10.5 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăProdusele în curs de expirare mai bine ascunse?

Produsele în curs de expirare mai bine ascunse?

 

O inițiativă legislativă propusă spre adoptare în Camera Deputaților prevede că produsele oferite promoțional trebuie expuse separat cu 3 zile înainte de expirarea limitei de consum. Comercianții trebuie să opteze deci între a sorta promoțiile înainte de expirare și a nu le mai… denumi promoții.

Este vorba de un proiect de lege pentru completarea Ordonanței de Guvern 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. Acesta a fost deja adoptat de Senat pe 3 februarie și era propus spre adoptare, cu toate avizele necesare, Camerei Deputaților, for decizional. Hiba principală a proiectului legislativ, cu articol unic, este că limitează comportamentul grijuliu față de consumator doar la promoțiile în derulare. În general, produsele care se apropiau de expirare erau uneori oferite cu discounturi clienților (de exemplu la Mega Image se practică „vânzarea accelerată”, cu discounturi și coduri de bare separate) în ideea că „mai bine încasezi mai puțini bani decât deloc”.

Potrivit proiectului, “produsele aflate la comercializare cu preț redus/oferte promoționale, cu 3 zile înainte de expirarea datei durabilității minimale/datei limită de consum aferente produselor alimentare sau a termenului de valabilitate/datei de minimă durabilitate aferente produselor nealimentare se sortează și se expun la comercializare separate, cu informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor”. În esență, inițiatorii se tem că bieții consumatori, cu ochii după procentele din promoții și reduceri, uită să mai urmărească termenul de valabilitate și se păcălesc cumpărând produse la limita valabilității.

Riscul care apare la adoptarea unei asemenea legi este că produsele aproape de expirare pot rămâne nesemnalate pe raft, poate doar mai bine poziționate pentru a cădea sub ochii clienților. Marii comercianți au contestat de altfel inițiativa, motivând cu cheltuielile mai mari de expunere separată a produselor (“produsele au condiții de depozitare diferite” a fost motivul invocat oficial) și că aceasta va duce la reducerea sortimentului de mărfuri din magazine. De ce s-ar limita însă expunerea separată la mărfurile în campanie promoțională? De ce nu pot fi obligate supermarkekturile să expună separat toate produsele aflate pe ultima sută de metri înaintea expirării, indiferent de forma lor de comercializare? Iar argumentul condițiilor diferite de depozitare are destule hibe la o privire mai atentă-e nevoie doar de un compartiment special în spațiile frigorifice și de câteva rafturi normale în plus pentru a oferi expunere separată.

 

Cu trei zile înaintea termenului de expirare a produselor oferite promoțional supermarketurile trebuie să le izoleze pe rafturi distincte și să incripționeze pe etichete avertizări în acest sens.

Cele mai citite

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...

Dan Podaru candidează din partea PER la funcția de primar al sectorului 1

Fostul consilier local Dan Podaru va fi candidatul Partidului Ecologist Român pentru funcția de primar al sectorului 1, după ce formațiunea sa politică, Alianța...

Emma Răducanu, în sferturile de finală ale turneului de la Stuttgart

Britanica Emma Răducanu s-a calificat în sferturile de finală ale turneului WTA 500 de la Stuttgart, după ce a învins-o în două seturi, cu...
Ultima oră
Pe aceeași temă