Autorităţile schimbă standardele de cost şi estimează că vor cheltui până la 21 de milioane de euro pentru un kilometru de şosea rapidă. Costurile vor varia între 5 şi 21 de milioane de euro, pentru fiecare din cei 1.300 de kilometri promişi, în funcţie de relief. De menționat că, în urmă cu cinci ani, preţurile etalon adoptate de Guvern erau de câteva ori mai mici, situându-se între 4 şi 6 milioane de euro pe kilometru.
Cel mai scump tronson de autostradă va fi cel dintre Posada şi Surduc de pe Comarnic-Braşov, potrivit Digi 24. Şefii de la Transporturi estimează că vor plăti în medie peste 21 de milioane de euro pentru fiecare din cei 36 de kilometri de şosea de mare viteză prin munte.
Scumpă va fi şi porţiunea de 86 de kilometri dintre Curtea de Argeş şi Sibiu, parte a autostrăzii Sibiu-Piteşti. CNADNR estimează că va plăti între 17 şi 18 milioane de euro pentru fiecare kilometru.
Standardele din 2010 avansau însă un cost de aproape trei ori mai mic pentru construirea unui kilometru de autostradă la munte.
O posibilă explicație pentru majorarea explozivă a costurilor ar fi, potrivit specialiștilor, includerea în noile standarde de cost a lucrărilor de artă – poduri, iluminat, parcări, spații de servicii, etc. Acestea nu ar fi fost prinse în standardele anului 2010.
Oricum, standardele de cost sunt orientative. Cât va cheltui statul pentru realizarea autostrăzilor promise depinde de cât vor cere constructorii care participă la licitaţii.
Pentru autostrăzile din vestul ţării aflate acum în lucru, România a cheltuit între 3 şi 7 milioane de euro pe kilometru. Cum stăm în comparaţie cu alte state?
„Croaţia – 6,6 milioane de euro de kilometru, Slovenia – 6,29 milioane de euro, Germania – 8,5 milioane de euro şi Slovacia – 9.5. La şes“, declară Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.
Noile standarde de cost sunt incluse în Master Planul pentru Transporturi, document de care depind banii europeni pentru infrastructură pentru următorii cinci ani şi care nu a fost deocamdată aprobat de Bruxelles.