13.2 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialSe încearcă mușamalizarea cauzelor tragediei de pe lacul Siutghiol?

Se încearcă mușamalizarea cauzelor tragediei de pe lacul Siutghiol?

La trei zile după prăbuşirea elicopterului SMURD, sunt dovezi din ce în ce mai clare că autorităţile au mari reţineri în a identifica şi trage la răspundere adevăraţii vinovaţi pentru moartea celor patru persoane. S-ar punea spune că, mai degrabă, se caută nişte ţapi ispăşitori.

Acțiunea de salvare de pe lacul Siutghiol a fost un eșec, dacă ne raportăm la rezultatul tragic: patru decese. În mod curios însă, atât secretarul de stat Raed Arafat, cât şi vicepremierul şi ministrul de Interne Gabriel Oprea, cei care trebuiau să se asigure că operaţiunea de salvare va avea succes, spun că sistemul a funcţionat. Astfel, Arafat este convins că nu se putea interveni mai repede: ”Da, nu există mai repede decât atât să intervii în condițiile organizării existente”. Gabriel Oprea a prezentat un raport detaliat al evenimentelor, care nu răspunde însă unor întrebări fundamentale. Totuşi ministrul de Interne a luat decizia de a-l demite pe șeful ISU Dobrogea și de a cere înlocuirea prefectului Constanței, Radu Volcinschi (acesta era prefect și în aprilie, când trei tinere au murit arse de vii în restaurantul Beirut din Constanța, dar atunci nu l-a demis nimeni). Gestul lui Oprea poate echivala cu o recunoaştere tacită a eşecului operaţiunii de salvare.

Este posibil ca nimeni să nu fie tras la răspundere

Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, a declarat ieri că în acest caz s-a început urmărirea penală şi cu privire la fapta de ucidere din culpă, dar a precizat că este posibil ca nimeni să nu fie găsit vinovat. “În general, în orice accident în urma căruia decedează o persoană sau mai multe persoane există o presupunere rezonabilă că în antecedenţa cauzală a oricărui deces există o faptă umană şi atunci, pentru acest motiv, se investighează o posibilă faptă de ucidere din culpă. Dacă ulterior se stabileşte că moartea persoanelor nu s-a datorat unei fapte umane, nu va fi trasă la răspundere nici o persoană. Există situaţii de împrejurări fortuite care generează decesul astfel încât nu atrag răspunderea penală a vreunei persoane”, a mai spus Niţu. Reamintim că procurorii de la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti au dispus, în 15 decembrie, începerea urmăririi penale pentru infracţiunile de neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă.

Există până acum câteva lucruri pe care nu le-a lămurit nimeni. Iată câteva dintre acestea:

Cine a strigat după ajutor, de pe lacul Siutghiol?

Un aspect crucial în acest caz este faptul că există înregistrări ale martorilor care au surprins strigăte de ajutor din mijlocul lacului. Acest lucru contrazice afirmațiile lui Raed Arafat, care spunea că leziunile victimelor ar fi fost incompatibile cu astfel de activități. Cine a strigat atunci de pe lac? Sunt două voci sau una? La cât timp după accident? ”Sunteţi convinşi că aceste patru persoane puteau fi salvate imediat, în viaţă? Eu nu ştiu acest lucru”, afirma Raed Arafat, înainte de apariția acestei înregistrări. Chiar după ce a văzut-o, secretarul de stat și-a exprimat îndoiala că unul dintre cei patru aflați în elicopter ar fi putut striga, afirmând că fie erau înecați, fie aveau răni extrem de grave. Informația este esențială pentru anchetatori: poate dovedi că cel puțin un membru al echipajului era în viață. Autoritățile par să nege această ipoteză. Procurorii trebuie să răspundă dacă se încearcă sau nu mușamalizarea acestui fapt, care poate schimba încadrarea penală a cazului.

De ce nu a pornit barca?

Procurorii trebuie să lămurească şi un alt aspect cel puţin ciudat: de ce nu a pornit motorul primei bărci de salvare a ISU? În timp ce unii spun că motorul era stricat, alţii afirmă că a fost uitată cheia cu care se porneşte acesta. Martorii spun că angajații ISU s-au revoltat că trebuie să dea la rame. Conducerea ISU trebuie întrebată câte exerciții de salvare pe apă a făcut cu proprii angajați. În plus, Raed Arafat a declarat că oamenii au vâslit pentru că așa cere procedura când sunt scafandri în apă, dar – iarăşi un element curios – la momentul respectiv scafandrii nu ajunseseră la locul accidentului. Mai mult, angajații nu au fost în stare să pornească reflectorul, pentru că nu au știut să dea drumul la generator, astfel că practic au orbecăit pe întuneric în căutarea victimelor. Acele câteva minute pierdute ar fi putut face diferența dintre viață și moarte.

De ce a ajuns un pescar primul?

La fața locului a ajuns primul un pescar care venea de la cinci mile distanță. De ce a ajuns el primul? Martorii spun că angajații ISU au venit cu zeci de minute întârzire, întârziere care i-ar fi permis pescarului să ajungă primul, MAI afirmă că au ajuns la 16.29. De ce o autospecială a parcurs 9,3 km în 18 minute? Este un drum pe care reporterul „România liberă“ l-a parcurs în circa 10 minute. Se circulă pe bulevardul Mamaia, un bulevard de patru benzi, iar apoi în stațiunea Mamaia, pustie în această perioadă a anului. Raportul MAI spune că prima barcă s-a lansat la 16.31, deci la fix 20 de minute de la apelul la 112, oră la care, teoretic, victimele accidentului erau moarte (speranța de supraviețuire în apa de două grade Celsius este de maximum 20 de minute, spune MAI).

Cine trebuia să solicite șalupa ARSVOM?

În Constanța există Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare, care avea o șalupă chiar pe lacul Siutghiol. ARSVOM nu a fost anunțată să intervină, pentru că s-a crezut că este în conservare. Nu era. Pilotul a interveni voluntar, dar tardiv, la 16.50, deci la 29 de minute după impact, cu 9 minute mai mult decât speranța de supraviețuire. ”Nu ne-a chemat nimeni acolo”, a spus Iulian Crețu, director în cadrul agenției, care a văzut la televizor ce se întâmplă. ARSVOM nu este anunțată automat de către dispeceratul 112, dar cert este că șalupa sa, Jupiter, se afla chiar pe Siutghiol, la câteva sute de metri de accident și, așa cum a declarat Iulian Crețu, ar fi putut ajunge în 5-10 minute, deci ar fi fost în măsură să salveze victimele.

I-ar fi putut ține în viață vestele de salvare?

Dacă elicopterul ar fi fost dotat cu veste de salvare, ar fi putut fi o parte dintre cei patru în viață? Unii specialiști spun că sunt obligatorii numai la amerizare, alții și atunci când se zboară deasupra apei. ”Drumul de la Constanța la Tulcea este 80% deasupra apei. Este evident că trebuie purtate, sunt în dotarea elicopterului”, spune Dorel Onaca, fost șef al ARSVOM. Dacă ar fi avut veste, acestea s-ar fi deschis automat la impactul cu apa și oamenii ar fi plutit deasupra ei. Șansele de salvare ar fi fost mult mai mari, spune Onaca. Mai mult, vestele făceau parte din dotarea obligatorie a elicopterului. Ancheta trebuie să stabilească de ce lipseau vestele de salvare.

Anchetă. Ponta cere audit extern

Premierul Victor Ponta a anunțat ieri că la nivelul Departamentului de Intervenții în Situații de Urgență este nevoie de un audit extern privind nivelul de pregătire al oamenilor din sistem și procedurile aplicate în astfel de situații. ”Am investit și investim foarte mult și e foarte bine acest lucru, însă în final oamenii și procedurile trebuie să fie mai bine pregătite atunci când avem situații de acest gen”, a declarat premierul.

Despăgubiri. 50.000 de euro pentru familii

Moştenitorii piloţilor şi personalului medical decedaţi în urma prăbuşirii elicopterului SMURD vor primi despăgubiri de 50.000 euro/persoană, iar Inspectoratul General de Aviaţie al MAI va încasa 5,42 milioane de euro în urma pierderii aeronavei, a comunicat Omniasig.

Oficial. Cauza morții

Ieri, raportul medicilor legiști arăta că pilotul Petre Cătuneanu şi medicul Laura Vizireanu au murit din cauza șocului hipotermic. Copilotul elicopterului SMURD Ginel-Claudiu Crăcănel și asistenta Gabriela Harton au murit înecați.

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă