18.8 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăPodcastsMarcel Iancu la Brâncuși

Marcel Iancu la Brâncuși

Într-un atelier răzvrătit ca un șantier am găsit pe meșterul Brâncuși la Paris. Un expeditor trebuia să-i împacheteze Pasărea maestră pentru o expoziție la Amsterdam și abia trimisese dincolo de ocean o întreagă serie de lucrări noi. Sculptorii n-au „manageri” și preparativele acestor expoziții răpesc mult timp.

De atâta vreme râvnește Brâncuși puțină liniște. Se plânge că nu mai poate lucra tocmai din cauză că prea se ocupă mult lumea de ceea ce face.

N-am făcut nimic pentru vâlvă, pentru zgomot. Din contră, am înnăbușit cu încăpățânare, pe cât mi-a fost cu putință, orice spectacol. Primesc scrisori în care mă invită Contesa X la un ceai fiindcă vrea să mă cunoască. Refuz de două ori… Să te ferești de lumea care vrea să te afle. Când mă duceam vreodată, silit, făceam câte o borboață (poznă, faptă necugetată – n.n. RL.) de mă întorceam la lucru liniștit pentru multă vreme.

La început toată lumea vroia să știe ce e „taile directe”. S-a făcut multă gălăgie, nu s-a priceput nimic, findcă în totul sculptura de azi e încă pătrunsă de ceva străin. Se face sculptură eroică așa cum făcea Michelangelo. Fiecare vrea să se arate mai tare, fiecare vrea să fie mai sus. Lumea e rea, fiecare pândește locul celuilalt. Lumea e o piramidă. Aici e tot păcatul. Fiecare trebuie să fie la locul său, rege sau valet.  E același lucru. Fiecare la locul său, fără ură…

Când creezi, trebuie să te confunzi cu universul, cu elementele. Pentru ca să realizezi nu trebuie să nu fii tu, ci să te distrugi. Trebuie să cauți să scapi de maeștri. Nu ajunge să ai idei. Spiritualitatea formei echilibrul precis matematic, arhitectura trebuie să le prețuim tot atât cât și materialele. Hedonismul materialelor e ultima mea preocupare și puțini o înțeleg.

Apoi meșterul îmi povestește din începuturile sale despre Apollinaire, Picasso, Leger și renașterea mișcărei moderne la Paris și mai ales despre Satie, în care a pierdut pe unul din cei mai buni prieteni ai săi. Individualist, nu vrea elevi care „vulgarizează”. Vezi expoziția de arte decorative în care n-au lucrat decât elevii elevilor. Ne trebuie un singur Braque, un singur Apollinaire. Părăsind atelierul ne promite o vizită în țară, poate chiar o expoziție, fie chiar numai pentru cei câțiva prieteni de la Contimporanul și Ion Minulescu.

Marcel Iancu, Contimporanul, anul V, No.64, ianuarie 1926.

Cele mai citite

Curtea Constituțională a Republicii Moldova a aprobat referendumul pentru integrarea în UE. Referendumul va permite modificarea Constituției

Curtea Constituțională de la Chișinău a dat aviz pozitiv pentru organizarea referendumului în care cetățenii Republicii Moldova urmează să-și exprime opțiunea cu privire la...

România, a doua cea mai mare creștere a intenției de vot la europarlamentare

România a înregistrat a doua cea mai mare creştere a intenţiei de vot la alegerile europene din acest an faţă de 2019, după Cehia,...

BEC a respins candidaturile Partidului Diaspora Unită și a independentului Paul Octavian Jurma

Biroul Electoral Central(BEC) a respins, marţi, lista candidaturilor propuse de Partidul Diaspora Unită la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul...
Ultima oră
Pe aceeași temă