10.6 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCei patru indicatori îngrijorători ai infrastructurii rutiere

Cei patru indicatori îngrijorători ai infrastructurii rutiere

Firma americană AECOM, realizatorul Master Planului General de Transport (MPGT), a dat publicităţii ieri radiografia infrastructurii naţionale de transport, punct de pornire în selecţia proiectelor finanţate din fondurile UE în perioada 2014-2020.

Oricare ar fi indicatorul folosit la evaluarea siguranţei rutiere a drumurilor din România, deţinem un deloc onorabil ultim loc la capitolul siguranţă rutieră, arată raportul „Identificarea problemelor din sectorul transporturi”, realizat de AECOM, făcut ieri public de către Ministerul Transporturilor.

Cele mai multe decese rutiere din UE

Din punct de vedere al numărului de decese la un milion de locuitori, România se găseşte pe locul 24 din 28, cu 94 persoane decedate faţă de media UE de 60. Folosind indicatorii număr decese la 10 miliarde pasageri-km (un pasager care parcurge un kilometru cu un vehicul) sau decese la un milion de autoturisme, România ocupă ultimul loc ca siguranţă rutieră, având 259 decese faţă de media UE de 61 decese şi, respectiv, 466 decese comparativ cu media de 126 a Uniunii.

Cauza identificată de inginerii AECOM este ponderea mare a drumurilor ce au doar o bandă pe sens. “Drumurile cu o singură bandă pe sens sunt recunoscute ca fiind cele mai periculoase, după cum rezultă din studiile recente efectuate de EuroRAP, ce indică faptul că, în Europa, riscul de incidență a accidentelor pentru un drum cu o singură bandă pe sens este de patru ori mai mare decât pentru autostrăzi”, spun specialiştii.

Un al doilea factor îl constituie absenţa trotuarelor şi lungimea ridicată a drumurilor situate în interiorul localităţilor. Nu mai puţin de 28% din accidentele mortale privesc pietonii aflaţi pe partea carosabilă, iar accidentele în care a fost implicat un singur vehicul deţin o pondere mare, anume 52% din totalul accidentelor de pe reţeaua de drumuri naţionale. În perioada 2007-2012 peste 5.000 de pietoni şi-au pierdut viaţa sau au fost grav răniţi în accidente rutiere.

60% din drumuri, expirate

Potrivit AECOM, doar 50% din reţeaua naţională de drumuri este de calitate bună, 30% fiind de calitate medie, iar 20% de calitate proastă. “Mai mult, peste 60% din rețeaua de drumuri naționale este clasificată ca având perioada de viață expirată. Forumul Economic Mondial, în raportul privind „Competitivitatea Globală (2011-2012)”, plasează România pe locul 137 din 142 de țări luate în considerare în ceea ce privește calitatea infrastructurii rutiere”, spun specialiştii AECOM.

66 kilometri la oră este viteza medie de circulaţie

Viteza medie de circulaţie pe drumurile naţionale este 60% din cea medie la nivel internaţional. Dacă se exceptează autostrăzile, a căror lungime totalizează doar 3% din întreaga lungime a reţelei naţionale, viteza medie pe rețeaua națională este de aproximativ 66 km/h, pentru călătoriile inter-urbane. “Chiar și în condiții de fluxuri scăzute, drumurile cu o singură bandă pe sens oferă oportunități limitate de depășire în siguranță, în special în cazul în care numărul de vehicule de marfă este mare, așa cum se poate observa în ceea ce privește rețeaua națională”, spune AECOM. Calculele firmei arată că viteza efectivă de circulaţie este mai mică de 70% din viteza de proiectare a drumului în cauză pe mai mult de 50% din lungimea totală a drumurilor naţionale. Lucrările de reparaţii primesc prea puţini bani din partea statului, arată AECOM. În perioada 2009-2012 statul a alocat procentaje cuprinse între 62% şi 85% din sumele necesare anuale, estimate de Banca Mondială la 886 milioane lei anual.

Drumurile vor fi din ce în ce mai aglomerate

AECOM a efectuat şi o prognoză a traficului rutier din anul 2020 în condiţiile în care până atunci vor fi inaugurate mai multe proiecte de autostrăzi şi de centuri ocolitoare. Scenariul ia în calcul o creştere anuală a parcului rutier cu 5%. În aceste condiţii, în 2020 şoselele României vor fi şi mai aglomerate decât în prezent. Astfel, faţă de 2011, peste şase ani indicatorul numărul de vehicule-kilometru (un vehicul ce parcurge o distanţă de un kilometru) va creşte cu 39% pe drumurile naţionale şi cu 244% pe autostrăzi. Viteza pe drumurile naţionale va fi mai mică cu 1%, în timp ce pe autostrăzi va creşte cu 2,7%, estimează AECOM.

Cele mai citite

Simona Halep s-a retras oficial de la Madrid! „Experienţa îmi spune să nu mă grăbesc”

Simona Halep a anunţat că s-a retras de la turneul WTA 1.000 de la Madrid, care va avea loc în perioada 23 aprilie-5 mai. „Din...

Patru din zece români consumă alimente pe bază de plante (studiu)

Aproape o treime dintre români (31%) consumă carne zilnic, în timp ce patru din zece persoane (39%) se orientează spre alternative pe bază de...

Masa de Paște, mai scumpă, chiar cu plafonarea alimentelor de bază

Bugetul alocat cumpărăturilor pentru masa de Paște de anul acesta poate depăși suma de 1.000 de lei, față de anul trecut când vorbeam despre suma...
Ultima oră
Pe aceeași temă