10.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialProtest fără precedent împotriva scumpirii RCA

Protest fără precedent împotriva scumpirii RCA

O lună de zile, atât mai are Autoritatea de Supraveghere Financiară la dispoziție pentru a determina grupurile internaționale de asigurare, rămase fără concurență după distrugerea capitalului românesc, să stopeze scumpirea poliţelor de răspundere civilă auto pentru transportatorii profesioniști.

Economia României va suferi un șoc de proporții începând cu 15 septembrie, dacă Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu intervine, în sfârșit, pentru a stopa creșterile uriașe și nejustificate de preț pe care companiile străine le-au operat în cazul poliţelor de asigurare de răspundere civilă auto (RCA).

Transportatorii profesioniști, prin vocea Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), au anunţat că peste o lună camioanele vor înceta să transporte marfă, iar autocarele, microbuzele și taxiurile nu vor mai lua clienți. Este o măsură radicală pe care COTAR a decis să o ia în condițiile în care, în ciuda promisiunilor venite de la ASF, tarifele au continuat să crească și în 2016, chiar mai mult decât în anul precedent.

Un protest de asemenea proporții ar echivala cu un blocaj economic cu efecte greu de cuantificat, în condițiile în care absolut toate ramurile economiei depind, într-un fel sau altul, de transportatori.  

Până pe 15 septembrie, șoferii vor claxona pentru două ore pe zi în fața Guvernului și a ASF. “Aceasta este prima formă de protest paşnic din Bucureşti, din această vară, la care pot participa atât transportatorii, cât şi persoanele fizice nemulţumite de preţul de lux al unui RCA, care, culmea, nu despăgubeşte în caz de daună. Conducerea instituţiei cu rol de protecţie a consumatorului de asigurări, respectiv ASF, simulează grija faţă de consumator, fiind, de fapt, artizanii din umbră ai acestui genocid al transportatorilor români”, a explicat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Autoritatea de Supraveghere Financiară nu a emis niciun răspuns  la cerințele șoferilor, însă sursele “României libere” spun că de această dată oficialii ASF sunt speriați de perspectiva demiterii de către Parlament și încearcă să arate că sunt preocupați de scumpirea RCA. O fac însă indirect și fără să determine efecte vizibile în politica de preț a celor câteva companii străine rămase fără concurență pe piață. Ba chiar dimpotrivă.

ASF face mai mult rău

Una dintre măsurile luate “la disperare” de conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară a fost să oblige câteva firme de asigurare să scadă comisioanele pe care le plătesc către brokeri. Oficialii Autorității s-au gândit că, în acest fel, vor forța companiile să scadă și prețurile, dar efectele măsurii vor fi cu totul altele, după cum arată intermediarii de asigurări consultați de “România liberă”. “Au intervenit exact la asigurătorii care mai aveau prețuri cât de cât mici în comparație cu restul. Comisioanele s-au redus și la jumătate. Atunci ce motive mai am să vând polița acelei firme? Cum îmi mai pot motiva agenții, dacă eu încasez un comision care nu îmi mai permite nici să îmi acopăr costurile de bază. ASF crede că în acest fel va determina firmele să scadă prețurile. În realitate, va determina brokerii să nu mai vândă polițele acelei firme. Eu, unul, deja fac asta”, comentează un important broker de asigurare.

Aceeași ASF propune și o altă modificare a normei RCA care, cred “experții” numiți pe criterii politice, îi va ajuta să scape de furia șoferilor, dar care va avea aceleași efecte negative. Autoritatea a anunțat pe site-ul propriu că tarifele propuse de firmele de asigurare nu se vor mai putea modifica cu o frecvență mai mică de 12 luni. Cu alte cuvinte, prețul fixat de o firmă pentru RCA la începutul anului nu va mai putea fi modificat pe parcursul acelui an. În acest fel, ASF nu face decât să excludă și scurtele perioade în care, din disperare pentru încasări mai mari, unele firme de asigurare reduceau tarifele poliţelor de răspundere civilă auto.

