

Stupoare în țările occidentale. Lideri din UE transmit mesaje de compasiune după moartea președintelui Iranului

Ceremonia funerară în memoria înalților oficiali iranieni care au murit în accidentul de elicopter din 19 mai 2024, în frunte cu președintele Ebrahim Raisi,...
Ultima oră
Pe aceeași temă