Oscarurile, obsedate de corectitudinea politică

de Gabriela Lupu , 29 februarie 2016 - stire actualizata la ora 20:21, 29 februarie 2016
Oscarurile, obsedate de corectitudinea politică

După ce au curs râuri de cerneală din pricina faptului că ediţia din acest an nu a inclus actori de culoare pe lista nominalizaţilor, tema discursurilor Galei Premiilor Oscar a fost, mai în glumă, mai în serios, exact lipsa de diversitate. Aşa că de acum încolo, după cum a anunţat preşedintele Academiei Americane de Film, Oscarurile vor fi prin „lege“ mai diverse, incluzând minoritari de toate felurile.

Prezentatorul de culoare Chris Rock a glumit toată seara pe această temă făcând mişto de cei care au boicotat Oscarurile de anul acesta, printre care şi actriţa Jada Pinkett Smith, afirmând că “de fapt nimeni nu o invitase pe Jada la Gală” sau spunând că “că sunt luate măsuri pentru remedierea pro­blemelor de diversitate”, invitând-o pe scenă pe „noua directoare a programului de integrare a minorităţilor”, actriţa Stacey Dash.

Aceasta s-a remarcat în ultimele luni prin comentarii care au generat o serie de controverse. Referindu-se la criticile privind lipsa de diversitate în nominalizările de anul acesta la Oscar şi la situaţia generală a minorităţilor în Statele Unite, Stacey Dash a afirmat recent că: „Nu albii sunt cei care încearcă să îi marginalizeze pe americanii de culoare. Americanii de culoare procedează aşa”. Actriţa aprecia că nu ar trebui să existe o „Lună de istorie a Persoanelor de culoare”, un eveniment marcat în februarie în SUA şi Canada. „Persoanele de culoare trebuie să se hotărască: fie vor segregare, fie integrare”, spunea ea.

Pe scena Galei Oscar, Stacey Dash a afirmat, adresându-se audienţei: „Să aveţi o Lună fericită de Istorie a Persoanelor de culoare.”

Cinci din cele şase premii câştigate de “Mad Max: Fury Road”, cel mai premiat film al acestei gale,  (e adevărat că doar la categorii tehnice) au fost câştigate de femei.

„The Revenant” pare a fi, cel puţin matematic, pierzantul serii materializând doar trei din cele 12 nominalizări, chiar dacă a câştigat totuşi premiul pentru cel mai bun regizor  Alejandro González Iñárritu), pentru imagine (Emmanuel Lubezki câştigând pentru a treia oară consecutiv, după „Gravity” în 2014 şi „Birdman” în 2015, trofeul pentru Cea mai bună imagine) şi pentru cel mai bun actor, Leonardo Di Caprio (cu un discurs ce a părut îndelung repetat în faţa oglinzii). Primul rol în care Di Caprio nu îşi mai foloseşte faţa de îngeraş i-a adus şi Oscarul mult aşteptat.

Di Caprio a interpretat rolul lui Hugh Glass, un om al munţilor, căruia o misiune de cercetare în Munţii Stâncoşi îl aduce faţă în faţă cu un urs grizzly, care îl mutilează groaznic, iar ceilalţi membri ai expediţiei nu mai speră ca el să supravieţuiască.

Ceilalţi pleacă mai departe în timp ce doi oameni ai Companiei sunt desemnaţi să aibă grijă de Glass până moare. Însă după ce aceştia îl jefuiesc şi-l abandonează, pe Glass îl ţine în viaţă o singură dorinţă: răzbunarea. Cu un curaj şi o hotărâre ieşite din comun, omul munţilor parcurge, mai întâi târâş, sute de kilometri din frontiera americană neexplorată.

„Acest film este despre relaţia dintre om şi lume”, a zis Leonardo DiCaprio. Acesta a vorbit şi despre efortul deosebit pe care l-a presupus realizarea peliculei, militând totodată pentru protejarea mediului înconjurător. „Schimbarea climatului ne va afecta pe toţi”, a mai spus Leonardo DiCaprio.

Premiul pentru cel mai bun film i-a revenit peliculei “Spotlight” care porneşte de la cazul real al unei anchete jurnalistice care a scos la iveală o serie de abuzuri sexuale ale unor preoţi catolici faţă de minori.

Cu Rachel McAdams, Billy Crudup, Michael Keaton, ­Liev Schreiber, Mark Ruffalo şi Stanley Tucci în distribuţie, „Spotlight” prezintă eforturile depuse de jurnaliştii de la publicaţia The Boston Globe, în 2002, într-o anchetă amplă, ce a declanşat la vremea ei un scandal uriaş.

Filmul „a oferit o voce pentru supravieţuitorii acestei drame, iar premiul Oscar amplifică această voce”, a declarat Michael Sugar, producătorul peliculei, precizând că speră ca această voce să fie auzită până la Vatican. „Papa Francisc, este timpul să-i protejăm pe copii şi să reinstaurăm credinţa”, a mai spus acesta, pe scena Galei Oscarurilor. Tot pe tema abuzurilor sexuale a vorbit şi vicepreşedintele SUA, Joe Biden, unul dintre invitaţii speciali ai galei. Acesta prefaţând un moment artistic susţinut de Lady Gaga. Cântăreaţa a interpretat melodia „Til It Happens To You”, un cântec legat de campania Casei Albe „It’s On Us”, care militează pentru conştientizarea agresiunilor sexuale petrecute în campusurile din SUA. Această melodie nominalizată la premiile Oscar din acest an a fost lansată de Lady Gaga anul trecut, cu ocazia filmului documentar al lui Kirby Dick „The Hunting Ground”, despre agresiunile sexuale şi violurile petrecute în campusurile americane. Pe scena galei Oscar, Joe Biden a vorbit despre necesitatea schimbării mentalităţii, astfel încât „nici un alt bărbat şi nici o altă femeie să nu mai sufere astfel de abuzuri”.

Filmul „Son of Saul”, cu actorul Levente Molnár de la Teatrul Maghiar din Cluj în distribuţie, a fost desemnat „cel mai bun film străin”, după ce câştigase şi Globul de Aur la aceeaşi categorie. Pelicula reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului László Nemes şi a fost distins cu marele premiu al juriului anul trecut la Festivalul de la Cannes.

Subiectul filmului este centrat pe două zile din viaţa lui Saul Auslander (interpretat de Géza Röhrig), un prizonier evreu din Ungaria forţat să lucreze pentru nazişti în camerele de gazare de la Auschwitz.

Levente Molnár îl interpretează pe Abraham Warsawski, cel mai apropiat prieten al lui Saul, aflat alături de el în lagărul de concentrare.

„Respect şi admir enorm capacitatea poporului evreu de a rezista prin cultură, educaţie, comunitate. Duc lipsa amalgamului, cândva mult mai accentuat, specific României, dat de convieţuirea paşnică - şi mutual benefică - a diverselor comunităţi (evrei, germani, unguri, armeni, greci etc.). Îmi imaginez cum ar arăta România cu aceste comunităţi. Cred în puterea pe care o poate avea acest «pestriţ» de popoare, naţii, etnii şi îi duc dorul. Nu pot percepe şi înţelege nici până în ziua de azi cele petrecute la Auschwitz. Nu pot să concep cum am fost noi, oamenii, capabili de asemenea fapte”, a declarat Levente Molnár.

„În rest, premiile s-au împărţit cu atenţie, să ajungă la toată lumea”, spune criticul de film Ştefan Dobroiu. „Brie Larson, excelentă în excelentul „Room”, a câştigat unicul trofeu al unui film care merită mult mai multă popularitate în România (nu a fost distribuit pe ecrane). „The Big Short”, cu siguranţă cel mai relevant din cursa pentru Cel mai bun film, a primit Oscarul pentru scenariu adaptat, „The Danish Girl” şi „Bridge of Spies” au primit premii de interpretare, iar „Ex Machina” şi „The Hateful Eight” şi-au împărţit restul trofeelor tehnice”.

La categoria surprize, Ştefan Dobroiu a remarcat faptul că „Star Wars: Trezirea Forţei” nu şi-a transformat nici una dintre cele cinci nominalizări în trofee. „Practic, campionul din 2015 şi al treilea film din istorie ce a depăşit pragul de două miliarde de dolari încasări a fost complet ignorat de Academie. O şi mai mare surpriză este ignorarea completă a lui The Martian: din şapte nominalizări, filmul lui Ridley Scott nu a obţinut nici o statuetă. Mad Max i-a furat premiile tehnice, iar filmele mai relevante i-au anulat restul posibilităţilor de a nu pleca acasă cu mâna goală.

A mai surprins câştigarea de către Mark Rylance a trofeului pentru Cel mai bun actor în rol secundar. Deşi probabil nu există cronică Bridge of Spies în care interpretarea lui Rylance să nu fi fost lăudată, favoritul categoriei era Sylvester Stallone pentru reîntoarcerea sa la Rocky Balboa din filmul Creed. Academia a dovedit la această ediţie că nu este nostalgică şi că apreciază performanţa şi nu doar dedicaţia de patru decenii pentru un personaj”.     

Lista Câştigătorilor Premiilor Oscar 2016

Cel mai bun film: „Spotlight”

Cel mai bun regizor: Alejandro González Iñárritu („The Revenant”)

Cel mai bun actor într-un rol principal: Leonardo DiCaprio („The Revenant”)

Cea mai bună actriţă într-un rol principal: Brie Larson („Room”)

Cel mai bun actor în rol secundar:  Mark Rylance („Bridge of Spies”)

Cea mai bună actriţă în rol secundar: Alicia Vikander („The Danish Girl”).

Cel mai bun film străin: „Son of Saul“

Cea mai bună regie artistică: „Mad Max: Fury Road“

Cel mai bun scenariu adaptat: „The Big Short”- Charles Randolph şi Adam McKay

Cel mai bun scenariu original: „Spotlight” - Josh Singer şi Tom McCarthy

Cea mai bună imagine: „The Revenan“

Cel mai bun montaj: „Mad Max: Fury Road“

Cea mai bună coloană sonoră: Ennio Morricone - „The Hateful Eight”

Cel mai bun cântec:

Sam Smith pentru „Writing’s On The Wall” („Spectre”)

Cel mai bun montaj de sunet: „Mad Max: Fury Road“

Cel mai bun mixaj de sunet: „Mad Max: Fury Road“

Cele mai bune efecte vizuale: „Ex Machina“

Cele mai bune costume: „Mad Max: Fury Road“

Cel mai bun machiaj: „Mad Max: Fury Road“

Cel mai bun scurtmetraj animat: „Bear Story“

Cel mai bun scurtmetraj de ficţiune: „Stutterer“

Cel mai bun lungmetraj documentar: „Amy“

Cel mai bun scurtmetraj documentar: „A Girl in the River: The Price of Forgiveness“

Comentarii

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.