13.9 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialTunelul pe sub Dunăre între Galați și Tulcea, în etapa primelor evaluări

Tunelul pe sub Dunăre între Galați și Tulcea, în etapa primelor evaluări

La finalul primei etape de elaborare a studiului de fezabilitate pentru proiectul subtraversării Dunării între Galați și localitatea I.C. Brătianu din județul Tulcea, firmele de consultanță încă nu pot prezenta detalii care să clarifice cel puțin principala dilemă în legătură cu acest proiect, dacă este posibilă construirea tunelului. Sunt vehiculate cam aceleași informații din noiembrie anul trecut, când a fost semnat contractul.

La Aula Magna a Facultății de Inginerie din cadrul Universității Dunărea de Jos a avut loc prezentarea stadiului studiului de fezabilitate pentru proiectul tunelului pe sub Dunăre.

Termenul final al celor șase luni în care trebuia finalizată prima etapă este 23 iunie, dar reprezentanții Luis Berger și-au prezentat rezultatele miercuri. La prezentare au participat reprezentanți ai Ambasadei Statelor Unite la București și Consiliului Orașelor și Regiunilor Dunărene, fostul ministru al Fondurilor Europene și Finanțelor, Eugen Teodorovici, dar și reprezentanții  unor companii interesate de proiect.

Au fost prezenți parlamentari de Galați și Buzău și reprezentanții Consiliilor Județene Brăila, Tulcea și Vaslui, dar a lipsit președintele CJ Galați, Nicolae Bacalbașa. A surprins faptul că Eugen Teodorovici este un susținător al proiectului primarului Marius Stan (UNPR), în condițiile în care liderii locali ai PSD sunt cei mai aprigi critici ai construirii tunelului.

Încă nu se știe dacă pot fi forate galeriile

Prezentarea rezultatelor primei etape ar fi trebuit să aibă loc după data de 23 iunie, temenul-limită pentru realizarea studiilor geo, hidro, topo etc., care să confirme sau să infirme dacă solul de sub albia Dunării este suficient de solid pentru a permite săparea celor două galerii din care e format tunelul.

Până la acest moment există mai multe opinii ale unor specialiști, precum cea a regretatului Octavian Coșovliu, care a studiat solul Galațiului și a avertizat că tunelul nu se poate face deoarece, ca și în cazul terenului pe care e construit Galațiul și sub albia Dunării este un strat de loess.

Consultanții au doar „imagine de ansamblu“

În lipsa rezultatelor forajelor, realizarea proiectului este incertă. Managerul de proiect, Ana Apostol, de la Luis Berger, firma care a obținut contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, a precizat că la acest moment consultanții și-au format o imagine de ansamblu, dar nu pot prezenta date certe.„Etapa în care suntem acum este etapa 1, în care se fac studii de teren, geo, hidro, cercetare legislativă, modelare financiară incipientă, așa că date foarte clare nu vă putem oferi. Însă o imagine de ansamblu ne-am putut forma“, a precizat managerul.

Prezentarea tehnică a proiectului nu a adus nimic nou. A fost prezentată harta României cu cele 3 culoare de transport pan-europene, au fost enunțate prevederi despre lățimea și pantele drumurilor de acces la tunel, detalii juridice referitoare la încheierea contractului, recuperarea investiției de către concesionar, riscuri de operare, rambursarea împrumuturilor, iar reprezentanta Ernst & Young a prezentat variante și posibilități teoretice de finanțare, de la credite BERD și BEI la fonduri europene.

Toate astea ar fi importante doar în cazul în care expertizele geologice ar da undă verde construirii tunelului. Până atunci sunt discuții inutile.

Locația tunelului, deocamdată incertă

Nu a fost stabilită nici măcar locația în care va fi construit tunelul și asta nici nu se va întâmpla prea curând. Potrivit coordonatorului tehnic, au fost studiate 6 variante de amplasare a tunelului. Acestea sunt: 1. în sudul cartierului Siret (adică între Galați și Brăila);  2. în zona dintre cartierul Siret și Trecere Bac; 3. în zona Trecere Bac; 4. în zona străzii Ana Ipătescu 5; În zona triajului CFR, zona Gării 8; 6. La est de Parcul Industrial.   

Fără garanții guvernamentale…

Președintele Patronatului IMM-urilor, Marian Filimon, s-a referit la faptul că pentru a fi cu adevărat funcțional și în cele din urmă o investiție care să și poată fi amortizată, tunelul ar trebui să fie racordat la un drum expres care să asigure conectarea la Autostrada A2 și rețeaua națională de transport rutier rapid. Iar pentru asta ar trebui ca Guvernul României să acorde garanții că tunelul este inclus în strategia națională de transport: „Pentru o astfel de investiție trebuie să existe o co­nexiune clară și precisă între ceea ce înseamnă voința comunității și ceea ce înseamnă cei care se află la putere, guvernanții. (…) Până la ora actuală nu am văzut nici un guvern care este alături de noi vizavi de această investiție și care își asumă responsabilități vizavi de ceea ce înseamnă conexiunile la marile magistrale rutiere ale țării și ale Europei“, a spus Filimon.

Cele mai citite

Marcel Ciolacu vrea să-i recompenseze pe elevii români care au performat la Concursul Internaţional “National Space Society – NASA Space Settlement Contest”

Premierul Marcel Ciolacu i-a felicitat pe elevii români premiaţi la Concursul Internaţional "National Space Society - NASA Space Settlement Contest", el afirmând că aceştia...

Marcel Ciolacu vrea să-i recompenseze pe elevii români care au performat la Concursul Internaţional “National Space Society – NASA Space Settlement Contest”

Premierul Marcel Ciolacu i-a felicitat pe elevii români premiaţi la Concursul Internaţional "National Space Society - NASA Space Settlement Contest", el afirmând că aceştia...

Tânărul ce dispăruse acum zece zile în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit și scos din apă

Tânărul dat dispărut, în urmă cu zece zile, în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit şi extras din apă...
Ultima oră
Pe aceeași temă