Trenuri private pe ruta Bucuresti-Sibiu

de Adrian Barbulescu , 17 august 2007

Cel mai mare transportator privat de calatori pe calea ferata, Regio Trans, care pana in prezent opera doar pe rute secundare, inchiriate de la CFR SA, strabate acum si distanta Bucuresti-Brasov. Este prima companie privata care face concurenta directa operatorului de stat CFR Calatori.


Pana acum, Regio Trans este singura societate care a solicitat de la Autoritatea Feroviara Romana (AFER) acordarea certificatului de siguranta pentru o linie interoperabila, dupa cum spune directorul general al institutiei, Vasile Belibou. Liniile interoperabile sunt magistrale de cale ferata pe care pot circula si trenuri in trafic international.
Oficialii AFER spun ca, dupa primirea cererii de la Regio Trans, au verificat indeplinirea parametrilor tehnici de catre societate si, constatand ca totul este in regula, au emis certificatul pe data de 5 iunie. Apoi, conducerea companiei a semnat cu cea a CFR SA, compania responsabila cu gestionarea infrastructurii feroviare, un contract de acces si a obtinut trasele, adica intervalele orare de circulatie.

Traseu extins
Trenul, practic un automotor, pleaca din Brasov la 5.30 si soseste in Bucuresti Nord la 8.11, de unde, la 8.37, se intoarce la Brasov si-si continua drumul pana la Sibiu. Initial, traseul se limita la Brasov, iar de saptamana trecuta a fost extins pana la Sibiu. La trenul accelerat particular, tariful unui bilet Bucuresti-Brasov este de 29,10 lei, acelasi ca la CFR Calatori pentru un tren similar. "Am fixat acelasi tarif ca si concurenta noastra, insa diferenta este data de calitate", ne-a declarat directorul executiv al Regio Trans, Florin Hadarean.


Singura gara unde Regio Trans are propria casa de bilete este cea din Brasov. In rest, biletele, numai la clasa a doua, se cumpara direct din tren, de la conductor.
Hadarean s-a declarat optimist in legatura cu eficienta acestei rute. Aceasta cu toate ca, dupa cum a recunoscut chiar Hadarean, pana in prezent nu au fost foarte multi musterii.
Regio Trans este o companie infiintata in urma cu doi ani de zile de fostul sef al Garii Brasov, Costel Comana, in asociere cu un om de afaceri local. Pana in prezent, Regio Trans a achizitionat din Franta, de la compania de stat SNCF, mai multe vagoane care, chiar si la mana a doua, dupa renovare, pot face fata cu brio operarii pe marile magistrale feroviare. Tot de la SNCF au fost cumparate si automotoarele care opereaza pe liniile secundare, dar si pe relatia Bucuresti-Sibiu.
Compania a preluat initial de la CFR SA administrarea mai multor linii secundare din zona Brasov, cum ar fi cea spre Zarnesti sau spre Intorsura Buzaului. Ulterior, in "parohia" firmei au intrat si alte sectoare de cale ferata, in zona Banatului, dar si in Harghita-Covasna.

 

Investitii

In afacerea Regio Trans s-au investit pana acum aproape patru milioane de euro si se bazeaza in principal pe navetisti. Totusi, RC-CF Trans (o alta companie detinuta de Costel Comana si de asociatul sau) efectueaza si transport de marfa, mai exact remorcarea trenurilor pe sectiile care le administreaza.


Bilete

Biletele se cumpara din tren, direct de la conductor. Singura gara unde Regio Trans are propria casa de bilete este cea din Brasov. Tariful unui bilet de clasa a doua de la Bucuresti la Brasov este de 29,10 lei.


Pe piata sunt cinci societati

Pe piata transportului feroviar de persoane, in afara de CFR Calatori, opereaza in prezent Societatea Feroviara de Turism (SFT), Regio Trans, Servtrans Invest SA (Costesti-Rosiori Nord, 64 km) si Regional Cluj-Napoca, fosta Via Terra Spedition (101 km, pe ruta Ciumeghiu-Holod-Vascau). Companiile particulare functioneaza in acelasi regim ca si CFR Calatori, adica primesc de la stat aceeasi valoare a subventiei pe pasager. Ele au aparut in momentul in care CFR SA a anuntat, in 2004, ca scoate la licitatie 3.000 km de cai ferate secundare, pe care le considera nerentabile. Majoritatea acestor linii ferate au fost preluate de transportatori feroviari de marfa sau de companii de profil infiintate de combinate care aveau productia in zonele respective. Pe majoritatea tronsoanelor operate in sistem privat, viteza de circulatie a crescut simtitor, in urma investitiilor facute de noii administratori.

Comentarii

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.