13.9 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialPatru motive pentru care Transalpina ajunge din nou la DNA

Patru motive pentru care Transalpina ajunge din nou la DNA

Procurorii vor analiza concluziile unui nou control făcut de Guvern la contractul Transalpina, de data aceasta fiind vizaţi direct Ludovic Orban şi Varujan Vosganian, ambii cu funcţii de răspundere la momentul lucrărilor.

Cea mai înaltă şosea nu doar din România, ci din întreg lanţul muntos al Carpaţilor, Transalpina – 2145 de metri, face din nou obiectul plângerilor adresate Direcției Naţionale Anticorupţie (DNA). Lucrări demarate în 2008 şi efectuate până în iulie 2012, însă neterminate căci firma constructoare Romstrade, deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, cercetat penal, a intrat în insolvenţă, au făcut obiectul unor noi verificări efectuate de Corpul de Control (CC) al premierului Victor Ponta. Aceasta după ce în 2014 CC a sesizat la DNA alte nereguli. Ce cuprinde însă ediţia 2015 a plângerilor către procurori?

Sistemul credit furnizor, promovat de fostul ministru Ludovic Orban, este prima neregulă. Potrivit CC, ministru al Transporturilor la acel moment, Ludovic Orban a dispus verbal conducerii Companiei de Drumuri (CNADNR) demararea proiectului de modernizare a DN 67C pe baza creditului furnizor. Acesta este un fel de plată în rate a lucrărilor către constructorul care atrage finanţarea băncilor.

Din suma de 1.231,21 miliarde lei aferentă contractului, peste o treime, adică 472, 28 milioane lei, sunt costurile aferente creditului furnizor, adică dobânzi. Sistemul promovat de Orban a adus o pagubă de 388,72 milioane lei bugetului de stat, susţine CC.

Reparaţia drumului a fost programată în pofida faptului că traficul pe acesta era unul foarte scăzut. Neregula este cu atât mai gravă cu cât s-a prevăzut ca lucrările să fie finanţate şi din bugetul Companiei de Drumuri, deşi finanţarea trebuie făcută în principal de la bugetul de stat.

Lipsa avizelor necesare din partea Ministerului Finanţelor, pe proiectul hotărârii de guvern ce aproba demararea lucrărilor, este o altă neregulă. Ministerul Transporturilor nici nu a catadicsit să transmită celui de Finanţe proiectele de HG în vederea avizării. Fostul ministru de Finanţe, Varujan Vosganian, a semnat proiectele fără a exista avizele compartimentelor implicate, alt fapt ilegal.

Doi secretari de stat, anume Barna Tanczos şi Septimiu Buzaşu, au semnat documente de promovare a HG în cauză, deşi nu aveau ordinele necesare de delegare de competenţă din partea ministrului Transporturilor, Ludovic Orban.

Reclamaţia din 2014 depusă la DNA şi realizată tot în urma controlului a cuprins mult mai multe încălcări ale legii. Erau sesizate numeroase nereguli, cum ar fi încălcarea legislaţiei achiziţiilor publice (proiectul nu era cuprins în programul de achiziţii şi nu avea precizate surse de finanţare), costurile de finanţare au fost trecute sub tăcere, chiar şi licitaţia s-a desfăşurat îndoielnic. În afară de Romstrade, a mai depus ofertă doar o firmă israeliană obscură, a cărei propunere a fost de altfel respinsă. Neregulile descrise pe 17 pagini mai curpind lucrări făcute fără autorizaţii de construcţii sau aviz de mediu.

Cercetaţi de DNA după plângerea Guvernului din 2014 sunt doar trei angajaţi ai Companiei de Drumuri, persoana cu cea mai înaltă funcţie de răspundere fiind Adrian Lumezeanu, fost director general al Direcţiei Craiova. Ceilalţi doi cercetaţi au deţinut funcţiile de director şi consilier juridic, potrivit informaţiilor deţinute de „România liberă“. „Procurorii anticorupție au dispus, în cursul lunii octombrie 2014, începerea urmăririi penale faţă de suspecţii Lumezeanu Adrian, Ilie Doina şi Pană Emil, cu privire la săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit“, a răspuns DNA unei solicitări adresate de „România liberă“ privind soarta plângerii de Guvern în 2014.

Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor, se disculpă. Sesizarea DNA este o încercare a premierului Victor Ponta de a „ataca competitorii politici“, a susţinut ieri el. Orban a spus că singura probă ar fi “menţionarea unei discuţii verbale între mine şi un reprezentant al companiei, care este într-o notă transmisă de un adjunct al companiei, spre aprobare“. El a continuat să susţină oportunitatea folosirii sistemului de credit furnizor şi a spus că “nu reuşesc să îmi amintesc cu precizie care au fost exact discuţiile pe tema aceasta, dar admit că este posibil să nu fi făcut opoziţie la o posibilă finanţare prin contractul de credit-furnizor“. „Nu e nimic ilegal aici, acest tip de contract este perfect legal“, a afirmat fostul ministru. În anii 2007-2008 presa a relatat despre existenţa unor relaţii apropiate între constructorul Nelu Iordache şi fostul ministru Orban încă din vremea în care ultimul era viceprimar al Capitalei. Cifra de afaceri a firmei Romstrade a crescut în primul an de mandat al lui Orban la Transporturi de zece ori, de la 60 milioane lei în 2006 la 662 milioane lei în 2007.

Drumul este închis, deşi s-au cheltuit aproximativ 330 milioane euro cu TVA pentru lucrări (49,9 milioane lei prin ordine de plată, 320,35 milioane euro bilete la ordin).

Suma face ca modernizarea unui kilometru din DN 67C să fi costat cât construirea a jumătate de kilometru de autostradă. Aceasta în condiţiile în care traficul se derulează în condiţii de risc, lipsesc parapeţii laterali, şanţurile laterale de scurgere a apelor pluviale şi lucrările de consolidare a versanţilor. Şoferii întâlnesc la tot pasul bolovani în cale şi asfalt sărit. Din primăvară Transalpina va avea regim de „drum în lucru“ şi se va circula cu anumite restricţii de trafic (viteză, tonaj etc.), spun oficiali ai CNADNR.   

Cele mai citite

Lamborghini va construi o ediție limitată a variantei Huracan

Lamborghini a prezentat o ediție specială a modelului italian, cu patru vopsele deosebite, stil camuflaj. Au fost produse doar 12 exemplare, toate fiind deja...

Lamborghini va construi o ediție limitată a variantei Huracan

Lamborghini a prezentat o ediție specială a modelului italian, cu patru vopsele deosebite, stil camuflaj. Au fost produse doar 12 exemplare, toate fiind deja...

Beat la volan, cu 218 km pe oră în localitate

Un șofer în vârstă de 41 de ani din Craiova a fost prins de polițiști conducând băut la volan și cu o viteză de...
Ultima oră
Pe aceeași temă