30.2 C
București
marți, 16 aprilie 2024
AcasăSpecialCroaziera morţii pe fluviul Yangtze

Croaziera morţii pe fluviul Yangtze

Majoritatea celor 458 de persoane aflate la bordul navei de croazieră „Steaua Orientului“ erau date dispăru-te marţi, după mai bine de 12 ore de la naufragiul ei pe fluviul Yangtze, autorităţile chineze estimând a fi cea mai gravă catastrofă navală din Asia de Est de la accidentul feribotului nord-coreean Sewol, anul trecut.

„Dongfangzhixing”, Steaua Orientului, o navă de croazieră chineză  ce asigura legătura între Nankin şi Chongqing, s-a scufundat luni seară în fluviul Yangtze, cu peste 450 persoane la bord, din care au fost salvate doar câteva, lăsând temeri privind cea mai gravă tragedie din istoria recentă a acestei mari artere fluviale a Chinei. Steaua Orientului a naufragiat în regiunea Jianli, provincia Hubei, în centru-est, a precizat China News. Agenţia chineză de ştiri preciza marţi la amiază că doar 13 persoane fuseseră  salvate pentru moment, între care căpitanul şi şeful mecanic, ambii declarând că nava a fost prinsă într-o violentă furtună. După ce au fost audiaţi de poliţie, cei doi au fost arestaţi. Când nava s-a răsturnat luni la ora locală 21.28, la bord se aflau 558 persoane, din care 406 chinezi, cinci angajaţi ai unei agenţii de voiaj şi cei 47 membri ai echipajului, a precizat televiziunea publică CCTV, precizând că nu a fost găsit nici un pasager străin.

Operaţiunile de salvare erau îngreunate de ploi puternice şi rafale puternice de vânt. Salvatorii au lovit cu ciocane coca vasului răsturnat, din care doar o mică porţiune se afla deasupra apelor fluviului, şi au auzit în schimb lovituri de răspuns din interiorul navei. Media locală a precizat că doar trei persoane au fost reperate, prizoniere sub cocă.

Motivul exact al naufragiului nu a fost determinat imediat, CCTV precizând că nava a fost în derivă trei km după ce a început să se scufunde. Dongfangzhi-xing, cu lungimea de 76 m şi cu o capacitate de 534 persoane, este proprietatea  Chongqing Oriental Ferry Company, operator de croaziere în regiunea Trei Defilee, celebră pentru peisajul spectaculos. Această zonă, aflată pe itinerarul prevăzut al croazierei, este una din cele mai cunoscute locuri turistice din China, unde valurile altădată impetuoase ale fluviului Yangtze, cel mai lung din lume, traversau cheile monumentale şi unde a fost construit unul din cele mai impozante baraje hidroelectrice din lume. 

Eforturi de salvare

Răspunsul guvernamental la naufragiu a fost prezentat de media de stat – preşedintele Xi Jinping a ordonat să fie folosite toate eforturile posibile. Prim-ministrul Li Keqiang s-a deplasat imediat la locul catastrofei pentru coordonarea operaţiunilor de salvare, alături de vicepremierul Ma Kai.  Sute de soldaţi, poliţişti şi paramilitari erau la locul catastrofei, ca şi peste 100 de ambarcaţiuni şi scafandri. Marina chineză a trimis un contingent de peste 140 scafandri.

Apele unde s-a scufundat Steaua Orientului au 50 picioare adâncime şi salvatorii puteau auzi sunetele persoanelor prinse în capcană în interior. Majoritatea pasagerilor aveau vârste între 50 şi 80 ani şi călătoreau în grup. Nava de croazieră fusese închiriată de Agenţia de turism din Shanghai Xiche pentru transportarea a sute de pensionari într-o călătorie de câteva zile de-a lungul traseului pitoresc de pe Yangtze. Rudele celor aflaţi la bord, adunate de urgenţă   în cele două metropole chineze, Nankin şi Chongqing, s-au arătat revoltate de lipsa informaţiilor, aflând câte ceva de la presă, şi nu direct de la agenţia de voiaj. Pasagerii navei erau în mare parte din zone relativ bogate din estul  Chinei, potrivit Hubei Daily. 204 pasageri erau din provincia Jiangsu, 97 din Shanghai, 11 din provincia Zhejiang, 43 din Tianjin, 23 din provincia Shandong, 19 din Fujian şi opt din Anhui. Nava a fost construită în februarie 1994 şi era capabilă să transporte 534 persoane.

Yangtze, al treilea cel mai lung fluviu din lume, este cel mai important curs de apă al Chinei şi turiştii fac des croaziere de plăcere de-a lungul secţiunii centrale, croazierele fiind axate pe zona Trei Defilee, unde pereţii canionului sunt vertiginoşi şi ascunşi în ceţuri. 

Nici un apel de ajutor nu a fost transmis de nava de croazieră cu patru niveluri, care s-a scufundat în doar două minute după ce a fost prinsă în mijlocul unor condiţii meteo extreme, membrii echipajului descriind un ciclon, cu vânt de 130 km pe oră.

Cele mai citite

Tu cum îți crești șansele de câștig la păcănele? TOP 5 sfaturi pentru a NU te baza doar pe noroc!

Lumina orbitoare a reflectoarelor, sunetul amețitor al clopoțeilor și senzația inimii care pulsează odată cu rotirea tamburului. Păcănelele online reușesc să ne captiveze cu...

Ucraina s-a retras brusc din acordul cu Rusia, mediat de Turcia, privind cerealele

Rusia şi Ucraina au negociat două luni cu ajutorul medierii Turciei restabilirea înţelegerii care a permis până în iulie anul trecut exportul cerealelor ucrainene...

Ajutorul promis Israelului, dar și Ucrainei ar putea fi votat în Congresul SUA

În timpul unei convorbiri telefonice de duminică între președintele Joe Biden și liderii Congresului, a existat un „acord” privind ajutorul rapid atât Israelului, cât...
Ultima oră
Pe aceeași temă