13.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialREVISTA PRESEI: Cum a ajuns Mihai Viteazul cel mai dăunător mit

REVISTA PRESEI: Cum a ajuns Mihai Viteazul cel mai dăunător mit

Din ziarele de vineri, aflăm cum se pregătesc marii comercianţi pentru reducerea TVA la 9%, cum a ajuns Mihai Viteazul cel mai dăunător mit, cum vor evolua cotaţiile de pe pieţele de obligațiuni, România este la cel puțin 50 de ani distanță de ceea ce vedem astăzi dezvoltat în Occident privind infrastructura, dar şi că retailerul belgian Mega Image a ajuns la 21 de supermarketuri nonstop, în Bucureşti.

Din ziarul Adevărul, aflăm că marile reţele comerciale îşi informează în amănunt clienţii despre modul în care vor reduce preţurile începând din 1 iunie şi unele chiar au furat startul ieftinirilor generate de scăderea la 9% a Taxei pe Valoarea Adăugată la alimente. Apropierea datei de 1 iunie, când TVA la alimente va scădea de la 24% la 9%, a făcut ca marile reţele comerciale să lanseze campanii de marketing cât mai atrăgătoare. Astfel, hipermarketurile se întrec în promoţii şi anunţă (ori chiar practică deja) reduceri de preţuri proporţionale cu reducerea de TVA. Pentru a-i asigura pe clienţi că preţul plătit este cel corect, reţeaua de retail Lidl a demarat o campanie de informare prin care le explică românilor cum procentul de 15% scăzut din valoarea actuală a TVA se va reflecta în noul preţ al produsului ca o reducere la raft de 12%. Concret, dacă un produs are preţul net de un 1 leu, până acum preţul de vânzare era 1,24 lei (din care 0,24 lei reprezintă TVA). De la 1 iunie, preţul de vânzare pentru acelaşi produs va fi de 1,09 lei (din care 0,09 lei va reprezenta TVA), astfel că diferenţa dintre preţul iniţial şi cel de după reducerea TVA ar trebui să fie de 15 bani, adică 12%. Pentru a asigura transparenţa totală în ceea ce priveşte reducerea preţurilor prin aplicarea reducerii cotei de TVA, de la 1 iunie, Lidl va afişa la raft atât vechiul preţ al produsului, cât şi cel nou. O consecinţă interesantă a reducerilor generate de scăderea TVA, în ceea ce priveşte strict modul de calculare şi de afişare a preţurilor, ar putea fi aceea că vor dispărea preţurile psihologice de tipul „xx,99 lei“. Excepţie ar face doar produsele vândute în regim de promoţie, unde intervenţia asupra preţului este suplimentară faţă de simpla reducere a cotei de TVA.

Evenimentul Zilei ne explică cum a ajuns Mihai Viteazul cel mai dăunător mit. Domnitorul Țării Românești a fost asociat cu ideea națională, transformat în simbol și acuzat că blochează integrarea României în UE. Potrivit curentului negativist antinaționalist lansat în anii ’90, curent politic sprijinit pe speculații filozofice și pe devalorizarea operelor de Istorie a românilor cu scopul de a modifica mentalitatea “naționalistă” dobândită în perioada regimului Ceaușescu, istoria domnitorului Mihai Viteazul funcționează în imaginarul colectiv ca un mit foarte dăunător. Credința românilor că Mihai Viteazul a fost un om excepțional și, de aceea, capabil de unirea românilor, ne frâna în procesul de integrare, în primul rând mentală, în Uniunea Europeană. Pe fond, a fost vorba de inventarea unei presupuse intenții a istoricilor de a-i păcăli pe români cu un surogat politic (naționalismul) în locul adevărului istoric. 

Din Capital.ro aflăm că miliardarul american Paul Singer, care deţine peste 15% din Fondul Proprietatea, anticipează o prăbuşire a cotaţiilor în pieţele de bonduri. Aceasta ar urma să fie o criză mai mare decât cea din anul 2008. Are o avere netă de 1,92 miliarde dolari care îl face să stea tot timpul de veghe. Magnatul Paul Singer, cu un “ochi de vultur” – aşa cum şi-a câştigat reputaţia în pieţele internaţionale pentru cum urmăreşte obţinerea de câştiguri din consumarea “cadavrelor” financiare rezultate din creditarea greşită – se uită cu îngrijorare la pieţele de bonduri. Aici el aşteaptă o prăbuşire încă şi mai mare decât cea din anii 2007-2008 pe Bursă şi în creditul ipotecar, care ar urma să arunce în aer dobânzile. Dacă implozia imobiliară şi a pieţei subprime a fost marea oportunitate a vânzărilor în lipsă, pe segmentul obligaţiunilor vine cel mai tare trade din ultimii zeci de ani. El va surveni odată cu pulverizarea încrederii în banii de hârtie şi politicile riscante, de „extremism monetar”, ale băncilor centrale, avertizează în ultima sa scrisoare către investitori, preluată de Zero Hedge, Singer, care prin Manchester Securities Corp. controlează peste 15% din Fondul Proprietatea. Bondurile au preţuri record peste tot în lume, iar dobânzile sunt la minime istorice. Cu toate acestea, băncile centrale continuă să le cumpere cu trilioanele de dolari nou-tipăriţi. Nu mai ţin cont că urgenţa a dispărut la şase ani şi jumătate de la căderea băncii americane de investiţii Lehman Brothers şi că ţările dezvoltate nu se mai află în colaps financiar sau în recesiune adâncă. Băncile centrale insistă într-o politică extremă a banilor foarte ieftini, fără precendent, ale cărei efecte finale nu pot fi cunoscute. Presupunerea este că preţurile ridicate ale hârtiilor de valoare şi proprietăţilor imobiliare vor antrena optimism în mediul de afaceri şi, implicit crearea de locuri de muncă. Efectul este însă indirect şi politicile sunt mai degrabă ineficiente, atrage atenţia Singer.

Wall Street ne prezintă un interviu cu directorul general Bergerat – Monnoyeur, Liviu Neagu, unul dintre cei mai importanţi distributori de utilaje de construcţii.  Omul de afaceri a precizat că România este la cel puțin 50 de ani distanță de ceea ce vedem astăzi dezvoltat în Occident, iar acest lucru face ca țara noastră să aibă încă foarte mult de recuperat. “România are un potențial uriaș în domeniile agriculturii și turismului, însă fără o infrastructură corect gândită și o strategie pe termen lung nimeni nu poate profita de aceste bogății naturale. Avem nevoie de planuri pe termen lung, care să fie publicate, analizate și apoi implementate indiferent de culoarea politică a unui guvern sau a Președintelui. Din păcate ne lipsesc cu desăvârșire aceste planuri. Nu avem Master Plan pentru ape, pentru canalizare, gaze, termoficare – dacă am vorbi și am pune totul pe hârtie atunci am putea avea o direcție clară, iar aceste planuri ar trebui gândite la un interval de până la 10 ani. Sunt proiecte care ar trebui gândite chiar pe 20 de ani, dacă ne referim la împăduriri”, a precizat managerul Bergerat – Monnoyeur. Neagu a subliniat necesitatea urgentării mai multor proiecte majore de infrastructura care să favorizeze dezvoltarea pe verticală a business-urilor în turism și în agricultura. “Comarnic – Brașov este o prioritate dacă ne gândim la turism. Din păcate industrie nu prea mai avem, așa că trebuie să profităm de ce dispunem. Avem resurse naturale care trebuie exploatate inteligent sau să le conservăm inteligent. Avem partea naturală a țării – Delta Dunării, de exemplu, în care sezonul este mult mai lung decât pe litoral. Avem munți frumoși, cu peisaje cum multe alte țări și-ar dori să aibă. Ar putea fi locuri care să fie vizitate anual de milioane de turiști străini care să descopere frumusețile României, dar din păcate lipsă șoselelor joacă un rol semnificativ”, a mai adăugat Neagu.

Din Ziarul Financiar aflăm că retailerul belgian Mega Image, cel mai extins lanţ de magazine din România, cu peste 400 de unităţi sub mai multe formate, a ajuns la 21 de supermarketuri nonstop în Bucureşti, într-un proiect început încă din 2013. Belgienii atacă astfel ultimul bastion al micilor chioşcari care sub presiunea expansiunii comerţului modern mai rezistau datorită vânzărilor de pâine, cafea la dozator, ţigări, sucuri şi datorită programului nonstop. Mulţi dintre micii comercianţi îşi puneau speranţa în faptul că supermarketurile şi magazinele de proximitate moderne închid cel mai târziu atunci când ceasul a bătut miezul nopţii. „În prezent, Mega Image deţine 21 de magazine cu program nonstop“, spun reprezentanţii Mega Image, care au oferit o listă a tuturor magazinelor. Printre acestea se numără atât supermarketuri ampla­sate în cartiere pre­cum Dris­tor, Favorit (drumul Taberei) sau Giurgiului 2 (Berceni), dar şi magazine în zone cen­trale precum Uni­versitate (Regina Elisa­beta) sau Piaţa Romană, Amzei. Mega Image a început acest proiect cu câteva ma­ga­zine, făcând de asemenea teste de câteva luni în cadrul altor unităţi. Reprezentanţii Mega Image nu au oferit de­talii privind vânzările în ca­drul magazinelor deschise 24 de ore din 24. Ei nu au dat nici alte detalii privind planurile de viitor, respectiv dacă vor extinde acest proiect şi în alte magazine. Prelungirea progra­mu­lui înseamnă o lovitură pentru chioşcurile din acele zone într-o perioadă în care comerţul tradiţional continuă să piardă teren în faţa lanţurilor de supermarketuri, hipermarketuri sau discounteri. În urmă cu aproape 20 de ani, retailul românesc era disputat exclusiv de peste 150.000 de chioşcurile şi alimentare, dar drumul comerţului modern, deschis chiar de Metro Cash & Carry în 1996, a înghiţit multe din afacerile mici. Astfel, în prezent cele circa 80.000 de magazine din comerţul tradiţional mai controlează sub 50% din totalul comerţului alimentar local, o piaţă de circa 80 de miliarde de lei.

Hotnews ne informează că a apărut norma de aplicare a Codului fiscal pentru facturarea cu cotă de TVA de 9% a bunurilor alimentare și băuturilor nealcoolice. În această normă sunt enumerate codurile tarifare pentru care se aplică această cotă redusă, însă trebuie menţionat că legiuitorul aplică o multitudine de excepții, fapt ce conduce la obligația de a-l analiza cu maximă atenție. Documentul are și alte prevederi importante dar și unele de o slabă interpretare normativă cum ar fi colectarea TVA la bacșiș când acesta rămâne la dispoziția societății plătitoare de TVA sau o situație la care nici nu s-au gândit legiuitorii – colectarea contribuției de sănătate de 5,5% cotă individuală pentru bacșișul distribuit salariaților.Documentul publicat, joi, în Monitorul Oficial, se încadrează în categoria celor foarte importante din punctul de vedere al firmelor ce desfășoară activități cu produse agricole, cu produse alimentare și băuturi nealcoolice pentru care facturarea se va efectuă cu cotă de TVA de 9% începând cu 1 iunie 2015. Principala prevedere a acestui act normativ este enumerarea codurilor tarifare pentru care se va utiliza cota redusă de TVA și sunt o mulțime de excepții și o mulțime de coduri tarifare excluse de la facturarea cu cotă redusă. În afară de aceste reglementări din sferă TVA, actul normativ reglementează și în următoarele domenii: scutiri de impozitul pe venit pentru persoanele cu handicap; fiscalizarea bacsisului atât la nivelul persoanei fizice cât și la nivelul societății; ajustarea formulei de calcul a accizei pentru bere, vinuri spumoase, țigarete; reactualizarea garanțiilor de către antrepozitării de produse accizabile; scutirea la plată a contribuției de sănătate pentru diverse categorii de persoane ușoare modificări privind impozitul pe construcții datorat la bugetul de stat. 

Prosport ne prezintă un interviu cu jucătoare de tenis Andreea Mitu. Jucătoarea a urmat-o pe Irina Begu în turul al treilea de la Roland Garros, după victoria cu 2-6, 7-6/5, 6-4 în faţa cehoaicei Karolina Pliskova (12 WTA). Sâmbătă, jucătoarea aflată pe locul 100 WTA o va întâlni pe campioana din 2010 de la Paris, italianca Francesca Schiavone. Andreea Mitu a demonstrat la Paris că face parte din clubul restrâns al sportivilor români de top cu psihic de fier. A revenit în joc în meciul cu a 12-a favorită, Karolina Pliskova, după ce a fost condusă cu 1-0 la seturi, ridicându-şi nivelul de energie după fiecare punct câştigat în actul secund. Chiar dacă a simţit că adversara ei serveşte impecabil, bucureşteanca în vârstă de 23 ani a reuşit să contracareze jocul variat al cehoaicei antrenate de Jiri Vanek. A mizat pe lovitura de dreapta cu care a făcut 26 de puncte, a alergat ca la un semimaraton şi a dat dovadă de calm şi inspiraţie în momentele cheie ale jocului. La câteva ore de la finalul partidei, Andreea Mitu a vorbit pentru ProSport. Astfel, jucătoarea a povestit ce tactici a folosit în timpul meciului, cum a încercat să fie în avantaj şi cum va aborda meciul cu Francesca Schavone. “Mi-am schimbat atitudinea şi am încercat să stau la joc şi să lupt pentru fiecare punct. Iar scorul s-a mai echilibrat. Din acel moment am început să cred în şansa unei victorii şi lucrurile au curs firesc”, a declarat Andreea Mitu. Jucătoarea a precizat că, pe parcursul meciului, a încercat să nu îi dea unghiuri de la început adversarei şi să joace lung. Referitor la meciul cu meciul cu italianca Francesca Schavone, românca a precizat că are suficient timp să o studieze. 2Am timp să-mi fac temele şi împreună cu echipa mea să punem la punct tactica pentru meci. Dar în mare va trebui să-mi impun jocul”, a mai spus Mitu.

Cele mai citite

Scandalul Sanimed/Hideg: Dezvăluiri, Denunțuri și Dinamica Justiției în România

Recentele dezvăluiri din presă, generate de denunțul spontan al omului de afaceri Cătălin Hideg împotriva unei prestigioase case de avocatură din România, precum și...

Crizele și economia

Organizările au, fiecare, o finalitate a cărei satisfacere asigură identitatea. Multe întâmpină azi dificultăți, dar și  crize.  Este criză atunci când dificultățile periclitează...

Cursa pentru București. Gabriela Firea: „Am încredere în şansele mele, pentru că Bucureştiul arată mult mai rău decât acum patru ani”

Candidatul PSD la Primăria Capitalei, Gabriela Firea, a declarat că are încredere în şansele sale la alegeri, deoarece, după propriile spuse, Bucureştiul arată „mult...
Ultima oră
Pe aceeași temă