21.3 C
București
vineri, 10 mai 2024
AcasăSpecialPentru cine va fi modernizat portul Moldova Nouă

Pentru cine va fi modernizat portul Moldova Nouă

Anunțul referitor la investiția în modernizarea portului vine în contextul în care compania sârbo-elvețiană Mineco a primit undă verde pentru preluarea activelor Moldomin.

Portul Moldova Nouă urmează să fie modernizat, cu ajutorul fondurilor europene alocate pentru intervalul financiar ­2014-2020, prin intermediul Programului Operațional Sectorial Infrastructură Mare. Potrivit directorului Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA din Giurgiu, Cristian Matei, Guvernul a aprobat o investiție de patru milioane de euro.

El a afirmat că, de luna viitoare, Portul Moldova Noua va avea un ponton de acostare, care reprezintă primul element din strategia de modernizare a portului din sudul Banatului. Cristian Matei a declarat că modernizarea Portului Moldova Noua face parte dintr-un demers mai larg, care vizează modernizarea tuturor porturilor de pe Dunăre până în anul 2020. În prezent, portul Moldova Nouă este mai mult pustiu. În fiecare an, prin acest port sunt procesate 20.000 de tone de marfă pe an, deși instalațiile portuare ar permite procesarea a mai mult de 400.000 de tone de marfă pe an. Portul mai este deservit doar de o echipă de șase oameni. ”Investiția ar reprezenta o adevărată gură de oxigen pentru portul din Moldova Nouă”, spun reprezentanții administrației locale. Însă investiția în portul din Moldova Nouă poate fi rentabilă doar în contextul reluării mineritului în zonă, pentru că, pe termen mediu, dezvoltarea turistică poate avea loc doar cu pași mici, în contextul în care infrastructura locală este la pământ.

Undă verde pentru reluarea ­mineritului

Anunțarea proiectului de modernizare a portului din Moldova Nouă a avut loc în contextul în care, în luna aprilie, controversata companie Mineco, înregistrată în Elveția, condusă de oameni de afaceri sârbi și care ar avea, potrivit presei locale, capital rusesc, a primit undă verde pentru semnarea contractului de privatizare a activelor companiei Moldomin. Concret, lichidatorul fostei companii miniere de stat Moldomin, RTZ Partners, a câștigat și în recurs, în luna aprilie, un proces cu ANAF, care a amânat semnarea contractului prin care Mineco poate prelua terenurile administrate de Moldomin, precum și licența de exploatare minieră. Reprezentanții ANAF au considerat că lichidatorul ar fi modificat caietul de sarcini în favoarea Mineco. Compania este înregistrată în Elveția și, potrivit site-ului său oficial, are operațiuni în întreaga lume, însă site-ul nu menționează nimic despre proiectul din Moldova Nouă. Potrivit estimărilor oficiale, Mineco ar urma să preia 30 la sută din rezervele de cupru ale României, care fuseseră exploatate de Moldomin. Însă reprezentanții autorităților locale afirmă că zăcămintele miniere mai includ rezerve serioase de aur, argint, dar și molibden, un metal rar, folosit în industria electronică, ce are o cotație în creștere pe piața mondială. Doar valoarea rezervelor de cupru este evaluată la un miliard de euro. Compania Mineco este condusă de controversatul om de afaceri sârb Dimitrije Aksentijevic, care a avut un dosar penal instrumentat de auto­ritățile din Belgrad. Firma Mineco a preluat și minele Veliki Majdan și Rudnik din Serbia. Dacă va fi repusă în funcțiune uzina de prelucrare a minereurilor din Moldova Nouă, ea va putea prelua și minereurile extrase în Serbia, care vor fi aduse peste Dunăre în portul modernizat. Mineco va importa minereuri cu taxe vamale mici, va prelucra minereurile în Moldova Nouă și va vinde produse semifinite sau finite, cu valoare adăugată mare, în toată Uniunea Europeană fără să mai plătească taxe vamale.

ECONOMIE. De la prosperitate la faliment

Exploatarea industrială a zăcămintelor de minereu din zona Moldova Nouă a început după înființarea, în anul 1967, a Întreprinderii Miniere Moldova Nouă. În perioada de glorie a industriei românești, în sectorul minier munceau 9.000 din cei 13.000 de locuitori ai orașului Moldova Nouă. Întreprinderea minieră, redenumită Moldomin, a cunoscut o perioadă de declin după anul 1989. În anul 2007, Moldomin a fost închisă pe motiv de nerentabilitate. Pe piața mondială, prețul cuprului ajunsese la aproximativ 1.200 de dolari tona. După închiderea Moldomin și a altor mine de cupru din Europa de Est, prețul cuprului a sărit la 9.000 de dolari tona, iar în prezent este stabilizat în intervalul 6.500-7.000 de dolari tona.

Cele mai citite

Ana Bogdan, învinsă în turul secund la Roma

Ana Bogdan a ratat calificarea în turul al treilea la Roma, unde s-ar fi duelat cu Sorana Cîrstea, după ce a fost învinsă în...

Caracteristicile adevăratului european

De Ziua Europei, cetățenii Bătrânului Continent au înțeles ce îi unește. Iată câteva criterii care caracterizează europeanul de astăzi: Să aibă o relație cu vecinul...

Dan Podaru o invită pe Clotilde Armand la o dezbatere publică

Edilul in functie al sectorului 1, Clotilde Armand, se ascunde in spatele acuzatiilor și evita dezbaterile reale cu contracandidatii sai, susține Dan Podaru, propunerea...
Ultima oră
Pe aceeași temă