2.2 C
București
marți, 26 martie 2024
AcasăSpecialCum vede Canalul Dunăre-Marea Neagră proiectantul său, după trei decenii

Cum vede Canalul Dunăre-Marea Neagră proiectantul său, după trei decenii

Ieri, Compania Națio­nală Adminis­trația Canalelor Navigabile a marcat trei decenii de când Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost dat în exploatare. Cu această ocazie, inginerul Chiriac Avădanei , proiectantul canalului, și-a adus aminte de începuturile acestui proiect.

”Am început proiectarea Canalului în 1973, pe 9 iulie, când mi s-a încredințat sarcina să mă ocup de această proiectare. Am făcut-o împreună întâi cu 182 de ingineri și tehnicieni ai Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene, iar în final, după doi ani, am ajuns la 215 ingineri și tehnicieni și am elaborat până la final 33.000 de proiecte pentru realizarea lucrărilor”, a spus acesta. Avădanei a participat și la lucrările de execuție, timp de trei zile pe săptămână, până în 24 mai 1984, când s-a deschis navigația. În tot acest timp, toți proiectanții s-au ocupat de modul cum să arate canalul, cum să fie construit, cum să arate podurile și celelalte investiții colaterale.

”Lucrarea a fost realizată având un grad de mecanizare de 98 la sută, foarte ridicat la vremea respectivă. Pe un ­tronson au lucrat două brigăzi de militari, iar pe tronsonul ­până la Basarabi lucrările au fost executate numai de formațiuni civile, având în componența lor patru grupuri de șantiere. Un grup a lucrat cu militarii. ­S-au realizat 301 milioane ­metri cubi excavație, din care 294 milioane metri cubi ­reprezentatu excavațiile pentru canalul propriu-zis, ­restul pentru lucrările adiacente canalului”, își aduce aminte proiectantul. În 1984 ­canalul a fost deschis circulației. ”Funcționează în continuare cu rezultate foarte bune din punct de vedere economic și al veniturilor care pot fi aduse țării”, crede Chiriac Avădanei.

 

IMPORTANȚĂ

Cea mai mare construcție din istoria României

”Imaginat și abandonat, reproiectat între 1973 și 1975, Canalul Dunăre-Marea Neagră, în luna mai, împlinește 30 de ani. Suntem în fața celei mai mari construcții din istoria țării noastre, au lucrat la acest canal peste 1.000 de ingineri, au fost peste 35.000 de proiecte reluate și refăcute, CDMN este poarta între Dunăre și mare, este primul tronson intermodal naval făcut de către oameni”, a declarat Dan Georgescu, directorul general al Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.

 

STATISTICI

Canalul în cifre

64,4 kilometri lungime

301 milioane metri cubi rocă excavată

peste 1.000 de ingineri implicați în proiectare

35.000 de proiecte realizate

98% grad de mecanizare ­folosit la construcție

Canalul a fost inaugurat în 1984

Cele mai citite

Votul din Consiliul de Securitate al ONU ce cere în premieră o „ încetare imediată a focului în Gaza” a fost salutat pe plan...

Votul de luni asupra unei rezoluţii a Consiliului de Securitate al ONU care cere pentru prima dată "încetarea imediată a focului" în Fâşia Gaza,...

Amenințarea teroristă cuprinde Europa. Italia a ridicat nivelul de securitate la maxim

Italia a anunţat că „vigilenţa şi controalele vor fi sporite” înainte de sărbătoarea religioasă de Paşte, ca urmare a atacului terorist petrecut la Moscova...

Koeman: Olanda trebuie să fie mai calmă cu mingea în amicalul împotriva Germaniei

„ Olanda trebuie să fie mai calmă cu mingea în amicalul împotriva Germaniei, altfel va avea parte de o seară grea la Frankfurt”, și-a...
Ultima oră
Pe aceeași temă