Nădlac-Arad. Autostrada nu s-a terminat, dar s-a scumpit

de Doru Cireasa , 06 august 2014
Nădlac-Arad. Autostrada nu s-a terminat, dar s-a scumpit

 

Doar trei oferte au fost primite de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru definitivarea lotului 2 din autostrada Nădlac-Arad după ce fostul constructor, firma austriacă Alpine, a intrat în insolvenţă. Contractul acesteia pentru lotul 2 a fost reziliat în urmă cu un an.

Propunerile au venit doar din partea constructorilor italieni, spanioli şi austrieci. Asocierea româno-spaniolă Sylc Con Trans/OPR Asfalt/ Luca Way a cerut 109,44 milioane lei, fără TVA. Grosul cifrei de afaceri, al susţinerii tehnice şi financiare au venit însă din partea spaniolilor, componenta românească fiind mai degrabă una de tip IMM. A doua ofertă a fost înaintată de parteneriatul italo-austriac Astaldi-Max Boegl, la o valoare de 89,34 milioane lei. La finele anului, cele două au primit contractul de 56 de milioane euro pentru terminarea lotului 1 din aceeaşi autostradă. Aceasta după ce fostul constructor, firma autohtonă Romstrade, deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, a intrat şi el în insolvenţă. A treia ofertă, ceva mai mare decât cea a Astaldi - Max Boegl dar mai mică decât a consorţiului OPR Asfalt, a fost depusă de către firma austriacă Strabag, aflată în proprietatea oligarhului rus Oleg Deripaska (prin off-shore-ul cipriot Rasperia Trading), familiei Haselsteiner (25,5%) şi a Uniqa/Raiffeisen cu 26,5%.

Acordarea contractului pentru lotul 2 se va face pe baza criteriului „cel mai mic preţ”. Aceasta nu înseamnă însă că acest contract va fi câştigat de către Astaldi/Max Boegl. CNADNR a respins deseori ofertele ieftine pentru a acorda contractul firmelor care cereau mai mulţi bani sub pretextul că ofertele avantajoase aveau elemente de neconformitate cu cerinţele companiei. Multe dintre aceste argumente nu au stat în picioare şi au dus la contestarea deciziilor, precum şi la întârzieri ale proiectelor timp de luni de zile, chiar şi ani.

Constructorul de pe lotul 2 va avea la dispoziţie 8 luni pentru definitivarea autostrăzii, perioada de garanţie fiind de patru ani. Lotul I, cel dinspre graniţă, va fi şi el gata anul viitor. „Peste 50 la sută din proiectul cuprins între graniţă şi Pecica este realizat. O mare parte din lucrările ce au mai rămas o reprezintă construirea unor pasaje, a unor podeţe, dar şi realizarea sistemelor de colectare a apelor pluviale, precum şi lucrări de siguranţă şi dotări”, spune Dănuţ Dascălu, director adjunct pentru proiect, citat de Mediafax.

Preţurile s-au dilatat

Preţurile cerute la actuala licitaţie sunt umflate dacă le comparăm cu cele care figurau în contractul firmei austriece Alpine. În 2011, când a avut loc licitaţia, firma austriacă a cerut 124 milioane euro, fără TVA, pentru cei 16,6 kilometri de autostradă, deci o medie de 7,7 milioane euro pe kilometru. În prezent, preţul oferit variază între 8,2 milioane euro pe kilometru şi 9,2 milioane euro pe kilometru. Aceasta dacă luăm în calcul că autostrada este definitivată în proporţie de 85%. În plus, constructorul va putea primi încă 20% din valoare pentru aşa zise lucrări suplimentare, conform documentaţiei de licitaţie.

De ce lipsesc firme româneşti?

Absenţa firmelor româneşti din licitaţie este explicată de un constructor român ce are un rol secundar în proiectul lotului 2 prin discriminarea la care sunt supuşi constructorii autohtoni faţă de constructorii străini. Mai precis, deşi teoretic nu se fac diferenţieri români-străini în documentaţia de licitaţie, în practică CNADNR se comportă arbitrar, deşi situaţiile sunt identice, în funcţie de numele firmei în cauză.

Piaţa românească a construcţiilor are două mari caracteristici. În pofida popularităţii de care se bucură aşa-zişii regi români ai asfaltului, aceasta a ajuns să fie dominată de firme străine, nu atât de giganţi europeni în domeniu, cât de firme medii din Italia, Spania şi Austria. Firmele cu adevărat importante din Europa se ţin departe de România, fapt care demonstrează lipsa de încredere într-o piaţă a contractelor publice caracterizată de scandaluri de corupţie, de mită, acordare arbitrară a contractelor. Lipsesc de la noi companii precum Vinci, Hochtief, Skanska, Bouygues, iar alte firme mari, precum Colas, au părăsit România nemulţumite. Ceea ce miră este faptul că, deşi controlează grosul afacerilor cu asfalt, străinii stau prost când vine vorba de plata impozitului pe profit la stat. Majoritatea raportează profituri infime sau chiar pierderi an de an, scăpând astfel de impozitare.  

