13.1 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialFOTO. Operațiune unică de salvare pe mare. O navă în ”blackout” a...

FOTO. Operațiune unică de salvare pe mare. O navă în ”blackout” a fost adusă la țărm după 22 de ore de luptă împotriva naturii

La un pas de dezastru. În situația aceasta s-au aflat cei aproape 20 de membri ai echipajului navei Basel Express, pavilion Panama, egipteni și sirieni. Cargoul încărcat cu produse agricole a plecat din portul Constanța ieri dimineață. La scurt timp, căpitanul navei a transmis un mesaj Căpităniei Constanța, în care spunea că are nevoie de ajutor. Din motive încă neclare, motoarele cargoului au cedat. În Constanța începuse codul de vreme rea.

Două remorchere răspuns apelului și ajung la nava aflată la aproape 20 de mile traverse de Tuzla: GSP King și LRS Europa. Cel din urmă se retrage repede, pentru că își dă seama că nu poate interveni, din cauza vântului puternic. GSP King este cel mai puternic remorcher din portul Constanța. Motoarele sale dezvoltă 16.000 de KW. Cei 14 membri ai echipajului rămân la fața locului. Reușesc să ia cele două parâme de pe nava cu pavilion Panama, o remorchează, dar parâmele, de calitate proastă, se rup repede.

Cargoul este în ”blackout”. Grapează (cum spun marinarii, adică e luată de vânt) spre sud cu circa patru kilometri pe oră. E totuși o veste bună, pentru că vântul bate din nord. Dacă bătea vestul, ar fi ajuns aproape de țărm, pe nisip, lucru care putea aduce pagube importante navei. ”Punerea pe uscat poate aduce avarii mari navei”, spune Milea Razvan Gheorghe, Chief Officer (comandant secund) pe GSP King. Poate și mai rău. Marea Neagră este cimitir pentru mulți marinari ale căror nave, în timp de furtună, s-au izbit de stânci. Basel-ul e împins în sud, se apropie la mai puțin de doi kilometri de țărmul localității Costinești, unde se află celebra epavă Evanghelia, care a aparținut mai celebrului Onassis.

Comandantul GSP King are o idee care avea să salveze cargoul. Îi anunță pe cei din centrul de comandă că vrea să folosească o tehnică nemaifolosită până atunci pentru salvare pe mare (coordonarea navei s-a facut din centrul ERCC – Emergency Response Coordination Centre – al Grup Servicii Petroliere, iar coordonatorul activității de salvare a fost Laurențiu Zanfir, directorul general al Căpitaniei Zonale Constanța). Propunerea comandantului remorcherului, Eduard Troian, este să folosească o tehnică întâlnită numai în off-shore: ancorarea lanțului de ancoraj cu grapnelul, pentru a remorca nava cu acel lanț. În alte cuvinte, remorcherul a ”pescuit” lanțul ancorei navei și a tras nava de acest lanț. Acest lucru s-a făcut noapte, în condițiile unui vânt de peste 100 de kilometri pe oră, la rafală, și cu valuri cu o înălțime medie de șapte metri. Și în condițiile în care navei străine nu îi funcționa nici măcar generatorul de rezervă, deci nu avea nici un fel de lumină la bord. După circa trei ore de încercări, manevra reușește. Vineri dimineață, la ora  02.45, după două ore de manevre dificile, GSP King a reușit agățarea lanțului de ancora al Basel Express și a plecat în remorcaj către Portul Constanța, lungimea remorcii depășind 200 de metri. Convoiul a ajuns în Portul Constanța in cursul dimineții de unde a fost preluată de remorchere portuare și trasă la cheu în dana de pasageri a Portului Constanța. Modalitatea de ancorare a Basel Expres de către GSP King reprezintă o premieră în România în situații de salvare pe mare.

De la momentul primii apelului până la momentul când nava a fost adusă în port au trecut 22 de ore. Au fost 22 de ore în care echipajul remorcherului a fost în pericol, pentru că orice astfel de intervenție este periculoasă. ”Mă bucur că am reușit să ajutăm și nava, și echipajul, pentru că operațiunea în sine a fost foarte periculoasă. Am avut situații când la nava noastră a venit val și toți membrii echipajului erau luați de apă. Orice acțiune de salvare implică riscuri majore”, a spus Eduard Troian, comandantul remorcherului, după ce a ajuns în port.

După ce s-a terminat totul, am urcat la bordul remorcherului GSP King. Comanda arăta ca după război: orice nu era bătut în cui se afla pe jos, și asta în condițiile în care se făcuse deja ordine de trei ori. La fel și cabinele echipajului. Erau cu toții obosiți după 22 de ore de muncă, în care nu au avut timp nici să mănânce. Mulțumirea că ai salvat o bavă și, poate, mai multe vieți nu are însă egal. La pupa stătea întins lanțul folosit la remorcaj, la capătul căruia se afla ancora cargoului. O ancoră de circa cinci tone, care amintea de această operațiune unică de salvare.

Cele mai citite

Bayer Leverkusen, de neoprit! Trupa lui Xabi Alonso a stabilit un nou record în fotbalul european

Bayer Leverkusen, formația pregătită de spaniolul Xabi Alonso, a devenit prima echipă din cele cinci mari ligi europene de fotbal care reuşeşte o serie...

Lion Capital și Bursa Română de Mărfuri inventează motive pentru a nu plăti dividende. Acționarii societăților controlate de Bogdan Drăgoi și Gabriel Purice, nemulțumiți

Numeroși acționari ai Lion Capital, fosta SIF Banat-Crișana, sunt nemulțumiți că societatea condusă de fostul ministru de finanțe Bogdan Drăgoi nu plătește dividende. O...

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă