20.5 C
București
luni, 27 mai 2024
AcasăSpecialDebutul operaţiunilor de recuperare

Debutul operaţiunilor de recuperare

În marea Javei, cercetările pentru descoperirea avionului Boeing aparţinând companiei AirAsia, dispărut duminică în Indonezia cu 162 de persoane la bord, s-au încheiat marţi, când echipele de salvare care survolau regiunea au reperat primele 40 de corpuri şi părţi din carlinga  avionului. Imediat, au început operaţiunile de recuperare – a anunţat un purtător de cuvânt al marinei naţionale indoneziene. De luni, la cercetări au participat zeci de avioane şi nave trimise de diferite state.

Membrii echipelor de cercetare au declarat pentru media că au reperat 40 de trupuri, valize, veste de salvare şi bucăţi din avionul dispărut, toate descoperite în strâmtoarea Karimata, în largul insulei Borneo, inclusiv o bucată din fuselajul Airbusului A320-200, care era exploatat de filiala indoneziană a AirAsia, compania-mamă având  sediul la Kua-la Lumpur. De asemenea, pe fundul mării a fost reperată o  „umbră“ care ar fi cea a avionului AirAsia.

La peste 48 de ore de la dispariţia avionului A320-200 după decolarea de la Surabaya cu destinaţia Singapore, descoperirea acestor piese apare ca cea mai plauzibilă pistă şi concretă după mai multe descoperiri infructuoase, în timp ce rudele victimelor aşteptau cu disperare veşti. Procesul de recuperare este de natură să facă lumină asupra cauzei catastrofei aeriene care îndoliază din nou Asia. Între timp au fost dezvăluite elemente din ultimele comunicaţii ale pilotului Airbusului A320-200 al AirAsia. La decolare, pilotul ceruse permisiunea de a zbura la altitudinea de 10.400 m, dar cererea nu a fost aprobată din motive de trafic. „În acel moment, 11 avioane foloseau culoarul M365“ a explicat directorul AirNav, Wisnu Darjono, adăugând că 160 de avioane utilizează zilnic acest culoar pentru a merge spre Singapore. În ultima sa comunicare, pilotul a cerut devierea planului de zbor şi a repetat că vrea să ia altitudine pentru a evita condiţiile meteo foarte dificile. Permisiunea i-a fost acordată  de turnul de control după 2-3 minute, dar avionul nu a mai răspuns.

Anul 2014 este un an negru pentru aviaţia civilă malayesiană, cu pierderea a două avioane ale companiei naţionale Malaysia Airlines, la care se adaugă cel al AirAsia. La 8 martie, Boeingul zborului MH370 dispărea de pe radare puţin după decolarea din Kuala Lumpur cu destinaţia Beijing, cu 239 de persoane la bord. Dispariţia a rămas inexplicabilă şi se presupune că s-ar fi prăbuşit în sudul Oceanului Indian, din lipsă de carburant. La 17 iulie, un alt Boeing al Malaysia Airlines, zborul MH17 cu 298 de persoane la bord, care asigura legătura între Amsterdam şi Kuala Lumpur a explodat în zbor, aparent doborât de o rachetă când survola estul Ucrainei.

Accident indonezian

Accidentul avionului AirAsia în marea Javei nu poate fi asimilat cu cel al zborului MH370 al Malaysia Airlines, care a dispărut în martie fără să lase vreo urmă, a declarat premierul australian Tony Abbott.

Australia continuă încă cercetările pentru descoperirea avionului care făcea legătura între Kuala Lumpur şi Beijing. „MH370 este unul din marile mistere ale timpului nostru şi pare că nu există nici un mister special“ în cazul accidentului avionului AirAsia. „Este vorba de un avion care zbura pe o rută regulată, a înfruntat condiţii meteo oribile şi se afla prea jos. Dar nu este un mister, ca dispariţia MH370 şi nici o atrocitate ca în cazul doborârii MH17.

Cu riscul de a dezamăgi adepţii teoriei complotului, este vorba de un accident indonezian şi nu malayesian, filiala AirAsia, Indonesia AirAsia folosind pavilion indonesian chiar dacă armatorul ei, Tony Fernandes este malayesian. În cazul prezent, Airbusul A320-200 este înmatriculat PK-AXC, deci sub pavilion indonezian.

Numărul zborului QZ8501 corespunde unui cod indonezian. Pentru un zbor malayesian a AirAsia găsim codul AK. Un alt element este că toate companiile indoneziene se află pe lista neagră europeană, cu excepţia a cinci dintre ele, între care compania naţională Garuda (aliată cu Air France în Sky Team) şi Indonesia AirAsia. Această companie low-cost a obţinut derogarea europeană supunându-se unor audituri foarte stricte. 

Cele mai citite

Analiză: sectorul călătoriilor în revenire puternică 

Pe măsură ce se apropie vacanța de vară și industria turismului și a călătoriilor revine la viață, o analiză a platformei de tranzacționare și...

În cel mult patru zile, toate facturile trebuie înregistrate în e-Factura

Până în ziua de 31 mai 2024, toate facturile care nu au fost emise cu sistemul e-Factura sau care nu au fost înregistrate în...

Turcia, accesibilă numai cu buletinul, va fi destinația vedetă a verii

Paralela45 se așteaptă la o creștere de 8% a numărului turiștilor săi pe zboruri charter și de 12% pe circuite, în acest an, odată...
Ultima oră
Pe aceeași temă