18.7 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialO firmă din conglomeratul coreean ce fabrică televizoarele Daewoo a blocat licitaţia...

O firmă din conglomeratul coreean ce fabrică televizoarele Daewoo a blocat licitaţia pentru autostrada Sibiu-Pitești

Două firme, din care prima deţinută de un controversat om de afaceri, cealaltă core­eană, au blocat licitaţia pentru studiul de fezabilitate al celei mai dificile autostrăzi a României, anume Sibiu-Piteşti.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se străduie de aproape un an de zile să selecteze o firmă care să realizeze studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti, una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România. Studiul de fezabilitate este esenţial pentru implementarea proiectului căci, fără el, nu se ştie cât poate costa autostrada, care este traseul recomandat, ce probleme pot apărea în cons­truirea acesteia.

În vara anului trecut nu mai puţin de patru firme au depus contestaţii privind caietul de sarcini. Contestaţiile au fost soluţionate însă, luna trecută, a apărut o nouă problemă. Asocierea firmelor Romair Consulting şi Dongbu Engineering au reclamat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) desemnarea unei alte asocieri, anume Spea Ingineria Europea Italia – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL drept câştigătoare. Nemulţumirea asocierii Romair-Dongbu pare a fi faptul că a avut un preţ de 23,4 milioane lei, fără TVA, cu aproape 6 milioane de lei mai mic decât cel al asocierii româno-italiene.

Surse din cadrul CNADNR afirmă că motivul excluderii Romair Consulting-Dongbu Engineering este lipsa de experienţă în elaborarea documentaţiei specifice autostrăzilor şi preţul neobişnuit de mic solicitat.

Potrivit paginii proprii de internet, Romair Consulting are experienţă mai degrabă în domeniul drumurilor judeţene, mai puţin a drumurilor naţionale şi deloc la autostrăzi. Firma coreeană Dongbu Engineering este mai experimentată în domeniul autostrăzilor însă în Coreea de Sud, nicidecum in Europa, unde standardele tehnice de calitate, de proiectare sunt altele.

Există semne de întrebare şi în privinta capacităţii Romair Consulting- Dongbu Engineering de a se încadra în preţul oferit. “Auditul de siguranţă al proiectului costă 1,8 milioane euro, studiile geotehnice alte 3 milioane euro, studiile de mediu arheologie şi instalaţii ridică la 6 milioane costurile totale, adică mai mult decât a cerut asocierea în oferta sa”, afirmă un expert care cunoaşte proiectul.

Opinia Romair Consulting

“Motivul contestaţiei este foarte clar: criteriul de adjudecare a fost preţul cel mai mic, iar Romair Consulting și firma parteneră am avut cea mai bună ofertă financiară”, explică Gheorghe Boeru. El spune că cele două firme au experienţa necesară în România, Europa și Coreea de Sud în proiectarea autostrăzilor și infrastructurii similare. “Am fost descalificați pentru că unul din cei 68 de experți necesari nu are experiența similară. Diferența între noi și următorul clasat este mai mare de 6 milioane și, personal, consider că România a pierdut prea mulți bani în proiecte ce nu au fost puse în operă”, spune Gheorghe Boeru.

Cine este creierul Romair Consulting

Potrivit informațiilor din presă, Gheroghe Boeru a fost asociat în firma Agroindustriala Fântânele cu un anume Petre Ion, partener de afaceri de-a lungul vremii atât cu Dorin Cocoş şi Elena Udrea, cât şi cu Dana Năstase. Patronul Romair Consulting este şi un cunoscut al unor politicieni precum Radu Mazăre sau Nicuşor Constantinescu, relata într-un articol din 2012 ziarul „România liberă“.

Potrivi Zf.ro, Boeru are afaceri de peste 44 mil. lei prin intermediul firmei de consultanță și proiectare Romair Consulting și businessul TNT Brothers de sărituri cu parașuta, precum și într-un alt business, de vinuri, proiect de peste 1,5 mil. euro.

Gheorghe Boeru, alături de cei doi copii ai săi, Bogdan și Dra­goș, produce Vinul Fa­mi­liei Boeru la Dealu Mare, una dintre cele mai cu­nos­cute regiuni viti­cole din țară, re­cu­nos­cută pen­tru vinurile roșii, în special pen­tru soiul Fetească Neagră.

Primul business al familiei Boeru a fost cel de consultanță și proiectare, prin care a lucrat în cadrul unor proiecte SAPARD și a realizat studii de fezabilitate, planuri de afaceri și cereri de finanțare pentru producători de vin din România.

Cât privește parteneri săi, Dongbu Engineering face parte din conglomeratul coreean Dongbu care, printre altele, este al treilea producător de televizoare din această țară, prin firma Daewoo (după Samsung și LG).

Ponta, nemulţumit de valul contestaţiilor

Premierul Ponta a criticat ieri atât depunerea contestaţiei pentru SF Sibiu-Piteşti, cât şi o decizie mai veche a Curţii Constituţionale, conform căreia este neconstituţională cererea adresată firmelor care contestă o decizie a autorităţii contractante de a depune o garanţie. “Vestea bună e că s-a dat câştigătorul pentru studiul de fezabilitate la Piteşti-Sibiu. Vestea proastă este că imediat s-a depus contestaţie”, a spus Ponta la o emisiune televizată. Autostrada Sibiu-Piteşti, una din cele mai aşteptate din România, a figurat în prima variantă a Master Planului de Transport ca viitor drum expres, fiind încadrată ulterior, în urma dezbaterilor publice, ca proiect de autostradă, necesitând o investiţie estimată de 1,67 miliarde euro.  

Cele mai citite

EXCLUSIV. Decizia lui Nicușor Dan de a elimina linia STB 336, fiasco în trafic. Locuitorii din Militari, rămași fără autobuz care să-i ducă la...

Locuitorii din cartierul bucureștean Militari au rămas fără singurul autobuz care îi transporta până în fața Spitalului Universitar. Decizia lui Nicușor Dan de a...

Inovație pe piața muncii: munca fără contract

Ministerul Muncii a anunţat că orice persoană cu vârsta de cel puţin 16 ani va putea să câştige bani în plus. Va putea face...

Ce priorități va avea Firea ca primar general: școli, transport, termoficare și spitale

Gabriela Firea, cea care este, din nou, candidatul PSD la funcția de primar general al Capitalei, a transmis un mesaj în care anunță ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă