14 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăSpecialAgigea vs San Francisco. Românii repară podul de peste Canalul Dunăre-Marea Neagră...

Agigea vs San Francisco. Românii repară podul de peste Canalul Dunăre-Marea Neagră de cinci ani

Pe 5 ianuarie 1933, americanii începeau construcția podului din San Francisco, care avea să lege cele două maluri ale Strâmtorii Golden Gate. Peste patru ani și câteva luni, pe 27 mai 1937, podul era inaugurat. În ziua aceea a fost traversat de 200.000 de persoane. A fost o construcție controversată în epocă.

Joseph B. Strauss, inginerul-șef de la Golden Gate, spunea că realizarea acestui pod controversat a necesitat „200 de milioane de cuvinte pentru a convinge populația de necesitatea existenței sale și numai patru ani și 35 milioane de dolari pentru construirea lui“.  Podul Golden Gate a fost prima construcție suspendată la peste 150 m deasupra apei. A fost un timp podul suspendat cel mai lung din lume, partea suspendată măsurând 2.332 de metri. Cel mai înalt stâlp de susținere are 227 de metri, iar grosimea cablurilor principale este de 92 cm. Podul cântărește 887.000 tone și pentru realizarea lui s-au folosit peste 600.000 de nituri. Toate acestea, subliniem, în deceniul 4.

Agigea: cinci ani și mai durează

80 de ani mai târziu, în România se petrece un lucru inexplicabil, în aparență. De peste cinci ani se încearcă reabilitarea podului de peste Canalul Dunăre-Marea Neagră, un pod inaugurat acum 33 de ani, care are numai 266 de metri lungime. Durata de exploatarea a podului românesc, proiectat de IPTANA (Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene), este de 122 de ani.

Prin 2010 însă, inginerii au descoperit probleme la hobanele care susțin podul și au decis că este nevoie de reabilitarea sa. Problemele principale constau în faptul că aceste cabluri de susținere erau ruginite și trebuiau înlocuite urgent.

„Hobanele au o durată de viaţă de 30 de ani, anul trecut s-au împlinit cei 30 de ani; din păcate ca să schimbi aceste hobane, care sunt ancorate la o înălţime de 70 de metri, trebuie tăiate cele vechi prin intermediul unor proceduri speciale şi înlocuite cu altele noi. Este vorba despre cele 4 hobane care sunt la nivelul podului, care sunt ancorate, iar proiecţia lor orizontală faţă de stâlp este exact deasupra carosabilului“, aveau să explice, mai târziu, reprezentanții Companiei Naționale Administrația Drumurilor Naționale din România (CNADNR). CNADNR organizează o licitație și anunță, în octombrie 2010, că aceasta a fost câștigată de firma Bilfinger Berger Baugesellschaft, pentru suma de 3,8 milioane de euro, fără TVA. Mai exact, 3.806.940,32 euro, 80% din sumă urmând a fi asigurate de BERD. Durata de execuție a lucrărilor ar fi trebuit să fie de numai un an și jumătate de la semnarea contractului, adică de pe 15 octombrie 2010.

Evident, acest termen nu a fost respectat. Ca o curiozitate, cu numai trei ani înainte CNADNR investise mai mult de jumătate de milion de euro pentru a decora podul cu becuri multicolore.

A fi sau a nu fi

A urmat o lungă perioadă de incertitudini, dar și de declarații alarmiste și contradictorii. Prea multe pentru a le putea trece aici în revistă. Cert este că autoritățile au luat în câteva rânduri decizia de a întrerupe circulația pe pod, cu foarte puține excepții (ambulanțe, mașini de pompier etc). Așa s-a întâmplat, de exemplu, în toamna lui 2013, când prefectul de atunci al județului Constanța, Eugen Bola, anunța că podul trebuie să se închidă două luni, altfel s-ar putea prăbuși. Pentru locuitori, închiderea a echivalat cu un ocol de peste 100 km. Pentru economie, acest lucru s-a soldat cu pierderi de milioane de euro. Primarii din sudul județului s-au revoltat. Reabilitarea a mers înainte. Noul termen avansat de CNADNR pentru terminarea lucrărilor este aprilie 2017.   

ACUM. Reparațiile continuă

Podul nu este încă reabilitat. În fie­care sezon estival din ultimii ani se repară. Sau cel puțin se anunță că se repară, pentru că oamenii care îl traversează nu văd de fiecare dată muncitori la lucru. CNADNR a anunțat că menține până pe 1 august interdicția de circulație pentru mașinile cu masa mai mare de 5 tone. Pentru autoturisme, viteza de circulație este restricționată la 50 km pe oră. În fiecare week-end din vară, în zona podului se formează cozi kilometrice. Duminica trecută, de exemplu, se formase un ambuteiaj din Eforie până în Agigea.

Cele mai citite

VIDEO. Protestele studențești de susținere a Palestinei se intensifică în universități mari din întreaga lume

Mişcarea studenţească împotriva ofensivei israeliene în Fâşia Gaza continuă în întreaga lume: pornind de la campusurile americane şi fiind uneori ţintă a represiunii poliţieneşti, a...

Povestea șeicilor liberali veniți să se scalde în manelele din Dâmbovița

Ilustrație: Marian Avramescu Pentru ca oamenii de rând să nu poată fi invidioși pe călătoriile președintelui Klaus Iohannis și pe cele ale președdintelui Partidului...

Te-ai săturat de tradiționalul miel canin de Paște și îți place vânatul? Stufatul din canis lupus cu coadă stufoasă e rețeta pentru tine!

Faptul că Paștele a picat atât de aproape de 1 Mai Muncitoresc anul acesta a creat o adevărată criză de miel canin pe...
Ultima oră
Pe aceeași temă