20.6 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialMisterul de la Smolensk: pasager-surpriză în cabină

Misterul de la Smolensk: pasager-surpriză în cabină

Opersoană neidentificată s-ar fi aflat în cockpitul avionului Tupolev TU-154 cu câteva minute înainte de prăbuşirea aparatului pe aeroportul din Smolensk, pe 10 aprilie, a informat ieri comisia mixtă de anchetă a dezastrului.

Potrivit Tatianei Anodina, preşedintele Comisiei Aviatice Inter-State (MAK), avionul prezidenţial polonez era în stare bună, iar sistemele de avertizare asupra pericolelor de la sol şi sistemelor de navigaţie erau funcţionale, ceea ce exclude ipoteza unor defecţiuni tehnice. Pe de altă parte, Anodina a reafirmat că „nu a fost nici atentat terorist, nici explozie sau incendiu la bord, nici o pană a sistemului aerotehnic, iar motoarele funcţionau la impactul cu solul”. În plus, aparatul avea 19 tone de combustibil la bord, ceea ce i-ar fi permis să aterizeze pe un alt aeroport.

Pe de altă parte, Anodina a subliniat că echipajul a primit din timp date despre situaţia meteorologică şi aeroporturile alternative. Potrivit lui Alexei Morozov, şeful comisiei tehnice, turnul de control din Smolernsk ar fi informat echipajul în două rânduri că aeroportul era învăluit în ceaţă, că vizibilitatea orizontală era de 400 de metri, cea verticală de 50 de metri şi că aparatul nu poate ateriza.  Pe de altă parte, Morozov a dezminţit informaţiile privind faptul că pilotul avionului nu ar fi ştiut limba rusă şi a afirmat că, la inspecţia pe care a făcut-o aeroportului pe 5 aprilie, aeroportul era pregătit pentru aterizarea pe orice vreme.

Pistele „Blasik” şi „ Kazan”

Excluzând ipoteza defecţiunii tehnice, anchetatorii ruşi au încercat să răspundă speculaţiilor privind faptul că aparatul cu care a călătorit preşedintele Kaczynski fusese supus unei revizii tehnice în Rusia cu două luni înainte. În ceea ce priveşte condiţiile de pe aeroport, cotidianul Rzeczpospolita a amintit ieri că, pe 7 aprilie, pe aeroport au fost instalate echipamente speciale pentru vizita premierilor Tusk şi Putin, care au fost ulterior îndepărtate.

În felul acesta, ruşii încearcă să împingă ancheta spre concluzia presiunii oficiale prin vocea neidentificată din cockpit. În favoarea acesteia pledează dezvăluirea agenţiei poloneze PAP, care citează surse ruse, potrivit căreia una dintre voci ar aparţine comandantului forţelor aeriene, Andrzej Blasik. Cealaltă ar aparţine, susţine Rzeczpospolita, lui Mariusz Kazan, director de protocol în cadrul MAE de la Varşovia. Cu toate acestea, potrivit reprezentantului polonez în comisia mixtă, Edmund Klich, discuţia la care s-a referit Anodina a avut loc cu 16-20 de minute înainte de tentativa de aterizare fatală – şi singura -, ceea ce, „în opinia sa”, exclude posibilitatea ca prezenţa acestora în cabina echipajului să fie la originea catastrofei.

Anchetatorii au refuzat să răspundă la întrebările privind faptul că autorităţile ruse nu au închis aeroportul din -Smolensk din cauza condiţiilor meteo, deşi erau singurele în măsură să facă acest lucru. 

Cele mai citite

Evenimente de Noaptea Muzeelor

Evenimentul Noaptea Muzeelor, aflat la a XX-a ediţie, se va desfăşura în România pe tot parcursul zilei de astăzi.La eveniment şi-au anunţat participarea muzee,...

Tragedie la Marea Neagră! O navă s-a scufundat. Trei persoane sunt date dispărute

Sâmbătă dimineață, o navă sub pavilion tanzanian s-a scufundat în Marea Neagră, la 26 de mile marine de Sf. Gheorghe, anunță Autoritatea Navală Română....

Producția de cărbune a scăzut

Producţia de cărbune net a României a totalizat, în primele trei luni ale acestui an, 511.600 tone echivalent petrol, fiind cu 11,6% mai mică...
Ultima oră
Pe aceeași temă