Ieri, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a marcat trei decenii de când Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost dat în exploatare. Cu această ocazie, inginerul Chiriac Avădanei , proiectantul canalului, și-a adus aminte de începuturile acestui proiect.
”Am început proiectarea Canalului în 1973, pe 9 iulie, când mi s-a încredințat sarcina să mă ocup de această proiectare. Am făcut-o împreună întâi cu 182 de ingineri și tehnicieni ai Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene, iar în final, după doi ani, am ajuns la 215 ingineri și tehnicieni și am elaborat până la final 33.000 de proiecte pentru realizarea lucrărilor”, a spus acesta. Avădanei a participat și la lucrările de execuție, timp de trei zile pe săptămână, până în 24 mai 1984, când s-a deschis navigația. În tot acest timp, toți proiectanții s-au ocupat de modul cum să arate canalul, cum să fie construit, cum să arate podurile și celelalte investiții colaterale.
”Lucrarea a fost realizată având un grad de mecanizare de 98 la sută, foarte ridicat la vremea respectivă. Pe un tronson au lucrat două brigăzi de militari, iar pe tronsonul până la Basarabi lucrările au fost executate numai de formațiuni civile, având în componența lor patru grupuri de șantiere. Un grup a lucrat cu militarii. S-au realizat 301 milioane metri cubi excavație, din care 294 milioane metri cubi reprezentatu excavațiile pentru canalul propriu-zis, restul pentru lucrările adiacente canalului”, își aduce aminte proiectantul. În 1984 canalul a fost deschis circulației. ”Funcționează în continuare cu rezultate foarte bune din punct de vedere economic și al veniturilor care pot fi aduse țării”, crede Chiriac Avădanei.
IMPORTANȚĂ
Cea mai mare construcție din istoria României
”Imaginat și abandonat, reproiectat între 1973 și 1975, Canalul Dunăre-Marea Neagră, în luna mai, împlinește 30 de ani. Suntem în fața celei mai mari construcții din istoria țării noastre, au lucrat la acest canal peste 1.000 de ingineri, au fost peste 35.000 de proiecte reluate și refăcute, CDMN este poarta între Dunăre și mare, este primul tronson intermodal naval făcut de către oameni”, a declarat Dan Georgescu, directorul general al Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.
STATISTICI
Canalul în cifre
64,4 kilometri lungime
301 milioane metri cubi rocă excavată
peste 1.000 de ingineri implicați în proiectare
35.000 de proiecte realizate
98% grad de mecanizare folosit la construcție
Canalul a fost inaugurat în 1984