14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialFOTO. Seri încântătoare dedicate lui Dinu Lipatti

FOTO. Seri încântătoare dedicate lui Dinu Lipatti

Într-un nou eveniment din cadrul „Serilor Lipatti“ melomanii veniți special la Fundățeanca, unde se află conacul marelui muzician, au avut șansa să asculte  un recital deosebit: o tânără pianistă pledând pentru moderniștii începutului de secol XX și cuplul de soprane Irina și Cristina Iordăchescu interpretând creațiile unor romantici târzii ai liedului și operei.

Încă în primii ani la Universitatea Națională de Muzică din București, Maria Diana Petrache este laureată a peste 30 de premii naționale și internaționale. Și are deja o experiență de pianist concertist atât în domeniul concertelor camerale, cât și al celor cu orchestra. „Jojoux pour Ma Dame“  de Jora a fost în mâinile tinerei pianiste un joc delicat, fin și identificat cu însăși feminitatea încă fragedă a interpretei. „Un barque sur l’ocean “ de Ravel a scos la iveală o „pictoriță“ care, cu suplețe și transparență, a depănat în fața publicului pânze de apă, simulând cu o tehnică proprie culorilor impresioniste legănarea unei bărci solitare în mijlocul unui mare ocean. În „Burlesque“  din „Pièces impromptu“ op. 18 de Enescu linia discontinuă pusă în valoare de Maria Diana Petrache a scos la iveală un muzician cu o putere deosebită de a înțelege substanța componistică și de a o reda publicului. Suntem nerăbdători s-o reascultăm cât de curând și să urmărim evoluția Mariei Diana Petrache, de a cărei carieră nu ne îndoim că va fi de mare succes. 

Lieduri de George Enescu

Apusul de soare care a răzbătut când și când peste norii lăsați peste Fundățeanca și-a făcut loc în atmosfera extrem de rafinată a recitalului de lieduri și arii din opere, avându-le drept protagoniste pe soprana Irina Iordăchescu și mezzosoprana Cristina Iordăchescu-Iordache. Compozitorii aleși de cele două interprete aparțin generațiilor născute în secolul XIX, romantici târzii și moderni timpurii. Printre ei, un Brediceanu – culegător de folclor – și un Bretan – compozitor și bariton transilvănean – care deschid recitalul în interpretarea vocii calde a mezzosopranei Cristina Iordăchescu-Iordache. Prin două lieduri de Enescu, „Soupir“ și „Languir me fais“, în care tristețea iubirii distruse și dorul profund sunt puse cu măiestrie pe muzică, se face trecerea de la timbrul de mezzosoprană la cel de soprană al Irinei Iordăchescu. Șarmul și distincția brodate pe tiparul liedului clasic din „Fleurs“  de Poulenc sunt redate de celebra soprană cu o mare naturalețe. Tehnica vocală și abilitatea interpretei de a colora surprinzător linia melodică au subjugat publicul de-a dreptul.

Atât aria Mignonei – „Connais tu le pays“ –  din opera care-i poartă numele, de Ambroise Thomas, și liedul lui Duparc, „Chanson triste“, readuc în scenă tandrețea vocii de mezzosoprană a Cristinei Iordăchescu-Iordache, care transpune în sonorități când elegiace, când profund romantice, portocali înfloriți și un clar de lună în care se poate cufunda tot publicul. În schimb, Irina Iordăchescu propune, în nota unei cantabilități debordante, melodiile siciliene ale lui Frontini, dintre care dansanta „Marinaresca“ aduce o lumină aparte, ieșind din atmosfera de tristețe și suferință ce parcă pusese stăpânire pe gândurile auditoriului. O dată cu acest moment paleta interpretativă începe să se diversifice. Mezzosoprana Cristina Iordăchescu-Iordache intră în rolul seducătoarei Dalila, în minunata arie „Mon cœur s’ouvre à ta voix“  de Saint-Saëns, ca apoi, printr-o schimbare măiastră, să intre în atmosfera anilor 40 din valsul lui Poulenc „Les chemins de P’amour“. Revenind la nota lirică, Irina Iordăchescu pregătește aria „Si, mi chiamano Mimi“ din Boema de Puccini prin tandra descriere a nopții din „Notte“ a italianului Respighi. Evident, punctul culminant în alegerea programului sopranei a fost atins în aria deja amintită din „Boema“, în care Irina Iordăchescu aduce nu numai o tehnică interpretativă uimitoare, dar și un talent actoricesc desăvârșit, ce creează o legătură fascinantă între public și cântăreață.

Așa cum a promis muzicologul Saviana Diamandi la începutul serii, bijuteria recitalului a fost duetul interpretat magistral de cele două artiste surori în „Barcarolle“ din „Povestirile lui Hoffmann“ de Offenbach. Publicul a fost în extaz și nu a vrut să se despartă de cele două interprete până când acestea nu au bisat de câteva ori.

Următorul recital programat marți, 23 septembrie la Fundățeanca ne aduce o seară integrală Chopin cu binecunoscutul și subtilul pianist Vlad
Dimulescu.  

Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou eliberat de...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă