10.5 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialZborul MH17: Olanda publică raportul final. Primele concluzii: Piloții au vrut să...

Zborul MH17: Olanda publică raportul final. Primele concluzii: Piloții au vrut să schimbe traseul

UPDATE: Principalele concluzii ale raportului: 

1. Anchetatorii au exclus posibilitatea unui atac aer-aer. Avionul care efectua cursa MH17 (Amsterdam – Kuala Lumpur) s-a dezintegrat în aer după ce a fost lovit de o rachetă sol-aer de tip Buk, lansată din regiunile separatiste din estul Ucrainei. 

2. Dezintegrarea avionului în apropierea frontierei Ucrainei cu Rusia a fost rezultatul detonării unei rachete. Explozia a avut loc în partea stângă a avionului. A fost o rachetă de tip Buk 9N314M, din seria 9M38. 

3. Spaţiul aerian al Ucrainei ar fi trebuit să fie închis în acel moment. Dar niciuna dintre părţile implicate nu a recunoscut riscul conflictului militar de la sol. 

4. Alte 16 avioane şi elicoptere militare fuseseră doborâte în Ucraina cu câteva săptămâni înainte, unele chiar de la altitudini mai mari. 

De asemenea, Comisia a precizat că statele implicate în conflict trebuie să facă mai mult pentru protejarea avioanelor civile. 

“Comisia de anchetă este conştientă că aceste concluzii nu răspund întrebării esenţiale: cine este de vină pentru prăbuşirea avionului. Aceasta va fi sarcina investigaţiei penale”, subliniază raportul.

——-

UPDATE 14.45: O anchetă realizată de o companie rusească de stat, care fabrică rachete, contrazice concluziile olandezilor, relatează AP.

Conducătorul concernului rus Almaz-Antey,Ian Novikov, nu a precizat însă ce conţine raportul şi nu a spus, într-o conferinţă de presă, la Moscova, dacă a avut acces la raportul final olandez înainte ca acesta să fie făcut public. Almaz-Antey a anunţat în iunie că o anchetă preliminară sugerează că avionul a fost doborât de un model de Buk care nu se mai află în servciul armatei ruse.

Însă, Novikov a fost ambiguu în privinţa acestei concluzii, sugerând că ar fi putut să fie vorba de un model chiar mai vechi decât se credea iniţial.

El a spus că a fost efectuat un experiement, în iulie, în cursul căruia o rachetă a fost trasă în table de aluminiu care imitau fuzelajul unui avion, iar şrapnele de la acel tir au indicat că a fost vorba despre un model mai vechi. Această informaţie a fost prezentată anchetatorilor olandezi, dar nu a fost luată în considerare, a afirmat Novikov.

—-

UPDATE: Anchetatorii olandezi au declarat că, cu câteva minute înainte să fie lovit, piloții au cerut permisiunea să își schimbe traseul cu câțiva kilometri spre nord, din cauza vremii, relatează BBC: 

 Biroul Olandez pentru Securitate a precizat că concluziile din raport sunt bazate pe ce s-a recuperat din avion, înregistrări din cabina pilotului și înregistrările convorbirilor spre exterior. 

——

UPDATE: Rudele celor 298 de persoane care au murit în zborul MH17 au fost informate cu privire la concluziile raportului Olandei, potrivit BBC. Biroul Olandez pentru Securitate a subliniat că victimele nu au avut timp să își dea seama ce se întâmplă și și-au pierdut cunoștința imediat. 

De asemenea, în raport se arată că Ucraina nu a investigat corect și nu a securizat corect spațiul aerian. 

——

UPDATE: Anchetatorii internaționali au concluzionat că zborul MH17 a fost doborât de o rachetă rusească BUK, care a fost lansată de rebelii separatiști din estul Ucrainei, arată un ziar olandez, citat de The Tribune. 

——

Biroul Olandez pentru Securitate va publica, marţi, un raport final cu privire la doborârea zborului MH17 al companiei Malaysian Airlines în estul Ucrainei, în aprilie 2014, în care au fost ucise toate cele 298 de persoane de la bordul avionului, relatează Mediafax

Potrivit unor rezultate preliminare, avionul a fost lovit de “obiecte, cu viteză foarte mare, din afara avionului”, ceea ce alimentează speculaţii potrivit cărora ar fi vorba despre o rachetă de tip sol-aer.

Occidentul şi Ucraina afirmă că rebeli proruşi susţinuţi de Moscova au doborât Boeingul 777, în timp ce Rusia acuză Ucraina. Însă raportul nu va spune cine este de vină.

Citește și: Zborul MH17: Ţările afectate de tragedie vor un tribunal independent

Moscova urmează să publice propriul raport.

Avionul, care asigura o legătură între Amsterdam şi Kuala Lumpur, s-a prăbuşit în estul Ucrainei, într-o zonă aflată sub controlul rebelilor, pe 17 iulie 2014, în toiul conflictului armat între trupe guvernamentale şi separatişti proruşi.

Printre victime se află 193 de cetăţeni olandezi.

Biroul Olandez pentru Securitate urmează să-şi prezinte concluziile mai întâi familiilor şi rudelor victimelor şi apoi presei, la baza militară Gilze-Rijen. De asemenea, Biroul va prezenta părţi din avion, aduse din regiunea Doneţk, aflată sub controlul separatiştilor proruşi, şi reconstituite.

Raportul analizează patru probleme, şi anume ce a cauzat dezintegrarea avionului în zbor; de ce zbura într-o regiune de conflict; de ce au fost nevoite unele rude să aştepte patru zile pentru a primi confirmarea oficială a morţii celor apropiaţi aflaţi la bord şi în ce măsură erau conştienţi pasagerii şi membrii echipajului de ceea ce se întâmpla în ultimele momente.

Cu toate acestea, raportul nu va aborda în mod direct problema vinei dezastrului.

Asta, din cauză că Biroul nu are autoritatea să atribuie vina, conform reglementărilor care guvernează anchetele cu privire la prăbuşirea zborurilor internaţionale.

O anchetă penală separată, condusă de olandezi, se desfăşoară în continuare, iar rezultatele ei urmează să fie publicate peste mai multe luni.

Procurorii au sugerat că aeronava a fost cel mai probabil doborâtă cu ajutorul unei rachete sol-aer de tip Buk. Ei au anunţat în august că anchetau în legătură cu fragmente “provenind eventual de la o (rachetă de tip) Buk”.

Citește și: Zborul MH17. Un parlamentar rus explică de ce ancheta trebuie efectuată de Ucraina

Guvernul de la Kiev şi o serie de oficiali occidentali au afirmat că racheta a fost adusă din Rusia şi lansată din regiunea ucraineană aflată sub controlul rebelilor proruşi.

Rusia dezminte aceste acuzaţii şi susţine că avionul a fost doborât fie de către o rachetă de tip sol-aer lansată de către forţe ucrainene, fie de către un avion ucrainean de vânătoare.

Guvernul ucrainean respinge aceste afirmaţii ca nefondate.

Rusia a opus, în iulie, un vot de veto unei rezoluţii a Consiliului de Securitate al ONU care crea un tribunal internaţional cu privire la catastrofa aeriană a MH17.

Preşedintele rus Vladimir Putin declara, la vremea respectivă, că înfiinţarea unui asemenea tribunal ar fi “prematură” şi “contraproductivă”.

Înainte ca raportul olandez să fie publicat marţi, producătorul rus de stat de armament Almaz-Antey – care fabrică rachete de tip Buk – urmează să anunţe rezultatele propriei anchete cu privire la prăbuşire.

Oficiali guvernamentali ruşi de rang înalt au apreciat că anchetatorii olandezi nu au cooperat cu experţi ruşi.

“O serie de fapte (despre doborârea avionului) care au fost prezentate de Rusia par că nu au fost luate în considerare – din motive pe care nu le înţelegem”, a declarat luni Dmitri Peskov, un purtător de cuvânt al lui Putin.

 

 

 

 

 

 

Cele mai citite

Ce trebuie să ai în vedere atunci când dorești să achiziționezi o barcă?

De la mic la mare, cu toții simțim o atracție deosebită pentru întinderile de apă. Când eram mici, mergeam la râu sau mare și...

Lion Capital și Bursa Română de Mărfuri inventează motive pentru a nu plăti dividende. Acționarii societăților controlate de Bogdan Drăgoi și Gabriel Purice, nemulțumiți

Numeroși acționari ai Lion Capital, fosta SIF Banat-Crișana, sunt nemulțumiți că societatea condusă de fostul ministru de finanțe Bogdan Drăgoi nu plătește dividende. O...

Accident rutier pe DN2-E85, în județul Buzău. Două femei au ajuns la spital

Două femei în vârstă de 32 de ani şi 39 de ani au fost transportate de urgenţă la spital vineri, în urma unui accident...
Ultima oră
Pe aceeași temă