16.1 C
București
joi, 23 mai 2024
AcasăSpecialFOTO: Cine sunt câștigătorii premiilor UNITER 2016

FOTO: Cine sunt câștigătorii premiilor UNITER 2016

A XXIV-a ediție a Galei Premiilor Uniter a avut loc, luni seara, la Sala Mare a Teatrului „Regina Maria” din Oradea. Timp de patru ore, aproape 500 de actori, regizori, scenografi, critici de teatru şi alţi invitaţi au așteptat, cu emoție, să descopere cine sunt cei mai buni actori, regizori, scenografi din 2015.  

Juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru: Claudiu Groza, Doina Papp, Cristina Rusiecki, iar juriul care a desemnat câştigătorii, a fost format din criticul de teatru Alice Georgescu, criticul de teatru, Mircea Morariu, actrița Ozana Oancea, scenografa Viorica Petrovici și regizorul Alexa Visarion. Ei au desemnat piesa „Nadia“, de Diana-Florina Avrămuţ drept marea câștigătoare a anului 2015.

Cea mai bună actriţă în rol principal

Emilia Dobrin pentru rolul „Elena” din spectacolul „Casa cu pisici”, regia Radu Iacoban, scenografia Mihaela Ularu, la Teatrul Mic, Bucureşti

„Nu m-am aşteptat deloc să iau acest premiu. Nici în celelalte dăţi nu mă aşteptam să iau. Ştiam că sunt nişte actriţe grozave lângă mine. Eu am această parte sindicală, aş vrea să le fie bine tuturor şi m-aş fi bucurat să ia oricare alta dintre colegele mele. Când mi-am auzit numele nici nu am realizat şi după aceea m-a împins Dorina Chiriac – ‘Hai, du-te, du-te’, şi aşa am început să realizeze că a fost strigat numele meu. Acest premiu înseamnă pentru mine enorm, foarte mult. Înseamnă ce înseamnă pentru orice actor care are această şansă. Şansa mea a început din clipa în care am fost nominalizată. Eu sunt la a treia nominalizare în rol principal la UNITER şi de fiecare dată m-am bucurat, mai ales că am fost nominalizată alături de actriţe foarte bune din teatrul românesc. De fiecare dată a fost o onoare pentru mine să mă aflu în această formulă”, a spus actriţa, pentru Agerpres.

Cel mai bun actor în rol principal

Marian Râlea pentru rolul „Tullius” din spectacolul „Marmură”, regia Yuri Kordonsky, decor şi costume Nina Brumuşilă, la Teatrul Bulandra, Bucureşti.

„Să dea Dumnezeu ca aceia care vor veni după noi, pe care îi cunosc şi sunt foarte buni actori şi actriţe, să aibă de zece ori mai mult noroc decât am avut eu. Şi eu am avut noroc şi sunt un actor cu şansă”, a declarat actoru.

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Ilinca Manolache pentru rolurile din spectacolul „Anul dispărut. 1989”, regia Ana Mărgineanu, scenografia Anda Pop, la Teatrul Mic, Bucureşti

Cel mai bun actor în rol secundar

Marius Manole pentru rolurile „Bătrânica apatică”, „Actorul ” din spectacolul „Între noi e totul bine”, regia Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

„E un sentiment plăcut şi o bucurie. Mă bucur pentru spectatorii care vin la teatru şi care pariază pe tine şi care acum au stat în faţa televizoarelor, şi dovadă stă facebook-ul, pentru că am primit acum peste 400 de mesaje, mi s-a blocat pur şi simplu telefonul, asta înseamnă că oamenii sunt interesaţi, ne iubesc şi urmăresc ce se întâmplă cu noi. Premiul acesta este, în primul rând, pentru ei, pentru că au crezut în mine, pentru că vin la teatru să ne urmărească, pentru că ne aplaudă şi pentru că ne recomandă mai departe. Este un premiu şi pentru mine, dar şi pentru ei”, a declarat actorul pentru Agerpres.

