12 C
București
miercuri, 15 mai 2024
AcasăSpecialScandalul Volkswagen ia dimensiuni mondiale

Scandalul Volkswagen ia dimensiuni mondiale

SUA au acuzat grupul Volkswagen că a implantat un program în vehiculele vândute pentru mascarea emisiilor reale de gaz poluant, scandalul luînd proporţii planetare în doar două zile, cu consecinţe incalculabile.

Este vorba de o escrocherie la scară largă. Scandalul a izbucnit vineri, când Agenţia federală americană de protecţie a mediului, EPA, a anunţat că primul constructor de maşini din Europa a echipat câteva  sute de mii de vehicule VW şi Audi cu un program computerizat vizând trucarea datelor asupra emisiilor poluante. Concret, sunt 482.000 vehicule fabricate între 2009 şi 2015 şi vândute în SUA, care au fost echipate cu un program sofisticat capabil să detecteze automat în ce moment erau supuse unui test de măsurare a gradului de poluare. Un sistem clandestin care permitea antrenarea unui mecanism intern de limitare a emisiilor de gaz poluant. Fără a putea fi controlate, în realitate maşinile contraveneau normelor de mediu.

Constructorul german de automobile a recunoscut marţi că 11 milioane din vehiculele sale din lume ar fi echipate cu acest program computerizat de trucare la testele anti-poluare descoperit în SUA. „Anchete interne au demonstrat că programul în chestiune este prezent în alte vehicule diesel ale grupului”, potrivit unui comunicat al Volkswagen, casa-mamă a mărcilor VW dar şi Audi, Skoda, Seat sau Porsche. Programul de trucare priveşte toate motoarele diesel de tip EA189, adică „un volum total de 11 milioane de vehicule în lume”.

Pentru moment, escrocheria a fost dezvăluită doar în SUA, după dezvăluirile de vineri dar Germania a ordonat teste, la fel şi Coreea de Sud în timp ce Franţa cere „o anchetă europeană”. Membrii influenţi ai Consiliului de supraveghere a grupului se vor reuni miercuri la Wolfsburg, sediul societăţii, şi pdg-ul VW, Martin Winterkorn, va trebui să dea explicaţii.

Bucurându-se de imaginea unei mărci solide, grupul german nu a mai cunoscut un astfel de scandal de la sfârşitul celui de al doilea război mondial. Afacerea va avea pentru grup „consecinţe financiare colosale, care nu sunt calculabile, încă” şi „imaginea şi credibilitatea VW în lumea întreagă sunt acum afectate”, preciza un specialist în industria automobilului. Deja, la Bursa din Frankfurt, acţiunea VW a scăzut luni cu 17% şi compania va face obiectul unei anchete în SUA şi ar putea plăti o amendă de până la 18 miliarde dolari (16 miliarde euro), ca să nu mai vorbim de costurile rechemării unor maşini şi ale unor eventuale proceduri în justiţie.

Stare de şoc

În Germania, „afacerea Volkswagen” a provocat o undă de şoc fără precedent şi deja  se vorbeşte despre „scandalul emisiilor poluante” sau „Dieselgate”. În Germania constructorul de automobile este o mândrie naţională fiind considerat şi o întreprindere model. Faptul că VW a putut să se facă vinovat de o astfel de vastă escrocherie depăşeşte înţelegerea şi suscită o largă şi puternică dezaprobare. Criticile sunt atât de dure încât a fost evocată demisia lui Martin Winterkorn, pdg-ul grupului care până în prezent nu a înregistrat nici o greşeală. Ministrul-preşedinte al landului Saxonia inferioară, Stephan Weil, care se află în Consiliul de supraveghere a grupului, nu a menajat întreprinderea-simbol a regiunii sale. Iar ministrul şi vice-cancelarul Sigmar Gabriel declara că „este un incident foarte grav. Fiecare poate înţelege că ne facem griji pentru reputaţia întregii industrii auto germane, considerată ca excelentă”.

La rândul său, secretarul de stat pentru mediu, Jochen Flashbarth declara: „Ne aflăm în faţa unui caz de înşelare manifestă a consumatorului şi de daunbe aduse mediului”. Guvernul german a ordonat „teste aprofundate” la toate modelele disel ale VW iar Parchetul din Braunschweig, de care depiunde oraşul Wolsburg examinează dacă faptele reproşate grupului Volkswagen pot fi considerate delict în dreptul german.

Acelaşi tip de program ar putea fi la bordul maşinilor vândute şi în Europa şi UE ar putea să decidă propria investigaţie. Golf, Passat, Beetle, Jetta, Audi A2…

 

 

 

Cele mai citite

Trei sferturi dintre angajați vor folosi, în următorii ani, tehnologii care nu vor fi protejate de departamentele IT

Trei sferturi dintre angajați vor folosi, în următorii ani, tehnologii care care "nu vor fi vizibile departamentelor de IT", deci care nu vor fi...

Ciolacu a discutat cu Iohannis despre trimiterea unui sistem de rachete Patriot în Ucraina. Decizia se va lua în CSAT

Premierul Marcel Ciolacu a discutat cu preşedintele Klaus Iohannis pe tema relocării unui sistem de rachete Patriot în Ucraina, subliniind că o decizie pe...

Ministrul Agriculturii: Asigurarea unui buget consistent este esențial pentru viitoarea PAC

Asigurarea unui buget consistent pentru plăţile directe, prin care să se acorde acelaşi nivel al plăţilor pentru toţi fermierii din Uniunea Europeană, este esenţială...
Ultima oră
Pe aceeași temă