Comentarii

  • Albertas

    08 august 2014 11:40

    Nu cred că e vreo discriminare. Constructori români au făcut Timișoara-Lugoj lot 1 și chiar foarte bine, au lucrat la București-Ploiești și acum lucrează la Gilău-Nădășelu.

    raspunde comentariului
  • paul

    08 august 2014 11:19

    pretul intial cu austriecii era in europretul oferit acum e in lei adica de cel putin 4-5 ori mai mic

    raspunde comentariului
  • cutter

    07 august 2014 14:59

    Domnule Cireașă, liniștiți-vă să nu se întîmple vreo nenorocire. Nu e nimeni de la Astaldi aici sau de la vreo altă instituție a statului sau companie care să aiba vreun interes în subiectul de față altul decît cel general cetățenesc. Dvs. aveti un obraz gros pentru că după ci vi se arată cu date unde greșiți, săriți ca ars și începeți să împroșcați cu invective. Mai bine recunoașteți că ați servit un articol la comandă și nu v-ați documentat cum trebuie - puteați verifica pe SEAP ordinea ofertelor, dar mă bucur că totuși ca urmare a reacției mele ați corectat articolul și ați scris "nu înseamnă însă că acest contract va fi câtigat de către AstaldiMax Boegl" în loc de Strabag cum scriseseți inițial. V-am explicat că la valoarea ofertei celei mai mici oferta Astaldi cît s-a plătit Alpine pînă în această fază a contractului, de fapt se realizează o economie față de valoarea inițială a contractului cu Alpine. Cît despre posibilitatea contractuală pentru suplimentarea cu 10 și nu 20 cum afirmați dvs., încă o eroare în articol aceasta se poate face numai în cazuri bine justificate și este standard în toate contractele CNADNR. Cineva mi-a spus că sunteți un ziarist serios "pe infrastructură", dar cu dezamăgire constat după reacția dvs. care în loc să fie apologetică, e plină de acuzații și invective, că nu este așa. Eu sunt un simplu cetățean am cu totul altă meserie, dar urmăresc domeniul infrastructurii din pasiune și așa am ajuns să cunosc datele pe care vi le-am oferit. Faptul că dvs. suspectați interese obscure peste tot mă face să cred că probabil cu astfel de interese aveți de obicei de a face - recitind mi se pare că articolul a fost servit de una din "bietele companii românești care n-a prins contracte de autostradă", numai că v-au dat tot felul de date greșite. E ușor sa acuzi, nu? Acum cum vă simțiti?

    raspunde comentariului
  • Cireasa

    07 august 2014 13:23

    Domnilor de la Astaldi sau de unde sunteti,Daca eu dezinformez, atunci dvs si sefii dvs italieni sunteti hoti. Ani de zile mananca banii de asfalt si nu platesc impozite la stat. Acum revenind cu argumente, care dvs va lipsesc. 1 Ignorati in socotelile dvs posibilitatea contractuala de a primit in plus de la CNADNR 20 la suta din valoarea contractului. Sfatul meu mai adunati 20 la suta si refaceti calculele. Cum va stiu hrapareti, dvs si sefii dvs italieni, sunt convins ca nu veti scapa nefructificata posibilitatea de a mai primi 20 la suta. 2 Nu stiu de care ordine vorbiti si de ce ar fi importanta ordinea invocata de dvs ?!. Ceea ce conteaza sunt banii ceruti, iar aici cifrele date de mine sunt corecte mai putin scaparea de a nu da valoarea ofertei Strabag. 3. Adunati mere cu pere adica ce a primit Alpine si cu ce cereti dvs. Alpine a facut 85 la suta din lucrari, asa spune CNADNR, si a primit 75 la suta din bani. Diferenta intra in buzunarul firmei care va castiga lucrarea ca profit suplimentar. O ultima chestie ma bucur ca macar postati pe aici caci daca e cineva sa dea de dvs, adica presa, autoritati locale, cetateni, nici nu stie de unde sa va ia. N-aveti o persoana de comunicare desemnata in Romania, un telefon, un e-mail public sau un site in limba romana. Incasati doar sute de milioane de euro anual de la buget. Macar asa sa comunicati , pe aici, pe situri ca anonimi. Obrazul dvs e gros.

    raspunde comentariului
  • Cutter

    07 august 2014 9:36

    Articol prost, care dezinformează. În primul rând, ordinea ofertelor e greșită se poate consulta pe SEAP procesul verbal de deschidere a ofertelor1 Asocierea ASTALDI SPA - MAX BOEGL ROMANIA SRL 89.348.287,55 RON fara TVA, deci 20,024,268.84 EUR fara TVA2 STRABAG SRL 94.445.515,26 RON fara TVA, deci 21,166,632.73 EUR fara TVA3 Asocierea SC SYLC CON TRANS SRL - SC OPR ASFALT SRL - SC LUCA WAY SRL 109.444.282,49 RON fara TVA, deci 24,528,077.65 EUR fara TVAÎn al doilea rând, se face o economie față de contractul inițial cu Alpine, astfel- valoare inițială contract Alpine 411,5 mil lei- plăți Alpine 305,9 mil lei valoare nouă oferta Astaldi 89,3 mil lei = 395,2 mil leiÎn al treilea rând, nu e deloc probabil că CNADNR va descalifica pe Astaldi, aceasta fiind una dintre companiile care a cîștigat cele mai multe licitații, așadar greu de crezut că sunt motive tehnice pentru descalificare.Păcat, domnule Cireașă... mă așteptam la mai mult. Ce e adevărat este că CNADNR e plin de incompetenți și se mișcă incredibil de prost, dar nu ne facem niciun bine dacă în loc să-i criticăm pentru ce trebuie scriem articole care dezinformează.

    raspunde comentariului
  • drula gheorghe

    07 august 2014 9:34

    Aricolul dezinformeaza total .1.Realitatea este ca pretul initial contractat cu Alpine este mai mare decat suma dintre cel mai mic pret oferit de catre Astaldi plus ceeace s-a platit pana acum.2. Cel mai mic pret oferit este de catra Astaldi si nu de catre Strabag

    raspunde comentariului
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.