Premiul pentru debut 

Actrița Ada Galeş, pentru rolul Denise din spectacolul „Copilul problemă”, în  regia Adrian Iclenzan, scenografia Bogdan Spătaru, la Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

 „Jucătorul de table” de George Arion, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Cezarina Udrescu, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune

Cel mai bun spectacol de teatru TV

 „Buzunarul cu pâine” de Matei Vişniec, regia Tudor Chirilă, producţie a Societăţii Române de Televiziune

Premiul pentru critică teatrală

 Maria Zărnescu

„Vreau să transmit tuturor, tinerei generaţii, să se bucure de teatru, ca de unul dintre cele mai constante lucruri din viaţa noastră care, câteodată, se schimbă mai repede decât am putea noi să o înţelegem şi să vină la teatru, să-l iubească şi aplauzele pe care eu le-am primit în seara aceasta să nu uite a le da cât trebuie şi cui trebuie”, a declarat ea pentru Agerpres. 

Cea mai bună scenografie

Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Cântăreaţa cheală”, regia Radu Nica, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Cea mai bună regie

Radu Afrim pentru regia spectacolului „Tihna”, decor şi costume Adrian Damian şi  Márton Erika, la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”.

Cel mai bun spectacol

 „Clasa noastră” de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, decor şi costume Bartha József  şi Kiss Zsuzsanna, la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale. Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din 29 februarie, Senatul a acordat următoarele premii:

Premiu de Excelenţă: Gigi Căciuleanu

„Mă simt ca şi cum aş fi luat un examen. Acest premiu înseamnă foarte multă emoţie, şi foarte multă dragoste, şi un pas înainte, şi asta mi se pare cel mai important, pentru că aşa merge omul, pentru că este, aşa cum am şi spus-o, un pas, şi încă un pas, şi încă un pas”, a declarat Gigi Căciuleanu.

Premiul pentru întreaga activitate: 

Actriţă: Luminița Gheorghiu

Actor: Vladimir Găitan

Regizor: Victor Ioan Frunză

Scenograf: Maria Miu

Critică şi istorie teatrală: Anca Mănițiu

„Dacă ar fi transmit un mesaj? În primul rând, că nu există război între generaţii, există afinităţi, există modele şi că războiul între generaţii este ceva absolut fals şi ar fi păcat să ne lăsăm manipulaţi de acest lucru. Cel mai important mesaj al meu ar fi această idee: că numai valoarea contează. Şi valoarea poţi s-o ai şi la 18 ani şi la 25 şi la 80 de ani. Povestea asta că unii sunt expiraţi şi alţii trebuie să-şi facă loc, să-şi găsească o nişă… Nu, există loc peste tot, valoare să fie’, a declarat Anca Măniuţiu, pentru Agerpres.

Întrebată care sunt cele trei principii de bază ale profesiei sale, Anca Măniuţiu, care este eseist, critic de teatru şi traducător, conferenţiar universitar şi prodecan al Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, s-a referit la menirea sa de dascăl. 

„Eu sunt în primul rând profesor şi pentru mine contactul cu tânăra generaţie este absolut vital. Unul dintre principii ar fi dialogul, nu autoritatea nefondată, ci dialogul. Al doilea principiu ar fi încurajarea tinerilor şi trei, miza profesionalismului. Asta contează. Nu neapărat premii, glorie şi aşa mai departe, pentru că lucrezi cu artişti. Şi de multe ori, cei tineri vor foarte repede succes şi glorie. Ci valoare. Profesional, i-aş sfătui să nu renunţe, să nu se uite neapărat tot timpul în jur, ci să încerce să se construiască pe ei înşişi cât mai solid. Printr-o cultură temeinică şi prin deschidere foarte mare înspre valorile culturale. Către valorile culturale universale”, a spus Anca Măniuţiu. 

În cuvântul de mulţumire, Anca Măniuţiu a mărturisit că se gândeşte cu drag la toţi prietenii săi artişti, actori, regizori, scenografi şi coregrafi, dar şi la colegii critici şi teoreticieni ai teatrului care prin munca lor creatoare sau prin scrierile lor au apropiat-o de miracolul scenei. 

„E adevărat, teatrul, arta, în general, nu a reuşit să oprească războaie, să împiedice ororile sau să ne facă să renunţăm la ură, la resentimente sau la frustrări. Atunci de ce preţuim arta, de ce preţuim teatrul? Teatrul bun ne interesează pentru că, aşa cum spunea Grotowski, este un îndemn de a ne depăşi frontierele, de a ne împlini, de a umple golul din noi şi de a renunţa la măştile vieţii. Teatrul este o provocare, o confruntare cu noi înşine, dar şi cu tabuurile şi derapajele realului sau ale istoriei. Pentru mulţi dintre noi, ceea ce se întâmplă pe o scenă, datorită viziunii unui regizor inspirat şi a prezenţei iradiante a actorilor înseamnă adesea atingerea unei stări de graţie, a unei stări privilegiate, a unei intensităţi a trăirii, care ne îmbogăţeşte în plan intelectual, emoţional şi uman. Acesta este miracolul scenei şi el este posibil’, a mai spus Anca Măniuţiu

PREMII SPECIALE

Premiu special pentru muzică de teatru: Adrian Enescu

Premiu special: Miklos Bacs, un mentor al tinerelor generaţii de actori

„Este un premiu covârşitor, depăşeşte cu mult persoana mea şi cred că valoarea reală a premiului constă tocmai în acest gest al Senatului către şcolile de artă şi către profesorii de artă a actorului, profesori pe care de multe ori nu îi vedem, care sunt în planul doi, de care nu ştim, şi sunt mulţi la fel ca mine care lucrează zi de zi pentru ceea ce după aceea vedem pe scenă. Aşa că, cred că adevărata valoare a acestui premiu constă în acest gest de întoarcere către profesorii de actori”, a declarat Miklos Bacs, pentru Agerpres.

Premiul a fost anunţat cu un spectacol scurt, în locul clasicului laudatio, pregătit de studenţii actorului clujean. Show-ul l-a impresionat până aproape la lacrimi pe Miklos Bacs, care a avut nevoie de câteva momente, la urcarea pe scenă, pentru a putea rosti mulţumirile pentru distincţie. 

„Mi-au făcut o enormă surpriză. M-au terminat. Încă vreo două-trei surprize de genul acesta şi pot să plec dincolo. A fost o surpriză şi pentru că ei au o premieră pe 12, sunt înainte de premieră. Au fost împreună cu Andreea Gavriliu, care şi ea la rândul ei mi-a fost studentă, şi au făcut un efort imens să pregătească acest moment şi să vină cu el până la Oradea, aşa că le sunt adânc recunoscător”, a mai spus Miklos Bacs. 

Premiu special pentru cel mai jucat dramaturg român contemporan: Matei Vișniec

Premiu special pentru o viaţă dedicată teatrului şi poeziei: Eugen Țugulea

Premiul Președintelui UNITER Ion Caramitru i-a fost acordat lui Emil Boroghină, directorul Festivalului Shakespeare de la Craiova.

Doi tineri actori au fost premiaţi de British Council la Gala UNITER 2016, Alexandra Rădescu și Dorin Eugen Ionescu. Tradiţionalul premiu oferit la fiecare ediţie a Galei Premiilor UNITER încă din 1998 îşi propune să provoace tinerii actori să-l recitească pe Shakespeare şi să-l inventeze scenic în scurte momente de spectacol. Cele două recitaluri vor intra în repertoriul de la Sala Mică a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

 

Cele mai citite

Atalanta Bergamo a învins-o pe Bayer Leverkusen cu scorul de 3-0 (2-0) în finala Europa League

Atalanta Bergamo a cucerit trofeul Europa League la fotbal, după ce a învins-o pe Bayer Leverkusen cu scorul de 3-0 (2-0), miercuri seara, pe...

Atalanta Bergamo a învins-o pe Bayer Leverkusen cu scorul de 3-0 (2-0) în finala Europa League

Atalanta Bergamo a cucerit trofeul Europa League la fotbal, după ce a învins-o pe Bayer Leverkusen cu scorul de 3-0 (2-0), miercuri seara, pe...

EXCLUSIV. Pasivitatea Ministerului Turismului a condus compania statului LIDO SA în faliment. Blat în favoarea afacerii fostului ministru Bogdan Drăgoi?

Numiri cu întârziere ale administratorilor speciali, schimbări suspecte ale acestora și lipsa unei apărări firești în instanțe sunt doar o parte dintre deciziile luate...
Ultima oră
Pe aceeași temă