12 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăInternaționalIlie Moromete, special guest star la Gala Comediei

Ilie Moromete, special guest star la Gala Comediei

Festivalul Comediei Românești, festCO, s-a încheiat en fanfare cu premii, emoții și, cum îi stă bine unui eveniment dedicat comediei, cu hohote de râs. O excelentă expoziție de fotografie cu momente surprinse în Siliștea-Gumești, satul lui Marin Preda, a încununat evenimentul.

Voia bună și antrenul Galei au fost asigurate de cei doi prezentatori, doi actori haioși, cu un umor irezistibil și dând în clocot de talent: Alex Bogdan și Andrei Huțuleac.

Folosindu-și din plin abilitățile de imitator pe care le-a exersat în emisiunile ”Mondenii” de la Prima TV, Alex Bogdan a intrat în pielea lui Ion Caramitru, amfitrionul Galei UNITER, împrumutându-i acestuia vocea, atitudinea și chiar ticurile verbale, mergând mai departe ”ex abrupto” (cum îi place lui Ion Caramitru să spună), din premiu în premiu, din câștigător în câștigător.

Cu această ocazie a primit și Andrei Huțuleac, în compen­sație, premiul UNITER pe care l-a ratat acum o săptămână, din mâinile unui Ion Caramitru de ocazie, și a putut să-și țină speech-ul pe care-l exersase în fața oglinzii.

Nu numai Ion Caramitru a fost caricaturizat de tânărul actor. Nu au scăpat ”întregi” din această confruntare amicală nici alți doi grei ai teatrului românesc, Radu Beligan, aflat chiar în primul rând la Gală, și Victor Rebengiuc, Alex Bogdan citând din monologul acestuia din ”Moromeții” în preambulul spectacolului care a încheiat glorios festivalul, ”Păi…despre ce vorbim noi aicea, domnule?”, o adaptare a lui Cătălin Ștefănescu după romanul ”Moromeții”. La spectacol a fost prezent și fiul lui Marin Preda, care i-a înmânat premiul pentru spectacol-eveniment lui Marcel Iureș în cel mai curat stil moromețian: ”Moromete!”, a strigat el. ”Hai la poartă că m-a trimis a lu’ Mihăiță să-ți dau un premiu!”

„Hai la gard!“

Pentru a intra în atmosfera ”Moromeților”, în foaier a fost vernisată expoziția de fotografie ”Hai la gard!” a artistului fotograf Emanuel Tânjală. Acesta a vizitat anul trecut împreună cu actorul George Mihăiță satul lui Marin Preda, Siliștea-Gumești, și a fotografiat pentru posteritate această localitate celebră. Din păcate, după cum remarca Emanuel Tânjală, satul lui Marin Preda a ajuns aproape o fantomă a celui care era cândva. ”Am descoperit  cu durere în suflet un sat în degradare. Trăind în America, știu ce înseamnă ca oamenii să facă pelerinaje în astfel de locuri. Îmi pare rău că nimănui nu-i pasă. Satul Siliștea-Gumești ar trebui să fie o emblemă, un loc «închinat» lui Marin Preda. Sper din tot sufletul ca satul lui Cioran sau al lui Rebreanu să nu piară, ci să aibă viață veșnică”,  a încheiat fotograful, vădit întristat de lipsa de atenție a autori­tăților române față de valorile noastre spirituale.

Actorie la cote înalte

Seara s-a încheiat apoteotic, cu o montare absolut măiastră a lui Alexandru Dabija, care după ce s-a împrietenit la cataramă cu Creangă, punându-i magistral în scenă poveștile, face, iată, prieteșug cu încă un mare scriitor român, Marin Preda. Este destul de greu de explicat cum o montare de un asemenea rafinament, cu interpretări actoricești care ating geniul, cum sunt cea a lui Marcel Iureș și a lui George Mihăiță, au trecut absolut neobservate de juriul de selecție al UNITER, care se arată de la an la an din ce în ce mai mult depășit de evenimente.

Povestea lui Moromete și a prietenului lui, Cocoșilă, așa cum este ea spusă în ”Păi…despre ce vorbim noi aicea, domnule?”,  are momente de comedie pură, dar și scene de un tragism desăvârșit. Râzi cu gura până la urechi și-ți simți în același timp lacrimile în barbă.  Totul, în acel râsu’-plânsu’ atât de specific nouă.

