14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialUPDATE: Guvernul trimite procurorilor dosarul Bechtel. Macovei, pârâtă de Ponta la DNA....

UPDATE: Guvernul trimite procurorilor dosarul Bechtel. Macovei, pârâtă de Ponta la DNA. Macovei: Vinovaţii trebuie căutaţi în cabinetele Năstase şi Ponta

UPDATE: Europarlamentarul Monica Macovei a răspuns, pe blog, acuzaţiilor din raportul Coprului de Control al Guvernului spunând că vinovaţii trebuie căutaţi acolo în cabinetul Năstase, cel care a semnat contractul, şi în cabinetul Ponta, cel care l-a reziliat. 

„Contractul de proiectare şi construire a autostrăzii Braşov-Cluj- Borş a fost încheiat în decembrie 2003, de către Guvernul Adrian Năstase şi conţinea multe nereguli, aşa cum presa a relatat de-a lungul timpului”, afirmă Macovei.

Ea mai spune ca aşa-zisa pierdere a originalului acestui contract şi neputinţa ministrului Dan Şova de a “găsi” documentul, urmată de rezilierea contractului ridică multe semne de întrebare privind intenţiile Guvernului Ponta. „Pe cine vrea Ponta să scape de răspunderea semnării în 2003 a unui contract defavorabil României şi cu plată de despăgubiri? Pe Năstase şi Şova?”, se întreabă Monica Macovei

”În Raportul de Control prezentat astăzi de Guvern, sunt două referiri concrete la numele meu:

– Menţiunea că Ministerul Justiţiei a transmis, la data de 24 septembrie 2013, o adresă în care precizează că Nota de fundamentare care a stat la baza emiterii HG 224/2006 “nu a fost fost însuşită” de ministrul justiţiei şi că la dosar există o copie a documentului „care nu cuprinde semnătura ministrului justitiei”;
– O adresă a SGG din 5 septembrie 2013 (anterioară răspunsului de la Ministerul Justiţiei, din 24 septembrie 2013) care ar menţiona o copie certificată pentru conformitate cu originalul a notei de fundamentare care a stat la baza emiterii HG nr 224/2006, despre care SGG susţine că ar fi semnată şi de mine, în calitate de ministru al Justiţiei, în sensul că SGG precizează că este vorba de faptul că “înscrisul menţionat, la rubrica “ministrul justiţiei” poartă impresiunea ştampilei de la cabinetul ministrului”.

Încercarea Guvernului Ponta de a-mi lega numele de posibile nereguli este definitorie pentru modul în care guvernează Victor Ponta: prin minciună, falsuri şi manipulări lansate cu scopul de a acoperi furturile lor”, mai scrie europarlamentarul.

Macovei încheie spunând că „Năstase, Mitrea, Ponta şi Şova poartă răspunderea contractului păgubos cu Bechtel şi a minciunilor lansate în jurul acestuia”.

UPDATE: Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu a declarat vineri, în legătură cu intenţia Guvernului de a sesiza DNA şi SRI pentru nereguli în derularea contractului cu Bechtel că “are alte preocupări decât trăznăile astea”, iar dacă are cineva semne de întrebare, să-l cheme şi va povesti, informează Mediafax.

—–

Guvernul a sesizat DNA şi SRI pentru nereguli în derularea contractului încheiat cu Bechtel la construcţia Autostrăzii Transilvania şi acuză posibile fapte de natură penală comise de foştii miniştri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei, Radu Berceanu şi fostul şef CNADNR Cristian Duică.

Inspectorii guvernamentali arată, printre altele, că înţelegerea cu Bechtel a fost modificată, în 2009, fără respectarea dispoziţiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.

Conform raportului, renegocierea contractului, stabilit iniţial la “valoarea corectă” şi certificată ca atare de 2,2 miliarde euro, a fost iniţiată, în 2005, fără un mandat din partea Guvernului, fiind doar un mandat acordat de fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre (PDL), iar lucrările fiind întârziate. Negocierile au fost coordonate de Gheorghe Dobre şi fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu.

Citeşte şi: Dan Sova nu a gasit contractul cu Bechtel

Prin încheierea unui acord de modificare la contract, în baza unei hotărîri de guvern iniţiată de Dobre şi avizată de Vlădescu şi fostul ministru al Justiţiei Monica Macovei, statul a fost păgubit cu 40 milioane euro, prin reclasificarea acestei sume, acordate iniţial cu titlu de avans, drept cheltuieli de mobilizare, cu încălcarea dispoziţiilor legale. Inspectorii arată că miniştrii ştiau, conform notei de fundamentare a hotărîrii de guvern, că aveau obligaţia recuperării acestei sume.

Pentru crearea unei “aparenţe de legalitate”, a fost însă acceptată creşterea cheltuielilor de mobilizare de la 30 milioane euro la 70 milioane euro, cu toate că acestea se refereau la activităţi anterioare încheierii construcţiei, iar construcţiile erau deja începute din 2004.

Citeşte şi: Şova: Corpul de control al premierului va încheia un control privind jaful de la Bechtel

Inspectorii îi acuză astfel pe miniştrii Dobre, Vlădescu şi Macovei că au creat un artificiu pentru a justifica faptul că Bechtel a păstrat 40 milioane euro.

În raport se mai arată că reprezentanţii Companiei Naţionale pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu au pus la dispoziţia Corpului de Control originalul contractului, iar acesta nici nu a fost găsit în pofida căutărilor la mai multe instituţii, fiind obţinute doar copii certificate. În final, la CNADNR a fost identificat un exemplat marcat “conform cu originalul”, în limba engleză, care ar fi originalul documentului aflat în posesia statului.

Cum a dispărut contractul cu Bechtel

Contractul a fost semnat în 2003, în vremea guvernării Adrian Năstase, iar un an mai târziu a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor. Autostrada Transilvania urma să aibă 4 benzi şi o lungime de 415 km. Aceasta ar fi trebuit să treacă prin Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu Mureş, Cluj Napoca şi Oradea.

Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, odată cu reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea anterioara.

La 1 decembrie 2009, primii 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania au fost inauguraţi şi deschişi traficului în prezenţa Primului-ministru interimar Emil Boc şi a Ministrului intermar al Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu. In data de 13 noiembrie 2010, ultimii 10 kilometri din secţiunea 2b, între Turda şi Câmpia Turzii, au fost inauguraţi şi deschişi traficului în prezenţa Primului-ministru Emil Boc şi a Ministrului Transportului şi Infrastructurii, Anca Boagiu.

Iniţial, termenul de finalizare era anul 2011, termen ce a mai fost prelungit cu încă un an din cauza întreruperii lucrărilor în 2005.

Compania Bechtel a anunţat apoi că renunţă la porţiunea de autostradă Târgu Mureş-Braşov.
În final, după 11 ani de la parafarea contractului, România “beneficia” de 52 de km de autostradă dată în funcţiune, pentru care a plătit 1,4 miliarde de euro, Bechtel devenind astfel una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume, raportând suma plătită la km construit.

Între timp, contractul original încheiat cu Bechtel International Inc. nu a mai fost găsit de oficialii de la Bucureşti.

Citeşte şi: Ministrul Dan Şova, acuzat de incompatibilitate

„Nu s-a reuşit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală, originalul semnat. Sunt copii, dar desecretizarea trebuie făcută pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: îl căutăm şi când îl avem îl punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele adiţionale din 2005 şi publicat în 2006. Noi am spus că trebuie să se vadă exact contractul din 2003, actele adiţionale separate şi contractul refăcut. Nu s-a găsit încă varianta originală din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca să o faci, ca procedură, trebuie contractul original”, declara Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine.

Ulterior, Agenţia Naţională de Integritate a primit o sesizare privind situaţie de incompatibilitate generată de faptul că ministrul Dan Şova gestionează situaţia Autostrăzii Transilvania, în timp ce mama sa vitregă, Ana Diculescu Şova, este avocatul constructorului american. 

Cele mai citite

Deca, vizită în Sibiu. Agenda ministrului Educației

Ministrul Educației, Ligia Deca, efectuează astăzi o vizită în județul Sibiu. Vizita include participarea la *Gala performanței învățământului preuniversitar din Sibiu, vizitarea a două școli...

Explozie la Rafinăria Petromidia! Autoritățile au activat Planul Roșu de Intervenție

O explozie s-a produs, vineri, la Rafinăria Petromidia, iar autorităţile au activat Planul Roşu de Intervenţie. Potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea”, explozia...

Deca, vizită în Sibiu. Agenda ministrului Educației

Ministrul Educației, Ligia Deca, efectuează astăzi o vizită în județul Sibiu. Vizita include participarea la *Gala performanței învățământului preuniversitar din Sibiu, vizitarea a două școli...
Ultima oră
Pe aceeași temă