7.9 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăSpecialStatul român nu poate salva oamenii din furtunile Mării Negre. Ministerul Transporturilor...

Statul român nu poate salva oamenii din furtunile Mării Negre. Ministerul Transporturilor a alocat în anul 2015 peste 35 de milioane de lei din bani publici

Directorul Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare a explicat de ce nu a intervenit în cazul Basel Express, o navă rămasă fără motoare. Dar a încurcat unele detalii.

Cargoul Basel Express a fost, recent, la un pas de tragedie. Rămas fără motoare în Marea Neagră, acesta a fost salvat în extremis, după o intervenție de 22 de ore a remorcherului unei firme private. Aceasta deși statul român, prin Mi­nis­terul Transporturilor, deține Agen­ția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM), creată în 2004 pentru a interveni tocmai la evenimente de acest gen.

„România liberă“ a trimis o solicitare Ministerului Transporturilor, în care întreba de ce ARSVOM nu a acţionat și cum au fost remediate probleme grave descoperite în cadrul instituției de către Corpul de Control al primului ministrul încă din februarie 2016.

În răspunsul Ministerului Transporturilor, semnat de directorul general al agenţiei, Daniel Manole, ni s-a comunicat că există două tipuri de salvări: de nave și de echipaje.

„ARSVOM a fost solicitat pentru salvarea echipajului navei Basel Express de către MRCC, prin adresa 12101/30.12.2016. Navele Opal și Albatros au stat în stand-by până ce nava a fost în siguranță. Așa cum prevăd normele internaționale la care statul român este parte, s-a asigurat salvarea de vieți omenești. Pentru salvarea navei Basel Express era necesar un remorcher puternic, capabil să remorcheze nava aflată în derivă și predarea sa într-un loc sigur pe cât posibil. La acel moment, două remorchere GSP ce asigurau servicii la platformele Petrom se aflau în marș spre Portul Constanța, deci în apropierea navei. Aceste remorchere au preluat nava Basel Express“, a precizat Daniel Manole.

În realitate, lucrurile nu au stat însă așa. „România liberă“ a aflat că nu au intervenit două nave GSP, ci numai una, GSP King, și un alt remorcher, LRS Europa, mai mic, aparținând tot unei companii private. Ambele au plecat din danele lor din port, nu erau în marș, lucru confirmat de hărțile în timp real capturate de pe site-urile de specialitate. GSP King se afla în dana 34 a portului Constanța. De altfel, remorcherele firmelor private intervin ori de câte ori sunt solicitate.

Hercules nu este funcțional de patru ani

Directorul general ARSVOM recunoaște, însă, că lucrurile nu sunt roz. Dimpotrivă. „În 2012 s-a sesizat vulnerabilitatea în fața furtunilor puternice produse în Marea Neagră și, prin urmare, imposibilitatea salvării de vieți omenești în astfel de situații“, a precizat Daniel Manole.

În continuare, tot el se contrazice, spunând că  „ARSVOM deține singurul remorcher salvator specializat pentru astfel de situații“, în condițiile în care Basel Express a fost salvat de un remorcher specializat, dar al unei firme private. Cel deţinut de stat, Hercules, nu este însă funcțional de patru ani (a avut acte până în 24 ianuarie 2013) și necesită reparații capitale. 

Guvernul Ponta a aprobat lucrările, care au început în august 2015 și urmează să fie finalizate în acest an, când vor avea loc probele pe mare și se va preda nava către societatea de clasificare. Până atunci, statul român nu este capabil să respecte legea. 

OUG 42/1997 spune, la art. 97, că activitatea de căutare și salvare a vieții omenești pe mare se organizează de către minister. Minister care nu deține nave de salvare.   

REPLICĂ. GSP spune că afirmațiile ARSVOM nu sunt adevărate

„GSP a fost solicitat prin Centrul Maritim de Coordonare Constanța (MRCC). Nava noastră, GSP King, se afla în Portul Constanța. Am intervenit imediat pentru salvarea cargoului în derivă. Informația cum că navele noastre erau în marș nu este adevărată, lucru care poate fi verificat pe hărțile de geopoziționare a navelor, cât și din înregistrarea convorbirilor de la MRCC.  Coordonarea situației de urgență s-a făcut din centrul ERCC (Emergency Response Coordonation Center) al GSP, coordonator al activității fiind Laurențiu Zanfir, director general al Căpităniei Zonale Constanța. De fiecare dată când vom fi solicitați la o situație de urgență, vom răspunde cu aceeași promptitudine“, a declarat Radu Petrescu, director comunicare GSP.

Ancheta bate pasul pe loc

În ceea ce privește neregulile extrem de grave descoperite de corpul de control al primului ministru acum un an, Manole, care era director și pe vremea când au fost constatate o parte din nereguli, spune că „s-a încheiat un raport care a fost înaintat Poliției Transporturi, care desfășoară cercetări la ora actuală. În acest moment, cei menționați în raport au calitatea de martori. Până la finalizarea cercetărilor își păstrează calitatea de angajați“, a precizat șeful instituției. Pentru anul 2015, Ministerul Transporturilor a alocat către ARSVOM suma de 35.331.000 lei, din care s-a alocat pentru investiții suma de 28.134.000 lei, 7.197.000 reprezentând sume alocate pentru salarii, bunuri și servicii. La finalul anului 2016, instituția avea 133 de angajați. 

Instituția deține, pe lângă Hercules, cinci șalupe de salvare costieră, două de căutare și trei de intervenție și depoluare. Pe piața liberă europeană, un remorcher mult mai bun decât va fi vreodată Hercules, folosit de țările nordice, costă circa șapte mi­lioane de euro. Mai puțin decât reparația remorcherului românesc.   

Cele mai citite

Avioane de vânătoare israeliene au lovit ținte ale Hezbollah în estul Libanului

Forțele aeriene israeliene au declarat miercuri că avioanele lor de vânătoare au lovit infrastructura Hezbollah la nord de Baalbek, în estul Libanului, potrivit Reuters,...

Bătălia pentru București – de la trivializare, la concept

Alegerile locale din București sunt importante pentru că dau trendul politic pentru celelalte competiții electorale ale anului în curs. Cătălin Cârstoiu pare a rămâne...

Real Madrid își continuă drumul către titlul cu numărul 15 în Liga Campionilor. Va întâlni pe Bayern Munchen în semifinale

Real Madrid s-a calificat în semifinalele Ligii Campionilor la fotbal, după ce a învins-o pe Manchester City cu scorul de 4-3, la loviturile de...
Ultima oră
Pe aceeași temă