Discuția uneori amicală, alteori încrâncenată dintre cei doi prieteni veșnici, confruntările lor încheiate invariabil cu replicile ”Păi, vezi, dacă ești prost? Ești prost, Moromete!”, ”Mă, n-o fi chiar toată lumea proastă p-acilea…”  au o savoare incredibilă. Dacă la început ai impresia că cei doi pierd pur și simplu vremea, ”beau la tutun”  în timp ce pun țara și chiar lumea la cale (căci Cocoșilă este ”spion al englejilor venit să spioneze prostia la olteni”), ușor-ușor, pe măsură ce intri în poveste realizezi că cei doi sunt doar niște spectre. Fantoma lui Moromete stă la povești, așa cum obișnuia să o facă în viață, cu fantoma prietenului lui, Cocoșilă.

Din când în când, ros de curiozitate, Moromete mai merge la gardul cimitirului încercând să tragă cu ochiul la lumea celor vii.  Lumile nu sunt complet separate pentru că, așa cum remarcă însuși Cocoșilă în momentul său poetic, ”Sub câmpia de sub talpă e o alta. Și-ncă una”.  Ei primesc mesaje de dincolo de gard și chiar de mâncare. Celebra fasole care-i arsese limba lui Moromete pe câmpul unde merseseră cu toții la seceriș le vine acum însoțită de o lumânare, iar cănile din care beau țuică ”bună” de prună au legate de coadă batistele date de pomană de urmașii lor. Membrii familiei lui Moromete, Catrina, Tita, Ilinca, Niculae, Nilă și scandalagiul Paraschiv, prind în mod paradoxal ”viață” când ne privesc din fotografiile de porțelan de pe crucile lor.

Cu toții sunt morți. Sau cum ar spune Cocoșilă: „Așa e lumea, Ilie, ca nuca aia costelivă. O deschizi și nu e nimic înăuntru“. Și-atunci, ”despre ce vorbim noi aicea, domnule?”.  Ce rămâne oare veșnic? Prietenia, ciondăneala, dezbaterea politică sau doar prostia la români?   

Premii festCO 2015

 Premiul de excelență – actriței Iarina Demian

 Premiul de excelență – actorului Vladimir Găitan

 Premiul pentru spectacol-eveniment – „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?” de Cătălin Ștefănescu, după „Moromeții” de Marin Preda, regia Alexandru Dabija, cu Marcel Iureș și George Mihăiță, Teatrul Act București

 Cel mai bun spectacol de comedie – „Mobilă și durere”de Teodor Mazilu, direcția de scenă Victor Ioan Frunză – Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” București

 Cel mai bun regizor – Victor Ioan Frunză pentru direcția de scenă a spectacolului „Mobilă și durere” de Teodor Mazilu – Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” București

 Cel mai bun actor în rol principal – Mihai Smarandache pentru rolul din spectacolul „De vânzare / For sale” – Teatrul Odeon București

 Cea mai bună actriță în rol principal – Oana Pellea pentru rolul din spectacolul „N(AUM)” – coproducători UNTEATRU și Teatrul Metropolis București

 Cel mai bun actor în rol secundar – Alexandru Pavel pentru rolul Urecheatu’ din spectacolul „Mobilă și durere” de Teodor Mazilu – Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” București

 Cea mai bună actriță în rol secundar – Cristina Casian pentru rolul din spectacolul „N(AUM)” – coproducători UNTEATRU și Teatrul Metropolis București

 Cel mai bun scenograf – Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului „De vânzare / For sale”, text și regie Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon București

Concursul de Comedie Românească, ediţia a X-a, 2015

 Locul I –„Regina mării” de Mona Radu

 Locul II –„Emancipare” de Radu Iacoban

 Locul III –„Efecte colaterale” de Alex Popa

Cele mai citite

Atentat Moscova: bilanțul atacului a ajuns la 143 de morți

Bilanţul atentatului comis în suburbia Moscovei săptămâna trecută a urcat miercuri la 143 de morţi, potrivit unui nou raport comunicat de autorităţile ruse, atacul...

UE cere ca Facebook și Tik Tok să combată falsurile create cu inteligența artificială

UE, prin Comisia Europeană, a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să reducă "viralitatea conținutului"...

Un bărbat din Harghita a găsit un proiectil și două cartușe în curtea casei

Un bărbat dintr-un sat din Harghita a sunat miercuri seara la 112 și a anunțat că a găsit în curte în urma unor săpături,...
Ultima oră
Pe aceeași temă