12.2 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialSe încheie un an greu pentru marinari. Semne bune pentru 2017

Se încheie un an greu pentru marinari. Semne bune pentru 2017

Când economia mondială suferă, industria maritimă suferă la rândul ei, pentru că circa 90% din marfa transportată în lume este cărată cu ajutorul vapoarelor. Când industria maritimă suferă, circa 33.000 de români sunt îngrijorați. Acesta este numărul total de oameni care au brevetele și certificatele necesare pentru a naviga. Aproape jumătate din ei sunt activi.

”Shipping-ul trece printr-o perioadă foarte grea”

La finalul de an, Sindicatul Liber al Navigatorilor a făcut un bilanț. Există și lucruri pozitive, dar și unele îngrijorătoare. „Shipping-ul trece printr-o perioadă foarte, foarte grea, nu o spun eu, o spun specialiștii din domeniu și asta înseamnă că cifrele arată: capacitățile de transport s-au diminuat, companiile mari au dat faliment. Foarte multe nave noi, moderne, sunt trase pe dreapta pentru că au dat faliment companiile”, a declarat Adrian Mihălcioiu, președintele SLN și reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România. Vestea bună este că numărul celor care au murit la bordul navelor este mai mic. ”Au fost mai puține decese la bord anul acesta, dar au fost foarte multe cazuri în care navigatorii români s-au găsit abandonați, fără mijloacele necesare de supraviețuire”, a completat acesta Astfel, au fost înregistrate patru cazuri de decese sau dispariții de la bordul navelor, 12 cazuri de accidente de muncă, 68 de cazuri de navigatori abandonați (pe un număr total de opt nave), dar și 396 de cazuri de navigatori care au cerut individual ajutorul SLN sau ITF România. Cele mai multe din acestea se referă la marinari abandonați și/sau care nu și-au primit drepturile salariale. ITF a reușit să recupereze, la nivel mondial, circa 1,1 milioane de dolari americani pentru marinari, iar biroul din România a contribuit cu mai mult de jumătate din sumă: 560.000 dolari. Este un semn că marinarii care au probleme și ajung în România au încredere că autoritățile de aici îi pot ajuta, dar și un semn că mulți armatori care nu respectă contractele vin în porturile românești. Numărul de sume recuperate pentru marinari, dar și al navelor abandonate (19, în 2016) este tot un semn al crizei de shipping.

Crăciun pe nave abanonate

Există cazuri de marinari care și-au petrecut Crăciunul pe nave abandonate. ”Mai sunt marinari români abandonați în Tailanda și Malaysia, care nu și-a primit salariile. În Grecia avem o navă abandonată, sunt oameni tineri plecați pentru prima dată în voiaj, sperăm să-i aducem acasă cu ajutorul Autorității Navale Române, cu salariile restante. Mai sunt marinari străini la noi în port, o navă olandeză, a cărei companie mamă a intrat în faliment, din fericire echipajul are un sindicat și am reușit să repatriem oamenii, au mai rămas doar de pază”, a spus Mihălcioiu. Acesta a precizat că SLN nu poate interveni direct decât în cazul marinarilor care sunt membri de sindicat și atrage atenția celor care pleacă pe mare să fie foarte atenți la clauzele contractuale pe care și le asumă prin semnătură.

O veste bună

Marinarii au primit și o veste bună, înainte de anul nou. ”Convenția STCW Manila 2010, care trebuia să fie aplicată de la 1 ianuarie, va intra în vigoare de la 1 iulie 2017. Mai avem încă șase luni răgaz ca toți navigatorii să își refacă cursurile și să își refacă certificatele de competență”, a spus Mihălcioiu. Convenția de la Manila cuprinde amendamente la convenția privind standardele de siguranță la nave. Din anii 80 au intrat în vigoare o serie de standarde minime de pregătire pentru marinarii de la bordul navelor, convenție numită STCW (the International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Convenția de la Manila revizuie acest SCTW. În România, în luna noiembrie a anului 2014 a fost semnat Ordinul Ministrului privind introducerea în legislaţia naţională a amendamentelor de la Manila. Prin aceste cerinţe noi este necesară schimbarea certificatelor fiecărui navigator şi se introduce o altă numerotare. Navigatorii trebuie să facă niște pregătiri pentru noile competențe și se acordă certificate. Dacă nu au noile certificate, nu vor mai putea naviga. Vor avea probleme cei care au făcut aceste cursuri înainte de 2013.

STATISTICĂ

  • 33.000 de brevete și certificate pentru marinari sunt emise în România
  • 21.200 de peroane sunt certificate în domeniul navigației
  • 15.800 din aceștia sunt ofițeri, 5.400 sunt nebrevetați
  • 12.100 de persoane lucrează pe nave ca personal auxiliar (în special pe paagere)
  • 14.000 de marinari români sunt, la această oră, activi, alături
  • 20.800 de navigatori sunt la acest moment activi în domeniu (14.000 în sistemul de siguranță a navei și 6.800 reprezentând personal auxiliar)
Cele mai citite

Ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, a avut o convorbire cu secretarul american al apărării Lloyd Austin

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a avut miercuri o convorbire cu secretarul american al apărării Lloyd Austin, anunțul fiind făcut imediat după ce președintele...

Cum se va desfășura prima competiție de frumusețe pentru AI din lume

Cu un singur click, lumea reală și cea virtuală se întâlnesc într-o competiție revoluționară de frumusețe. Primul concurs de frumusețe artificială din lume și-a...

Sepsi-FCSB 2-2 și titlul se amână în SuperLiga I

Sepsi OSK Sfântu Gheorghe a terminat la egalitate cu FCSB, 2-2 (1-2), miercuri seara, pe teren propriu, într-o partidă din etapa a şasea a...
Ultima oră
Pe aceeași temă