30.3 C
București
luni, 15 aprilie 2024
AcasăSpecialSemnal de alarmă. Șantierul Naval Daewoo Mangalia, tot mai aproape de faliment:...

Semnal de alarmă. Șantierul Naval Daewoo Mangalia, tot mai aproape de faliment: În prezent, pierde 200.000 de euro pe zi

Șantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), companie la care statul român deține 49% din acțiuni, a consemnat pierderi colosale de aproape 200.000 de euro pe zi în ultimul an. În ritmul acesta, falimentul nu poate fi departe. Un astfel de scenariu ar fi dezastruos pentru Mangalia și întreaga zonă, deoarece DMHI este cel mai mare șantier naval din România, cel mai mare angajator din sudul litoralului și unul din cei mai mari din Dobrogea.

Semnalul de alarmă tras de presă și de sindicaliști a fost auzit de ministrul Economiei, Alexandru Petrescu. Acesta a vizitat, ieri, șantierul împreună cu președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia.

După mai multe runde de discuții a reieșit o concluzie: șantierul trebuie să funcționeze, statul român nu își permite niciun fel de sincope. „Important este să avem un mix de construcție de nave și lucrări de reparații. Este esențial să păstrăm un flux de business, astfel încât să rămânem într-o poziție sustenabilă financiar. Mulți oameni din -a-ceastă zonă sunt dependenți de șantier și nu ne permitem niciun fel de sincope în ceea ce privește fluxul de funcționare. Trebuie să stăm împreună și să găsim un business-plan care să ne permită menținerea în parametri de funcționare cel puțin la nivelul actual, dacă nu să creștem“, a -menţionat ministrul Economiei. Alexandru Petrescu a precizat că trebuie să crească autonomia şantierului. „Vreau să văd exact nivelul de angajament pe care Daewoo Korea îl are pentru unitatea de producție de la Mangalia. Rămâne esențial pentru noi să protejăm locurile de muncă pentru cei 6.000 de oameni, este o unitate de producție extrem de importantă în economia județului Constanța și urmărit cu deosebită atenție ceea ce se întâmplă la nivelul managementului. Eu le-am sugerat o serie de direcții, este clar că trebuie să își diversifice portofoliul, dacă în 2008-2009 DMHI s-a axat pe construcția de nave, e clar că trebuie să umble puțin la structura de clienți și să -intre în -zona de reparații, în zona de componente medii și mari, trebuie să încheie asocieri comerciale cu alte șantiere navale, fie din România, fie din Europa. Este clar că este o perioadă dificilă pentru întregul sector“, a subliniat demnitarul. Acesta a mai avut două vizite în acest șantier, o dată cu conducerea, o dată cu subcontractanții. „L-am rugat pe domnul ministrul, care, deși este la început de drum, cunoaște situația. Vrem să vedem ce soluții avem. Sper ca discuțiile să aibă succes și să ducă la salvarea locurilor de muncă ale oamenilor care lucrează în sudul județului“, a precizat președintele CJC, Marius Horia Țuțuianu.

Paștele ar putea aduce disponibilizări

Pentru locurile de muncă se tem și sindicaliștii. Potrivit liderului acestora, Marin Florian, circa o mie de persoane și-ar putea pierde slujbele, imediat după sărbătorile pascale. „Singura scăpare pentru salvarea șantierului este calea dialogului dintre partea română și cea coreeană. Vizita ministrului a venit cam târziu, dar îi sugerez să se pună la masă cu ministrul de Finanțe pentru a veda pierderile șantierului în ultimii doi ani“, a declarat acesta. Pentru anul în curs, șantierul mai are de lucru la cel puțin șapte nave, dar, din câte se pare, pentru anul viitor nu există comenzi. Problema lichidării șantierului naval din Mangalia s-a pus în vara lui 2015 chiar de către acționarul majoritar al companiei-mamă din Coreea de Sud, Korea Development Bank.

Cifre

  • 2.585 de angajați avea DMHI, la finele anului 2015;
  • 
6.000 de persoane lucrează, direct sau indirect, pentru șantier;
  • 
25% din forța de muncă a localității Limanu lucrează în cadrul DMHI;
  • 
1.000 de persoane ar putea fi trimise în șomaj, după Paște;
  • 
1.761.873.852 lei sunt pierderile raportate în perioada 2010 – 2015;
  • 
800 milioane euro sunt, în acest moment, pierderile totale ale șantierului;
  • 0 disponibilizări sau angajări au fost făcute în 2016;
  • 0 comenzi are șantierul pentru anul 2018;
  • 
50,99% din acțiuni sunt deținte de către coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
Cele mai citite

Premierul României se întâlnește cu președintele Congresului Mondial al Ucrainenilor

Premierul României, Marcel Ciolacu, se întâlnește, la București, cu președintele Congresului Mondial al Ucrainenilor, Paul Grod. Întâlnirea va avea loc la Palatul Victoria, în ziua...

Prețul aurului crește spre 2.400 de dolari/uncie, apropiindu-se de un record istoric

Prețul unciei de aur a crescut până la aproape 2.400 de dolari iar specialiștii estimează că va crește în continuare, putând stabili un nou...

Dumitru Buzatu, plasat în arest la domiciliu

Tribunalul Vaslui a decis, luni, plasarea în arest la domiciliu a fostului lider PSD Dumitru Buzatu, acuzat de luare mită, aflat până acum în...
Ultima oră
Pe aceeași temă