12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialStilul de viaţă italian, între tradiţie şi modernitate

Stilul de viaţă italian, între tradiţie şi modernitate

Exuberanţi şi creativi, italienii îşi exprimă trăirile prin artă şi gastronomie. Fiecare regiune are specificul său, un univers fascinant ce merită explorat.

Obiceiurile şi tradiţiile definesc specificul naţional, iar pe italieni îi caracterizează diversitatea acestora. Fie că este vorba despre sărbători religioase, Crăciun, Paşte, aniversări sau zile obişnuite, tradiţiile culinare devin obiect de mândrie naţională. Veseli, muzicali, comunicativi şi primitori, italienii au un cult deosebit pentru familie. Respectul pentru moştenirea culturală, educaţie, valorile generaţiilor trecute se răsfrânge asupra vieţii de zi cu zi. În fiecare cămin italian vom găsi obiecte moştenire de familie, imagini cu cei dragi aşezate la loc de cinste sau mobilier cu parfum de epocă. Evenimentele importante se sărbătoresc în familie şi de aceea anumite reţete culinare sunt transmise din generaţie în generaţie.

Ingredientele tipice sunt şi ele protagonistele unor festivaluri, de exemplu în Calabria are loc în septembrie Festival del Peperoncino (ardeiul iute) sau al trufelor în Umbria.

Artizanatul reprezintă un domeniu vast ce include mai multe domenii. Parmezanul, bijuteriile din aur, pielăria, dulciurile tipice, ciocolata, faimoasa prosciuto, teracotele toscane, majolica siciliană, sunt doar câteva din veritabilele minuni italiene.

Faimosul Festival de la Veneţia reia în renumitele sale măşti personaje din teatru, Pulcinella, Arlechino, sau fantastice, alegorice, într-o impresionantă varietate de culori şi décor.

Tot de Veneţia este legat şi magicul univers al sticlei de Murano. Cele trei insule, Murano, Burano şi Torcello, atrag un număr foarte mare de turişti în fiecare an cu minunatele irizări ale sticlei lucrate manual sau renumitele „merletti” (broderii).

Teatrul de marionete face parte din tradiţiile italiene, cu trimitere în istorie. „Opera dei pupi”, marionetele, se adresează deopotrivă copiilor şi adulţilor şi reprezintă un capitol important al culturii italiene. Pe marile pasarele de modă strălucesc nume precum Valentino, Versace, Alberta Ferretti, Emilio Pucci, Miuccia Prada, Salvatore Ferragamo, Gianfranco Ferre. Elsa Schiaparelli, una dintre cele mai fascinante personaje ale domeniului designului vestimentar din perioada interbelică, reprezintă exemplul perfect al evoluţiei tradiţiei către modernitate. Este oare fotbalul sportul-rege? În Italia se desfăşoară curse de maşini renumite în întreaga lume. La circuitul de Formula 1 se întrec pe circuitul de la Monza motoare puternice şi piloţi curajoşi.

Raliul „Mille miglia” reuneşte maşini de epocă ce au făcut gloria şoselelor, iar azi unele dintre ele sunt admirate în muzee de specialitate.

Dacă azi, ca turişti, admirăm ruinele unor monumete de arhitectură precum Colosseum, trebuie să ne aducem aminte că aici se desfăşurau întreceri sportive şi lupte de gladiatori.

BINE DE ŞTIUT

Cappuccino
Una dintre cele mai cunoscute băuturi din întreaga lume este cappuccino. Aromata băutură ce are la bază cafeaua există în diverse forme şi combinaţii, iar reţeta a cunoscut de-a lungul timpului mai multe modificări. Clasic, se serveşte în ceşti de porţelan, cu şervet din mătase şi linguriţă din argint. Achille Gaggia este inventatorul maşinii de espresso ce este folosită azi, desigur îmbunătăţită, în barurile din întreaga lume.

Parmezanul
Un alt subiect de mândrie naţională este parmezanul. Este un tip de brânză de origine italiană renumit în întreaga lume. În Uniunea Europeană „Parmigiano Reggiano” este o marcă înregistrată şi poate fi utilizat doar pentru a desemna acest tip de brânză ce se produce în Parma şi Reggio Emilia din nordul Italiei. Este produs din lapte de vacă, iar gustul său este cu atât mai picant cu cât brânza este mai veche.

Turul ciclist al Italiei
Giro d’Italia sau Turul ciclist al Italiei este a doua competiţie ciclistică, după Turul Franţei, ca importanţă din lume. Istoria sa începe în 1909.

Turul Italiei a avut loc anual, cu excepţia perioadei celor două războaie mondiale. La început au avut loc 8 etape, iar primul campion a fost Luigi Ganna. Giovanni Brunero, Fausto Coppi, Gino Bartali sunt doar câteva nume care au făcut istorie în acest sport magnific ce implică forţă, concentrare şi fair play.

Cinematografie
Federico Fellini este considerat unul dintre titanii cinematografiei italiene şi mondiale. Prima sa peliculă importantă este „I Vitelloni” din 1953, din a cărei distribuţie fac parte actori renumiţi, precum Franco Interlenghi, Alberto Sordi, Franco Fabrizi sau Leopoldo Trieste. Cunoaşte succesul la nivel internaţional în 1954 cu „La Strada”, în care Anthony Quinn face un rol memorabil. „Nopţile Cabiriei”, „Julieta spiritelor”, „Satyricon”, „Amarcord” sau „La Dolce Vita” sunt pelicule din galeria de aur a cinematografiei, unele dintre ele răsplătite cu mult râvnitul Oscar.

Muzica

Muzica italiană, de la cea clasică până la pop sau rock este apreciată în orice colţ al lumii. Festivalul de la San Remo a debutat în 1951, prima câştigătoare fiind Nilla Pizzi cu melodia „Grazie dei fiorri”. Alături de italieni au participat şi artişti de faimă mondială precum: Connie Francis, Petula Clark, Dalida, Dionne Warwick, Louis Armstrong sau Stevie Wonder. Odată cu San Remo s-au lansat numeroşi artişti italieni: Andrea Bocelli, Giorgia, Mietta, Elisa, Laura Pausini, Eros Ramazzotti, Gigliola Cinquetti, Massimo Ranieri.

SERBAREA ZILEI NAŢIONALE

„Festivalul, organizat de Ambasada Italiei, Institutul Italian de Cultură şi Institutul Italian de Comerţ Exterior, este un eveniment care, datorită sprijinului concret al companiilor italiene, a devenit o adevărată tradiţie ce îmbogăţeşte semnificaţia ceremoniilor oficiale desfăşurate cu ocazia Zilei Naţionale a Italiei, sărbătorită pe 2 iunie.

Sărbătoarea Zilei Naţionale, ce aminteşte referendumul prin care a fost ratificată naşterea Republicii Italiene în 1949, are anul acesta o semnificaţie deosebită, deoarece coincide cu aniversarea a 150 de ani de la unificarea Italiei, înfăptuită în anul 1861, la Torino, pe atunci capitala Regatului Italiei.
În cadrul Festivalului Italian 2011 ( www.festivalulitalian.ro), Biroul ICE din Bucureşti organizează 5 iniţiative comerciale cu scopul de a promova conceptul de „Made in Italy” în toate aspectele sale:

1. La masă în restaurantele italieneşti – săptămâna bucătăriei în restaurantele cu specific italian
27 mai-5 iunie, Bucureşti şi Timişoara

2. Săptămâna de promovare a DESIGN-ului în stil ITALIAN
28 mai-5 iunie, Bucureşti

3. Săptămâna modei italiene

29 mai-5 iunie, Bucureşti

4. Promovarea produselor alimentare italieneşti în benzinăriile „Eni” (AGIP)

mai – iunie în toată România

5. Promovarea produselor alimentare italiene la „Metro Cash Carry”

2-15 iunie, în toată România

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă