6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialParis Match laudă Clujul

Paris Match laudă Clujul

Clujul este lăudat de una dintre cele mai cunoscute reviste din Franța, Paris Match. Publicația franceză a realizat un reportaj amplu în orașul care a devenit principalul centru IT al României și unul dintre cei mai importanți actori în acest domeniu pe piața europeană.„De la intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, acest oraș studențesc a devenit El Dorado-ul informaticii. Mii de informaticieni construiesc site-urile noastre, precum și numeroase aplicații. Pentru 400 de euro pe lună“, așa începe reportajul publicat de Paris Match.

Jurnaliștii încep cu o descriere a pieței din fața catedralei ortodoxe cu hramul Adormirea Maicii Domnului, apoi continuă cu mașinile scumpe care pot fi întâlnite în Cluj. Ei afirmă că, în doar 10 ani, Clujul pios s-a transformat profund, iar informatica ar fi devenit “principala religie“ a clujenilor.

Revista franțuzească afirmă că, în Cluj-Napoca, 20.000 de ingineri români lucrează la realizarea a mii de site-uri pe Internet, precum și a numeroase aplicații și programe, pentru companii care sunt deținute în majoritatea lor de britanici și de francezi. Ei au remarcat faptul că plata lunară pentru serviciile unui informatician începe de la 400 de euro pe lună, cu 100 de euro mai mult decât salariul mediu din România. Tot ei au mai remarcat că transformarea Clujului în bine este datorată celor două facultăți care pregătesc specialiști în IT la un nivel excelent.

Reportajul continuă cu ceremonia absolvirii unor tineri, în Auditoriu­mul Libertății din Universitatea „Babeș-Bolyai“, care își aruncă beretele negre de absolvenți în aer, așa cum au văzut în filmele americane. Unul dintre profesorii de la Facultatea de Matematică-Informatică le-a spus jurnaliștilor de la Paris Match că acest obicei a fost interzis în perioada dictatorului Nicolae Ceaușescu.

Echipa de jurnaliști a vizitat sediul firmei Transylvania Consulting, condusă de un francez, Nicholas de Castelnau, stabilit în România, după ce s-a căsătorit cu o doctoriță româncă. În clădirea din centrul orașului, informaticienii sunt împărțiți în mai multe încăperi, în funcție de specia­lizare, iar unul dintre ei le-a arătat ziariștilor ultimul său proiect: un site pentru un muzeu din Franța care comemorează o bătălie din cel de-al doilea război mondial.

„M-am inspirat dintr-un joc celebru“, le-a spus tânărul informatician român. Patronul francez le-a relatat jurnaliștilor că salariile informaticienilor reprezintă principalul cost de producție și a adăugat că unul dintre avantajele majore este reprezentat de faptul că informaticienii din România nu trebuie să plătească impozit pe venit.

Compania condusă de francezul stabilit în România a creat până acum peste 6.000 de site-uri, cele mai multe dintre ele francofone. Printre clienții săi se numără un florar breton, un coafor normand, un cabinet de avocatură parizian sau o municipalitate valonă.

Nicholas de Castelnau le-a spus ziariștilor că cele mai multe dintre comenzi îi vin prin intermediul unor mici agenții de creație web din provincie și că cei mai mulți dintre clienții francezi sau froncofoni ignoră faptul că, în proporție de sută la sută, site-urile lor sunt realizate în Cluj.

Studenții, recrutați din anii I și II

Un lucru care i-a uimit pe jurnaliștii francezi a fost faptul că marile companii, precum Evozon, cu 300 de angajați, încearcă să îi recruteze pe studenți încă din anii I și II. Mai mult, directorul companiei, Gabriel Crețu, le-a spus jurnaliștilor că, din această toamnă, va începe să își promoveze compania și în liceele clujene. Compania sa produce software pentru firme precum Net-a-Porter sau British Midland International, în timp ce concurenta sa, compania Xoomworks, produce software pentru companii franțuzești precum Alstom sau Altadis, producătorul țigărilor Gauloises. Un alt exemplu de companie franceză care prosperă cu ajutorul informaticienilor clujeni este PiTech+. În iunie 2013, avea 80 de informaticieni, iar în iunie 2014 ajunsese deja la 200.

Directorul general al acestei firme, Bogdan Herea, le-a spus jurnaliștilor francezi că lucrează pentru companii precum Publicis, dar că firma pe care o conduce a devenit renumită pentru că a produs software-ul folosit de Dior.com.    

TENTAȚIE

Probleme pentru studenți

Paris Match a remarcat faptul că interesul mare manifestat de companiile de IT pentru serviciile studenților are și unele dezavantaje. Unii dintre ei părăsesc facultatea după ce încep să lucreze, iar alții vin tot mai rar pe la cursuri, spre indignarea lui Sergiu Nedevschi, profesor al Universității Tehnice Cluj-Napoca. El conduce proiecte de cercetare finanțate de Volkswagen și de Bosch și crede că tinerii informaticieni vor avea mai multe șanse să avanseze în carieră dacă au studii temeinice. El a prezentat situația unuia dintre studenții săi preferați, Sebastian Crișan, care a ajuns, la doar 23 de ani, să lucreze la Facebook, pentru un salariu anual cu șase cifre.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă