11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialCum au trecut constănțenii peste primul cod roșu din istorie. Gerul de...

Cum au trecut constănțenii peste primul cod roșu din istorie. Gerul de Bobotează și nămeții au izolat județul de restul țării

Niciodată de când autoritățile au introdus codurile pe culori pentru avertizările de vreme rea în Dobogea nu a fost decretat cod roșu. Niciodată până în acest weekend, când am avut de toate: coduri roșii, portocalii și galbene, de ninsori, de vânt, de ger. Un cocktail de culori care a paralizat regiunea.

Județul Constanța a fost cel mai lovit. Ninsorile și frigul au început chiar de Bobotează, iar pentru prima dată după mulți ani gerul său, al Bobotezei, a fost chiar ceea ce se spune în tradiția populară că este. Nu durat mult până la izolarea completă a județului. Nu se mai circula nici pe cale ferată, nici pe șosele și nici cu avionul – deși de pe aeroportul din Kogălniceanu numărul curselor se poate număra pe degete.

Faulturi între autorități

Suntem obișnuiți ca, atunci când ninge, autoritățile asă fie luate prin surprindere. În acest caz însă, lucrurile sunt mult mai grave. Deși eram în plin cod roșu, prefectul Constanței, Adrian Nicolaescu, nu a considerat necesar să convoace comandamentul de iarnă, lucru taxat imediat de un vicepreședinte al Consiliului Județean, Claudiu Palaz, care i-a cerut demisia (rivalitatea dintre cei doi e mai veche). Comandamentele au fost convocate mai apoi. Mai bizar este că Centrul Meteorologic Dobrogea nu a anunțat Regia Județeană de Drumuri și Poduri (RAJDP), care aparține de CJ, că vremea se va strica, și asta în condițiile în care regia asigură deszăpezirea drumurilor județene. Motivul: regia nu ar fi avut bani să plătească abonamentul, de o mie de lei pe lună. Culmea însă este că CJ primește informările de la meteorologi.

Pe aici nu se trece

Motto-ul autorităților, cel puțin în perioada de cod roșu, a fost ”pe aici nu se trecere”. Și l-au aplicat la propriu, pentru că absolut toate drumurile județene și naționale din Constanța au fost închise, la un moment dat. Nici pe autostrada Soarelui nu s-a circulat timp de zeci de ore.

Ca de fiecare dată, în ciuda avertizărilor insistente de a nu părăsi localitate, au existat sute de oameni care au fost nevoiți să plece, din diferite motive, sau pur și simplu au plecat spre altă localitate să mai cumpere câteva ceva de la magazin.

Peste 500 de persoane au fost salvate din 224 de autoturisme, potrivit celei mai recente raportări a Inspectoratului pentru Situații de Urgență Dobrogea. Au existat și cazuri speciale. O gravidă a născut într-o șenilată a RAJDP, pentru că Ambulanța nu a putut ajunge, asistată de doi paramedici și un șofer, ghidați de un medic prin stația radio. Alte două femei au născut acasă, ajutate tot prin stație radio.

Din păcate, au fost înregistrate și decese. O femeie de 80 de ani din Hârșova a fost găsită moartă în casă, o alta din Plopeni, descoperită decedată pe stradă. Necropsia va arăta care au fost cauzele.

Infrastructura, la pământ

Codul roșu a scos, din nou, la iveală o problemă gravă a Constanței: infrastructura. Un număr record de 95 de localități au rămas fără electricitate pentru perioade cuprinse între câteva ore și peste 50 (nici la ora redactării nu a revenit energia în toate localitățile). Constănțenii au reclamat mai ales lipsa răspunsurilor concrete de la Enel, unde răspunde, când răspunde, un robot. Aceștia spun că au lucrat și noaptea.

”Echipe mixte E-Distribuție Dobrogea și ale Ministerului Apărării Naționale ce au asigurat utillaje speciale pentru deblocarea căilor de acces către zonele izolate, au lucrat în teren în condiții de meteorologice deosebite, cu temperaturi extreme de – 20 grade Celsius pentru a detecta defectele din instalațiile și rețelele electrice avariate, au spus reprezentanții companiei.

Avarii de zeci de ore s-au înregistrat și în municipiul Constanța, unde zăpada a intrat în punctele de transformare, construite din metal. Fără curent nu au funcționat nici stațiile de pompare a apei, dar nici punctele termice sau centralele individuale pe gaz. Ca un fapt inedit, chiar și aghiazma pregătită de Arhiepiscopia Tomisului a înghețat în PET-uri, din cauza gerului Bobotezei.

Armata a pus umărul

RAJDP a acționat cu circa 90 de utilaje pe care le are în dotare. Au intervenit chiar și pe drumurile naționale, care nu sunt în jurisdicția lor. A fost cerut și ajutorul armatei. Un detașament de militari din cadrul Regimentului 53 Rachete Antiaeriene „Tropaeum Traiani” din Medgidia, de exemplu, au evacuat persoanele și deblocat autovehiculele în zona localității Valea Dacilor. De asemenea, două detașamente din cadrul Diviziei 2 Infanterie "Getica", a acționat în zona localității Cobadin în sprijinul unei echipe Enel pentru a putea restabili alimentarea cu energie electrică a localității. Președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia Țuțuianu, a cerut ajutor de la Comitetul Național pentru Situații de Urgență. Șase freze au fost aduse din țară pentru a lucra concomitent cu RAJDP.

* Toate drumurile din județul Constanța ar trebui să fie redeschise până marți, spun reprezentanții RAJDP. Combustibilul regiei se termină luni, dar sunt speranțe că noua comandă va ajunge la timp.

 

Analiză urgentă

Imediat după ce se va termina vremea rea, o analiză serioasă a modului în care s-a acționat trebuie făcută. În primul rând, trebuie analizat modul în care au fost coordonate acțiunile și explicat de ce unii au muncit non-stop și alții mai mult au mimat munca. Furnizorii de utilități trebuie, de asemenea, să explice de ce zeci de mii de oameni au stat în frig și să găsească soluții pentru a limita, pe viitor, consecințele unui viscol. Și responsabilii cu deszăpezirea în municipiul Constanța trebuie să răspundă pentru modul în care au acționat, în condițiile în care pe multe străzi secundare nu a trecut nicio autospecială.

Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă