23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialBalcanii, ruta traficului cu imigranţi

Balcanii, ruta traficului cu imigranţi

Balcanii au devenit în prezent centrul traficanţilor de persoane, care au preluat „afacerea“ transportului de imigranţi spre vestul Europei şi au stabilit rute periculoase, controlate de bandele criminale.

Abia au fost începute procedurile de identificare a celor 71 de victime din „camionul ruşinii”, în Austria, când un al doilea vehicul, o camionetă albă, a fost interceptat la frontiera germană. Cei 26 de imigranţi înghesuiţi ca sardelele sunt în viaţă; printre ei trei copii deshidrataţi, care au fost spitalizaţi, apoi externaţi duminică. Părinţii lor vor să-şi continue drumul spre „Eldorado” german după ce au petrecut deja 20 de zile pe drumuri, cu foarte puţină hrană şi apă.

Nici unul dintre cei 26 de imigranţi din camioneta interceptată, sirieni, afgani şi cetăţeni din Bangladesh, nu a declarat că vrea să depună cerere de azil în Austria. Presupusa „călăuză” va rămâne în ţară pentru cercetări. Este vorba de un român de 29 de ani care a fost prins de poliţie după o scurtă urmărire. Descoperirea intervine în timp ce poliţia ungară a anunţat arestarea, în noaptea de sâmbătă spre duminică, a celui de-al cincilea suspect, un bulgar, legat de afacerea „camionului ruşinii” descoperit în Austria cu 71 de imigranţi morţi. Patru bărbaţi, trei bulgari şi un afgan, arestaţi vineri în Ungaria, au fost deja prezentaţi în faţa tribunalului din Kecsemet, oraş situat între Budapesta şi frontiera sârbă, de unde plecase vehiculul.

La Viena, anchetatorii se concentrează pe identificarea victimelor prin teste ADN şi caută să le contacteze rudele cu ajutorul zecilor de telefoane mobile descoperite în camion. În afara unui paşaport sirian şi a veşmintelor purtate nu au fost găsite decât puţine indicii. Camionul de mare gabarit abandonat a fost descoperit joi, pe banda de oprire de urgenţă de pe o autostradă austriacă, nu departe de frontiera ungară. Potrivit primelor elemente ale anchetei, imigranţii au murit asfixiaţi şi decesul lor data de una sau două zile. În interior, poliţia nu a găsit nici o gură de aerisire.

Naţionalitatea lor este încă necunoscută, dar în estul Austriei până în prezent imigranţii care sosesc sunt în principal afgani, sirieni, pakistanezi şi irakieni. Arhiepiscopul de Viena, cardinalul Christoph Schonborn, a anunţat ieri o slujbă religioasă în memoria refugiaţilor la Catedrala Saint-Etienne. Toate clopotele au sunat în acelaşi moment, în timp ce Papa Francisc estima că această dramă „ofensează întreaga umanitate” şi recomanda creştinilor să se mobilizeze, mai mult ca niciodată, pentru a primi imigranţii.

Un apel neauzit de autorităţile din unele ţări din estul Europei. Ungaria a finalizat construirea unui gard de sârmă ghimpată pe lungimea celor 171 km ai frontierei sale cu Serbia. Ministrul francez de Externe, Laurent Fabius, a criticat Budapesta, care „nu respectă valorile comune ale Europei” instalând grilaje la frontieră. În opinia sa, Ungaria trebuie să dea jos acest zid şi UE  să aibă „o discuţie serioasă şi severă” cu liderii maghiari. Berlin, Paris şi Londra cer o reuniune ministerială a UE în următoarele două săptămâni, pentru a încerca din nou să prezinte un front comun în fața crizei refugiaţilor.

Evenimentele din Austria au schimbat totul

În spatele tragediei descoperite joi în Austria se află reţele de traficanţi de fiinţe umane, iar agenţia de poliţie a UE, Europol, a anunţat reuniuni operaţionale în această săptămână la sediul său din Haga. Vor fi prezenţi agenţi din cel puţin şase state care vor acţiona coordonat contra bandelor criminale ce controlează rutele contrabandei cu imigranţi. Ultimele cifre arată că rutele şerpuiesc prin Macedonia, Serbia, Ungaria şi Austria,  primele ţări traversate de ­imigranţi spre vestul Europei, şi au devenit mult mai frecventate decât ruta ce traversează Medi­terana. Rutele din Balcani sunt la fel de periculoase, de exemplu cea numită „Mediterana cen­trală”.

Amnesty International a repetat avertismentele potrivit cărora criminali periculoşi continuă să vizeze miile de imigranţi şi de refugiaţi spre Macedonia, citând „abuzuri violente de extorsiune din partea autorităţilor şi a bandelor criminale”. Unii au intrat în mâinile mafiei bulgaro-ungare, suspectată  că este responsabilă de camionul ce transporta 71 de morţi. Este clar că cei aflaţi în spatele acestei tragedii au legături cu alte grupuri criminale cunoscute de autorităţi. Baza de date a Europol stochează informaţii provenite de la 500 de agenţii din Europa şi astfel a fost descoperită o legătură între ­aceste sindicate ale crimei şi indivizii arestaţi.După prinderea şoferului camionului, agenţia a identificat o reţea de criminalitate cu ramificaţii pe întreg continentul.

La mâna crimei organizate

Ultima evaluare a serviciilor secrete asupra criminalităţii în Balcanii de Vest, zonă cu o istorie binecunoscută de violenţă, instabilitate şi criminalitate organizată, este îngrijorătoare. Pentru că nu mai există dubii că unele organizaţii criminale, cele mai puternice şi fără scrupule din regiune s-au specializat în  în traficul cu imigranţi, după ce s-au perfecționat în traficul de droguri, spălare de bani şi traficul cu fiinţe umane vândute reţelelor de prostituţie. Europol a anunţat că a identificat peste 3.000 de indivizi care se ocupă cu contrabanda cu fiinţe umane în Europa, între care britanici.

Numărul mare al imigranţilor vulnerabili care se deplasează traversând state din vestul Balcanilor le garantează un flux de venituri facile bandelor criminale existente de multă vreme în regiune, arată Izabella Cooper, purtător de cuvânt al Frontex. Rob Wainright de la Europol a precizat că au fost reperaţi din ce în ce mai mulţi criminali din Europa care se implică în dirijarea imigranţilor spre vest „pentru a face bani rapid”. Pentru imigranţi, sumele cerute de contrabandişti variază pe ruta din vestul Balcanilor. Cei ce fug din Siria trebuie să plătească o taxă de 1.000 dolari pentru a se fofila într-o ambarcaţiune pne­u­matică pentru un drum scurt, dar periculos, de pe coasta turcă spre coastele greceşti, în general Kos. De aici, ei speră să urce pe un feribot închiriat de guvernul grec pentru a-i transporta pe continent, de unde începe călătoria spre vestul Europei.

În Macedonia, imigranţii plătesc contrabandiştilor circa 500 dolari pentru a-i conduce prin drumurile Serbiei, călătorie care durează zece zile, o etapă ce îi epuizează fizic. Anchetatorii Amnesty International evocă un „pelerinaj sumbru” – mergând pe jos zile întregi, traversând munţi şi râuri, adesea fără hrană şi fără apă, eforturile sunt imense. Bandele criminale oferă imigranţilor potenţiali o gamă de servicii, de exemplu un „serviciu premium“ din Siria spre Marea Britanie sau Franţa contra 15.000 dolari. 

Cele mai citite

Șobolanii au invadat spațiile verzi din Târgoviște. FOTO

Primăria Municipiului Târgoviște pare că a rămas restantă cu deratizarea în acest an. Șobolanii de mari dimensiuni au fost suprinși de cetățeni ai orașului-reședință a...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...

Deca, vizită în Sibiu. Agenda ministrului Educației

Ministrul Educației, Ligia Deca, efectuează astăzi o vizită în județul Sibiu. Vizita include participarea la *Gala performanței învățământului preuniversitar din Sibiu, vizitarea a două școli...
Ultima oră
Pe aceeași temă