Mihail Kogălniceanu, un aeroport de provincie

de Cristian Hagi , 18 februarie 2013
Mihail Kogălniceanu, un aeroport de provincie

Aeroportul din judeţul Constanţa nu a reuşit să depăşească, nici anul trecut, cifra de 100.000 de pasageri care i-au trecut pragul. Potrivit bilanţului publicat ieri de Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu (AIMK) SA, traficul de pasageri în 2012 a atins cifra de 94.618.

Singurul aspect pozitiv al acestei cifre mici, în comparaţie cu alte aeroporturi din ţară, este că reprezintă o creştere de 11% faţă de 2011. ”În 2012 a fost înregistrat un număr de 3.278 mişcări aeronave (aterizări şi decolări) şi au fost transportate 2.865 tone marfă”, a precizat directorul general al aeroportului, Constantin Teodorescu. În aceste condiţii, cifra de afaceri estimată pe anul trecut a fost de 15,1 milioane de lei, adică mai puţin de 3,5 milioane euro.

Rezultatele sunt slabe, mai ales dacă ţinem cont de potenţialul turistic şi economic al Constanţei. Reprezentanţii autorităţilor locale spun că judeţul este al doilea contributor al ţării, dar dezvoltarea economică implicată de acest lucru nu se vede şi în traficul aerian. Numărul mic de pasageri este cauzat de numărul redus de avioane care zboară de pe Kogălniceanu. Anul trecut, o singură cursă regulată a avut ca destinaţie judeţul Constanţa: Ryanair, care zbura de două ori pe săptămână spre Italia. Anul acesta, Ryanair revine din 26 mai. Pentru prima dată după mulţi ani este anunţată o nouă cursă regulată: din 26 aprilie, Turkish Airlines va zbura de trei ori pe săptămână pe ruta Constanţa – Istanbul.

Clujul, la peste 10 ani distanţă

Clujul, un judeţ cu care Constanţa se compară din punct de vedere economic, are cel de-al doilea mare aeroport al ţării. Distanţa dintre el şi Mihail Kogălniceanu este de cel puţin 11 ani, şi spunem acest lucru pentru că Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca înregistra, încă din 2002, peste 100.000 de pasageri, mai exact 105.091, potrivit paginii sale de internet. Mai mult, deci, decât Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu în 2012! Şi la Cluj lucrurile nu au bătut pasul pe loc, dimpotrivă. Din 2000 încoace, numărul pasagerilor a crescut constant, ajungând, în anul 2010, la peste un milion. Nici criza nu a oprit dezvoltarea, dimpotrivă. Un top întocmit de organizaţia Airport Council International Europe plasa aeroportul din Cluj, în decembrie 2012, în topul creşterilor din anul precedent în întreaga Europă, cu 30%.

Târgu Mureş, de trei ori mai mare

Aproape orice alt aeroport al României are performanţe mai bune decât AIMK. Ne-am oprit cu exemplele la un oraş mai mic decât Constanţa, Târgu Mureş, aflat relativ aproape de Cluj şi Sibiu, ambele având aeroporturi importante. 

În 2012, Aeroportul Internaţional Transilvania Târgu-Mureş a deservit 300.427, deci de peste trei ori mai mult decât Kogălniceanu. Traficul a fost realizat de cinci companii aeriene, Wizz Air, Tarom, Malev, Air Arabia şi Wideroe. În 2013, de aici va zbura şi Ryanair, clonând una dintre destinaţiile la care ajunge din Constanţa, şi anume Pisa. Pe lângă Pisa, irlandezii vor mai ajunge, din Târgu Mureş, în Bruxelles. Blue Air a încercat această destinaţie şi din Constanţa, în urmă cu câţiva ani, dar proiectul a durat numai câteva sezoane, fiind abandonat.

Pentru că am amintit de Sibiu, oraş aflat la 142 de km de Târgu Mureş, amintim că aeroportul de aici a înregistrat, în 2012, un trafic dublu decât Constanţa, adică peste 200.000 de pasageri. În prezent, din Sibiu  există şase curse internaţionale directe către Viena, Munchen, Antalya, Torino, Madrid şi Stuttgart. O companie low cost zboară spre Stuttgart şi Madrid.  

CLASAMENT. Cu 94.000 de pasageri în 2012, AIMK este depăşit de zece ori de Cluj

Mihail Kogălniceanu, un aeroport de provincie

 

continuare din pag. 1

 

Conducerea Aeroportului Internaţional „Mihail Kogălniceanu“ speră ca până în 2014 să dubleze numărul de pasageri, la 150.000. Acest lucru s-ar putea realiza în urma unor lucrări de investiţii derulate prin fonduri europene. Un proiect anunţat la începutul anului prevede lucrări de modernizare în ceea ce priveşte proiectarea şi execuţia structurii rutiere aeroportuare, canalizare pluvială, instalaţii electrice şi balizaj, marcaje şi inscripţionări. Valoarea totală este de 30 de milioane de euro, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 18 martie.

Consiliul Judeţean vrea controlul

AIMK aparţine acum de Ministerul Transporturilor. Consiliul Judeţean Constanţa deţine 20% din acţiuni, în urma unui proiect de lege iniţiat în 2007 de mai mulţi deputaţi PSD. „Vrem să trecem acţiunile aeroportului „Mihail Kogălniceanu“ la Consiliul Judeţean pentru că trebuie să existe o strategie şi în ceea ce priveşte tarifele şi în ceea ce priveşte transportul de mărfuri şi de persoane şi (vrem să, n.r.) să mărim traficul în aeroportul „Mihail Kogălniceanu“. Dacă atunci când am preluat noi era un trafic de 34.000 de pasageri pe an şi acum am ajuns la 280.000 de pasageri pe an, în momentul în care depăşim 500.000 de pasageri pe an înseamnă cel puţin câteva milioane de euro pentru judeţul Constanţa“, a declarat preşedintele CJ Constanţa în octombrie 2012. Neconcordanţa dintre numărul de pasageri nu ne aparţine.

Trafic mai mare înseamnă locuri de muncă

Ce înseamnă un trafic mai mare de pasageri? În primul rând, mai multe locuri de muncă. Un studiu realizat de Consiliul Internaţional al Aeroporturilor arată că aeroporturile care au un trafic de pasageri anual de peste un milion creează o mie de locuri de muncă. În prezent, la Kogălniceanu lucrează circa 250 de persoane. În al doilea rând, înseamnă dezvoltarea turismului şi al celorlalte afaceri, mai ales în cazul Constanţei: zborurile directe aduc turişti, iar constănţenii ar putea vizita alte ţări la costuri mai mici decât dacă ar zbura din Bucureşti. În al treilea rând, este vorba despre încasări mai mari, care se traduc prin mai mulţi bani la bugetele centrale şi locale.  

Comentarii

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.