Combinații ca la colțul străzii?

Informațiile “României libere” sugerează că tăierile de comisioane și celelalte decizii aberante ale Autorităţii de Supraveghere Financiară fac parte dintr-o înțelegere informală pe care instituţia  încearcă să o facă cu asigurătorii străini: noi vă dăm facilități și închidem ochii în cazul unor probleme, voi mențineți prețurile RCA.

Prima astfel de înțelegere ar fi vizat Asirom, membră, alături de Omniasig, a grupului Vienna Insurance Group, adică firma care a avut cel mai mult de profitat de pe urma falimentului Astra Asigurări. După ce a scăpat și de Carpatica Asig, forțată de ASF să crească prețurile și condusă astfel spre faliment pe un model testat la Astra, Asirom a apăsat tare pe pedala vânzărilor de RCA.

Potrivit datelor oficiale ale Autorităţii de Supraveghere Financiară, după primele trei luni ale acestui an, firma austriecilor era deja lider de piață, deși înainte de falimentul Astra (august 2015) abia dacă prindea locul al cincilea. Politica celorlalți asigurători străini, care au crescut prețurile de cel puțin 3 ori la fiecare șase luni, a ajutat Asirom să vândă peste 80% din tot ce a însemnat RCA în prima parte a acestui an.

Față de cotația pe care reușeau să o practice Astra și Carpatica, tarifele Asirom erau de 2-3 ori mai mari (în jur de 8.000 de lei pentru un camion de 19 tone), însă față de celelalte firme rămase în piață, prețul era la jumătate.  Compania nu a reușit, însă, să gestioneze creșterile vânzărilor și au apărut probleme inclusiv cu plata daunelor. Asirom a început să nu mai plătească daunele la timp și a ajuns în topul reclamațiilor, la concurență doar cu City Insurance. De altfel, problemele durează de multă vreme şi se văd din majorările repetate de capital pe care le realizează. În această incertitudine financiară, ASF ar fi identificat o oportunitate și a propus Asirom să renunțe la majorările de preț pe care vroia să le facă contra unei abordări mai relaxate din partea Autorităţiii în ceea ce privește eventuale controale sau sancțiuni. Astfel de înțelegeri ar încerca să facă Autoritatea și cu alte firme de pe piață.  

„Au intervenit exact la asigurătorii care mai aveau prețuri cât de cât mici în comparație cu restul. Comisioanele s-au redus și la jumătate. Atunci ce motive mai am să vând polița acelei firme? Cum îmi mai pot motiva agenții, dacă eu încasez un comision care nu îmi mai permite nici să îmi acopăr costurile de bază. ASF crede că în acest fel va determina firmele să scadă prețurile. În realitate, va determina brokerii să nu mai vândă polițele acelei firme. Eu, unul, deja fac asta..“ Important broker de asigurare

5.000 lei este prețul real peste care firmele de asigurare obțin profit din vânzarea RCA pentru camioane.

20.000 lei este prețul minim la care corporațiile vând astăzi RCA pentru camioane.

Cele mai citite

Puntea dintre jocurile virtuale și cele fizice

În peisajul jocurilor de noroc online, apariția cazinourilor live mobile a apărut ca o punte semnificativă între domeniul virtual și experiența tradițională a cazinourilor...

UTA lui Mircea Rednic a „topit” Oțelul, la Arad

UTA Arad s-a impus cu scorul de 3-1 în fața formației Oţelul Galaţi, pe teren propriu, în etapa a șasea a play-out-ului Ligii 1. Toate...

Revolut anticipează o creștere cu 40% a numărului angajaților, în 2024, și ajunge la 10.000 de salariați

Revolut, fintech-ul britanic cu peste 40 de milioane de clienți retail la nivel global, a ajuns la 10.000 de angajați în toată lumea, iar...
Ultima oră
Pe aceeași temă