15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialUn marinar român, DISPĂRUT în Marea Galbenă. Acuzațiile familiei și reacția MAE

Un marinar român, DISPĂRUT în Marea Galbenă. Acuzațiile familiei și reacția MAE

UPDATE: Demersurile Ambasadei României la Beijing, referitoare la dispariţia unui marinar român, de pe un vas maltez, în Marea Galbenă, continuă “în limitele competenţelor sale”, a anunțat, miercuri, Ministerul Afacerilor Externe, conform Mediafax.

“Demersurile Ambasadei României la Beijing continuă şi în prezent, în limitele competenţelor sale. Misiunea este în legătură atât cu autorităţile locale chineze, cât şi cu familia cetăţeanului român, fiind în aşteptarea rezultatului anchetei autorităţilor locale, privind clarificarea circumstanţelor dispariţiei marinarului român”, a precizat Ministerul Afacerilor Externe.

———–

Familia unui navigator român, ofițer mecanic pe un vas maltez, a sesizat autoritățile românești după dispariția acestuia de la bordul navei, în largul Mării Galbene, și le acuză că nu au iniţiat nicio anchetă pentru elucidarea cazului, relatează Mediafax

Familia și avocații ei spun că Petrică Mandeș, ofițer 1 mecanic pe vasul comercial Huahine, aflat sub pavilion maltez, a dispărut fără urmă de la bord în noaptea de 5 august 2015, în timp ce nava se afla la 180 de mile est de coasta Chinei.

Bărbatul, în vârstă de 57 de ani, are o experiență pe mare de 30 de ani. El a semnat, în luna iulie, primul său contract de angajare cu societatea Cardiff Crewing România, operatorul navei Huahine, pe postul de ofițer 1 mecanic, iar în 15 iulie a plecat spre Australia pentru a se îmbarca pe nava acostată în portul Hedland. În 20 iulie, vasul a părăsit portul, având ca destinație portul chinez Caofeidian, unde era așteptat să ajungă în 9 august.

În 5 august, dată la care nava se afla în largul Mării Galbene, familia lui Petrică Mandeș a primit un telefon prin care era anunțată că acesta dispăruse de aproximativ 10 ore de la bordul navei și că nu se știe nimic despre el.

“În noaptea de 4 spre 5 august, Petrică Mandeș efectua serviciul de cart, programat între orele 04.00-08.00, fiind asistat de un motorist filipinez. Din informațiile oferite de colegi, rezultă că acesta ar fi fost văzut ultima oară la ora 04.30, cu o cafea în mână, moment din care nu se mai știe nimic despre el. Șeful mecanic a fost informat abia la ora 07.35 cu privire la dispariția lui Mandeș, când au fost demarate acțiunile de căutare a acestuia. La ora 10.00, toate navele din zonă au fost alertate și rugate să contribuie la căutarea lui, vasul Huahine schimbându-și cursul, pentru a-l căuta, până la ora 20.00 (ora locală), când operațiunea a fost încheiată. Menționăm că nu au fost efectuate căutări prin scufundări sau la suprafața apei, ci numai de pe puntea navei”, susţin reprezentanții legali ai familiei, într-un comunicat de presă.

Familia marinarului reclamă faptul că, deși, conform procedurilor, vasul Huahine ar fi trebuit arestat pentru efectuarea unei investigații, acesta a părăsit nestingherit portul Caofeidian, primul unde a acostat după dispariția marinarului român.

“Demersurile familiei, efectuate prin Ambasada României în China, Consulatul Shanghai, pentru a se desfășura la bordul navei o anchetă care să elucideze împrejurările dispariției lui Petrică Mandeș au rămas fără ecou. Nava a staționat în rada portului Caofeidian timp de câteva zile, perioadă în care, conform procedurilor în astfel de situații, ar fi trebuit arestată”, spun reprezentanții familiei.

Conform sursei citate, la sosirea în țară a șefului mecanic, tot de naționalitate română, acesta, contactat telefonic de familia Mandeș, s-ar fi arătat deranjat de faptul că a fost anunțat foarte târziu de la momentul presupus al dispariției de către motoristul filipinez – cel care îl asista pe Petrică Mandeș pe perioada serviciului de cart și primul membru al echipajului care a sesizat lipsa lui, în pofida ordinelor primite de la superiori pentru astfel de cazuri.

