21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialMoştenirea lui Vanghelie lovește metroul

Moştenirea lui Vanghelie lovește metroul

Magistrala 5 va fi gata la anul, însă asigurarea de trenuri este aproape o misiune imposibilă.

Cei puţin peste nouă kilometri ai Magistralei 5 a metroului bucureştean, tronsonul Eroilor – Drumul Taberei vor fi gata în vara anului viitor, a dat asigurări ministrul Transporturilor, Dan Costescu, care a inspectat marţi şantierul.

Chiar dacă promisiunea ministrului se va adeveri, iar staţiile şi şinele vor fi gata, conducerea Metrorex se confruntă cu o problemă majoră – de unde vor lua trenurile care să circule pe aici? Oficialii societăţii de exploatare a metroului bucureştean au găsit o soluţie care pare mai degrabă a fi de avarie. „Vom avea opt trenuri Bombardier pe care le vom lua de pe Magistrala 2 (Berceni – Pipera, n.red.), iar în locul lor se vor aduce treptat noile trenuri CAF. Apoi, pe Magistrala 4 (Gara de Nord – Parc Bazilescu, n.red.) avem 15 trenuri IVA (Întreprinderea de Vagoane Arad, primele trenuri de metrou din Bucureşti, fabricate în anii 70-80, n.red.), dintre care cinci vor fi aduse pe Magistrala 5”, a declarat directorul general al Mewtrorex, Marin Aldea.

La rândul lui, ministrul a precizat că Metrorex va apela la rezerva de trenuri din depouri, pentru a se putea asigura transportul călătorilor pe Magistrala 5. „În ceea ce priveşte trenurile, a fost acea problemă cu achiziţia care e în atenţia DNA. Vom circula cu acele trenuri de rezervă ale Metrorex”, a spus Costescu.

E o soluţie de avarie, spune fostul director general al Metrorex Gheorghe Udrişte, care avertizează asupra unor posibile consecinţe, neplăcute pentru bucureştenii care circulă cu metroul. „Vor rămâne, probabil, fără rezerve. Rezervele sunt acele trenuri care sunt pregătite în depou să iasă în circulaţie atunci când altele au probleme. În anumite perioade, dacă se întâmplă un incident, vor fi intervale mai mari de succedare”, a explicat Udrişte pentru România liberă.

Licitaţie anulată de DNA

Dacă nu s-ar fi făcut manevre cel puţin bizare, pentru a folosi un eufemism, problema trenurilor pentru Magistrala 5 nu ar fi existat în momentul de faţă. În 2014, Metrorex a organizat o licitaţie cu o valoare estimată de 440 milioane de euro, cu TVA, pentru achiziţia a minimum 43 şi maximum 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente. Licitaţia, organizată în perioada când la conducerea Metrorex era Aurel Radu, un apropiat al fostului primar al Sectorului 5 Marian Vanghelie, a fost câştigată de spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), care aveau preţul cel mai mare. Imediat, ceilalţi participanţi la licitaţie au contestat rezultatul, iar pe fir a intrat DNA, care a anulat licitaţia, din motive care ţineau de suspiciuni de şpagă.

Acum se pune în mod firesc întrebarea cum vor fi suficiente 13 trenuri, câte vor putea fi asigurate potrivit oficialilor Metrorex, când licitaţia viza achiziţia a minimum 43 de garnituri pentru Magistrala 5? Şi care vor fi consecinţele pe Magistrala 4, de unde se vor lua cinci trenuri, în condiţiile în care ea se va extinde până la finele anului cu încă două staţii – Laminorului şi Lac Străuleşti?

În rest, pe şantierul din Drumul Taberei muncitorii se mişcau cu talent când a descins ministrul. Acelaşi ministru care spunea însă că a mai fost aici şi acum două săptămâni, şi acum o lună, şi nu i-a plăcut ce a văzut. Dan Costescu rămâne optimist şi îşi menţine promisiunea că pe Magistrala 5 se va putea circula din prima parte a anului viitor.

Pe panourile de identificare a investiţiei prezente pe şantier se precizează că termenul de finalizare este… 30 decembrie 2015. „Să nu uităm că lucrările au avut acea pauză de finanţare”, a spus ministrul, referindu-se, evident, la perioada de un an şi jumătate în care premierul Victor Ponta, imediat după ce a ajuns la putere, în 2012, a oprit fondurile pentru Magistrala 5, iar lucrările s-au oprit.

Până acum, staţiile sunt gata în proporţie de 95-98% în materie de structură şi 20-26% în ceea ce priveşte finisajele, urmând ca în perioada imediat următoare să înceapă montarea şinelor şi a instalaţiilor de semnalizare şi automatizare. Până la jumătatea lunii august, va fi făcută şi străpingerea necesară legăturii cu Magistrala 1, la Eroilor.

Magistrala 5 va avea o lungime de 9,06 km şi un număr de 12 staţii.   

Cele mai citite

Declarațiile lui Cristiano Bergodi, înainte de Universitatea Craiova – Rapid

Cristiano Bergodi, antrenorul Rapidului, spune că formaţia sa trebuie să joace cu încredere şi curaj pentru a câştiga toate cele trei puncte în meciul...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...

Grav accident auto pe DN2 – E85, în Vrancea! Opt persoane, rănite în urma coliziunii dintre un autoturism și un microbuz

Opt persoane au fost rănite, vineri, la intersecţia DJ 205 R Coteşti cu DN2 - E85, în urma coliziunii dintre un microbuz de transport...
Ultima oră
Pe aceeași temă