Actualitate
 
Libia: Război à la française
21 Martie 2011
 E-MAIL      PRINT      RSS             MĂRIME TEXT
7400 VIZUALIZARI | COMENTARII  30

Preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, şi-a asumat rolul de lider al coaliţiei internaţionale care încearcă să îl oprească pe dictatorul libian Muammar Gaddafi să îşi masacreze propriul popor.

Primul foc al războiului a fost tras chiar de un avion francez care a distrus un tanc libian în timp ce liderii coaliţiei participau la un summit la Paris. Dacă hotărârea Franţei a făcut posibilă campania anti-Gaddafi, lumea se întreba ieri cum se va încheia acest război à la française. Războiul declanşat sâmbătă în Libia este o confruntare disproporţionată între forţele reduse, prost instruite şi echipate ale lui Gaddafi şi o coaliţie internaţională care dispune de o putere militară neegalată, al cărei deznodământ pare inevitabil. Cu toate acestea, conflictul aduce cu sine câteva necunoscute care ridică mai multe întrebări:
________________________________________________________________________

Război fără America?

Războiul din Libia ar trebui să fie primul conflict armat de după al doilea război mondial în care este implicată o coaliţie occidentală şi care nu este condusă de Statele Unite. În fapt, principala forţă politică şi diplomatică din spatele proceselor care au dus la operaţiunile militare împotriva Libiei lui Gaddafi a fost Franţa. Parisul a făcut presiuni şi lobby în favoarea adoptării Rezoluţiei 1973 care autorizează folosirea „tuturor mijloacelor necesare" pentru a opri uciderea civililor în Libia. Washingtonul, care iniţial s-a arătat sceptic, a acceptat în cele din urmă folosirea forţei pentru impunerea unei zone de excludere aeriană. Preşedintele francez Nicolas Sarkozy a fost cel care a anunţat lumii declanşarea atacurilor şi un avion francez a fost cel care a deschis focul asupra unei ţinte libiene. Parisul s-a opus în mod constant ca operaţiunile militare să fie coordonate de NATO, şi a dorit să facă din acţiunea anti-Gaddafi o afacere a Uniunii Europene. Faptul că Germania s-a abţinut în Consiliul de Securitate şi că mai multe ţări, printre care şi România, s-au opus implicării UE, au zădărnicit intenţiile lui Sarkozy.

Este adevărat, principalul efort militar în primele două zile a aparţinut americanilor, care au lansat peste 100 de rachete de croazieră şi mai multe atacuri cu avioane invizibile, dar atât preşedintele Obama, cât şi Pentagonul au dat asigurări că Libia nu este o operaţiune americană. Obama a subliniat din Brazilia caracterul limitat al implicării SUA şi a asigurat că nu vor fi desfăşurate trupe de uscat în Libia. Totodată, atât Pentagonul, cât şi NATO au descris operaţiunile ca fiind sub comandă franceză şi britanică. Problema este că acestei coaliţii ad-hoc îi lipsesc stucturile de comandă integrate, logistica şi înzestrarea militară necesare pentru a purta un război exclusiv aerian. Deşi toată lumea, inclusiv ei înşişi, doreşte să-i ţină pe americani cât mai departe de Libia, s-ar putea ca acest lucru să nu fie posibil.

Sarkozy are nevoie să conducă acest spectacol din mai multe motive. În primul rând, trebuie să restaureze prestigiul Franţei în lumea arabă, după ce Parisul a fost acuzat de o atitudine mult prea prietenoasă faţă de dictatorii tunisian, Bel Ali, şi egiptean, Mubarak. În al doilea rând, pentru că intervenţia din Libia nu trebuie să semene sub nici o formă cu cea din Irak şi Sarkozy are nevoie să aducă un număr cât mai mare de state arabe în coaliţie pentru a-i conferi legitimitate. Ultima acţiune militară franceză în Africa de Nord a fost în Algeria şi numai o prezenţă arabă masivă poate îndepărta o posibilă evocare a trecutului colonial. Până acum, Qatarul şi Emiratele Arabe Unite au anunţat că vor participa la impunerea zonei de excludere aeriană. O intervenţie a trupelor de uscat ar schimba însă situaţia.
________________________________________________________________________

Cum este definită victoria?

Scopul nemărturisit al războiului este îndepărtarea de la putere a lui Gaddafi. Întrebarea este „Cum?". Ultima oară când aliaţii occidentali au încercat ceva similar a fost în Kosovo, când au reuşit să îl forţeze pe Slobodan Miloşevici să îşi retragă forţele, dar a trebuit să mai treacă un an înainte ca acesta să fie îndepărtat de revoltele populare. Sarkozy speră ca aviaţia aliată nu numai să oprească ofensiva forţelor lui Gaddafi asupra oraşelor controlate de opoziţie, ci să le slăbească suficient pentru a le permite rebelilor să preia puterea. Atingerea acestui obiectiv s-ar putea însă să dureze prea mult. În Serbia, NATO a rămas destul de repede fără ţinte, astfel încât aliaţii au fost nevoiţi să bombardeze obiective deja distruse şi, dacă preşedintele Bill Clinton nu se opunea, Tony Blair era pregătit pentru o invazie terestră. Rezoluţia 1973, deşi permite aproape orice, nu autorizează ocupaţia militară a Libiei.
________________________________________________________________________

VOTEAZA ARTICOLUL
5/5
27 voturi
PRIMELE      |   CELE MAI RECENTE   
30. nu conteaza! 09:58 | 23 Martie
Adrian Silviu ...
 
Scris de Michel Simion
Nu numai ca spuneti niste mari gogomanii, dar si scrieti prost...cu toate ca e in limba dvs., aparent materna :
1) Franta nu importa petrol libian
2) libia a agresat in mod terorist Franta Franta doborind avionul UTA si Anglia (Lockerbee) in 1988. Sunt lucruri pe care o tara cu memorie nu le uita
3) Impotrivirea Romaniei nu conteaza nici cit un sub titlu in ziare de mina a doua
 
Ei uite ca avem si noi dobitocul nostru! Numa' ca asta e si nevertebrat unicelular! ...Oricum aveti dreptate, nu conteaza...
29. zona de influenta 21:32 | 22 Martie
Adrian Silviu ...
 
Scris de DEDE
Franta importa 10% din petrolul libian, Italia 30%, restul de 60% se duce pe alte piete. daca pierde si Libia, Franta ramane o putere fara zona de influenta in nordul Africi. Penetrarea chineza in nordul africii poate fi un fapt care ar trebui analizat. In orice caz, in prezent, noi nu avem politica externa. Daca licuriciul tace noi suntem blocati si vorbim trasnai.
 
Si in ce-ar consta pentru dumneavoastra "zona de influenta" pe care o are Franta in nordul Africii? Dupa parerea mea e vorba aici strict de petrol. Nu am informatii in legatura cu exportul si importul statului francez, dar presupun ca fiecare pom se cunoaste dupa roadele sale. Intrucat Sarkozy si-a asumat raspunderea declansarii razboiului in Libia am presupus ca obiectivul nu e altul ...
28. Nu ami suntem atat de prosti pe cat ne cred 18:18 | 22 Martie
minciuni sfruntate
Dar de ce nu opreste agresorii care masacreaza populatia palestiniana?? Sau de ce nu au intervenit in Yemen, locul in care masacrul este la ordinea zilei?? Chiar asa de prosti ne cred??? Si unde este populatia civila care este omorata zilnic? Se refera probabil la cei 50.000 de mercenari straini pt ca atunci cand ne arata civil la TV eu vad numai barbati inarmati pana in dinti care nuami civili ...
27. import petrol 11:35 | 22 Martie
DEDE
 
Scris de Adrian Silviu ...
1- Toata Europa importa petrol din Libia altfel nu ar fi crescut atat pretul combustibilului. SUA importa din Arabia Saudita care-l mentine la o cotatie scazuta. Si probabil ca din Irak il ia pe gratis ca tot veni vorba.
2- Sa inteleg ca Franta a asteptat 23 de ani si pe Sarkozy ca sa dea replica agresiunii teroriste a lui Gaddafi?
3- Romania e o tara minunata, cu capitala la Bucuresti care nu ar avea catusi de ...
 
Franta importa 10% din petrolul libian, Italia 30%, restul de 60% se duce pe alte piete. daca pierde si Libia, Franta ramane o putere fara zona de influenta in nordul Africi. Penetrarea chineza in nordul africii poate fi un fapt care ar trebui analizat. In orice caz, in prezent, noi nu avem politica externa. Daca licuriciul tace noi suntem blocati si vorbim trasnai.
26. Domnule Vasile 10:33 | 22 Martie
Michel Simion
 
Scris de Vasile
D-le ori esti ... din nastere,ori te faci!Presedintele actual al Republicii Franta,ESTE CEA MAI MARE CANALIE!
Acest Presedinte este o rusine ptr. intreaga omenire!Nuintamplator USA a refuzat sa se implice direct.Acest maimutoi incearca sa apara in fata lumii ca un muschetar de epoca,angajand Franta intr-o actiune militara de tot rasul!
 
1) Nu inteleg cum adica USA "a refuzat sa se implice direct", dar a votat rezolutia 1973 si, mai cu seama, a lansat 120 de misile Tomahawk distrugind 20 de tinte libiene, cu libieni cu tot...
2) Eu nu am vazut pe nimeni rizind, dar pot sa va spun ca 78% din francezi sustin actiunea presedintelui Sarkozy, precum si toate partidele politice. franceze Intr-o tara civilizata lucrul ...
PRIMELE      |   CELE MAI RECENTE   
Nume: * 
E-mail:
Titlu: * 
Comentariu: * 
Campurile marcate cu * sunt obligatorii!
Comentariile dumneavoastră necesită aprobarea unui moderator.
Mesajele ce conţin expresii licenţioase, atacuri la persoană, instigă la ură, rasism, xenofobie sau homofobie, ori aduc atingere altor persoane vor fi editate sau şterse.
Comentariile trebuie să facă referire la subiectul articolului.
 
intrebareazilei
102
carlanul ,marlanul isi face de cap!!!cineva trbuie sa-l traga de maneca !!!spun asta ca sa nu injur!!!FORTA ...
Nu sunt de acord cu debarcarea Presedintelui Basescu. Nu sunt de acord cu restauratia neocomunista in ...
Da, REFERENDUM PENTRU INFIINTAREA DE TABERE PENTRU RROMI, doar 250.000 de initiatori si garantat vor vota ...
Wolf Markus

ANUNTURILE TALE DE MICA PUBLICITATE LA UN CLICK DISTANTA

  imobiliare.jpg   general.jpg

CELE MAI
VOTATE
CITITE
RECOMANDATE
 
 
 
 
IN PAGINILE Romania Libera
 
Medien Holding Casamea Hiparion Publishers Tipografia UnitedPrint RUN DATA SOLUTIONS RUN DATA SOLUTIONS Casamea Modista ExpoCasamea
RUN DATA SOLUTIONS SATI