Familia lui Petrică Mandeș crede că acesta a fost omorât și acuză autoritățile române că, deși au fost sesizate în repetate rânduri, nu au deschis nici până în prezent o anchetă, nu au iniţiat operațiuni de căutare a acestuia și nu au semnalat dispariția românului tuturor instituțiilor care și-ar putea aduce sprijinul în acest caz.

“Dispariția românului, fără să fie prelevată vreo probă până la această dată cu privire la cauzele tragicului incident, lasă multe semne de întrebare. Se poate ca pe un vas construit în 2013, care foarte probabil că are un sistem de supraveghere de ultimă generație, camerele video să nu fi surprins nicio informație vitală cu privire la ce s-a întâmplat cu Petrică Mandeș? Este posibil ca Ambasada României în China, a cărei prioritate este protejarea drepturilor cetățenilor săi, să nu ia nicio măsură concretă când este la mijloc viața unui om? Singura informare primită de familie este un raport și declarația căpitanului, ambele nesemnate și neștampilate. Având în vedere cele expuse, familia are motive serioase să creadă că la bordul navei s-a produs o crimă, fapt pentru care a cerut până la acest moment ajutorul oficialilor români de la Ambasada României din China, Ministerului de Externe al României, Consulatului Chinei din Constanța, Sindicatului ITF Constanța, Procuraturii Constanța, companiei de crewing Cardiff. Toate eforturile familiei au fost în zadar, de trei săptămâni nefiind demarată nicio anchetă cu privire la dispariția lui Petrică Mandeș. Lipsă de interes? Lipsă de proceduri? Ce trebuie să facem pentru ca viața unui om să conteze pentru autoritățile pe care le plătim pentru a ne proteja interesele?”, se întreabă, în finalul documentului, familia lui Petrică Mandeș.

Reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, totodată lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune că a primit înștiințarea internațională despre dispariția marinarului român și a confirmat că în zonă au fost făcute căutări pentru găsirea acestuia.

“Au fost organizate în zonă căutări specifice, nava s-a întors și a efectuat căutare așa cum este prevăzut în legislația internațională, au comunicat dispariția în sistemul internațional și s-a activat cel mai apropiat punct de căutare și salvare. Mai multe nu s-au putut face, în special pentru că se aflau și într-o zonă destul de prost dezvoltată în astfel de centre de intervenție rapidă și de operațiuni de căutare și salvare. În zona respectivă, și când știi unde să cauți este greu să găsești o persoană dispărută”, a spus Mihălcioiu.

El a precizat că ITF nu poate face prea multe în acest caz, China nefăcând parte din federația transportatorilor, și nici ca lider al SLN nu poate interveni, pentru că barbatul dispărut nu era membru al sindicatului.

“Din păcate, nu era nici membru de sindicat, așa că nu putem ajuta familia cu bani pentru plata unor avocați în China care să ajute la elucidarea dispariției”, a declarat Adrian Mihălcioiu, care a menţionat că sunt destul de dese cazurile de dispariție de la bordul navelor și, din păcate, “în general acestea nu-și găsesc prea curând o rezolvare”.

 

 

 

 

Cele mai citite

Cinci legi au fost promulgate de președintele Iohannis. Chirițoiu rămâne șef al consiliului Concurenței până în 2026

Președintele Klaus Iohannis a promulgat în cursul zilei de azi cinci legi. Este vorba printre altele despre legea hărțuirii la locul de muncă, dar...

Președintele argentinian, Javier Milei, l-a numit „ asasin” și „ terorist” pe omologul columbian, Gustavo Petro

Diplomații argentinieni vor fi expulzați din Columbia după o serie de insulte din partea preşedintelui argentinian, Javier Milei, care l-a numit "asasin" şi "terorist"...

Cinci legi au fost promulgate de președintele Iohannis. Chirițoiu rămâne șef al consiliului Concurenței până în 2026

Președintele Klaus Iohannis a promulgat în cursul zilei de azi cinci legi. Este vorba printre altele despre legea hărțuirii la locul de muncă, dar...
Ultima oră
Pe aceeași temă