4.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInternaționalMuzeu feroviar în Caransebeș

Muzeu feroviar în Caransebeș

Caransebeșul va avea o nouă atracție turistică. Pe un teren situat în apropierea Gării CFR, pe Calea Vârșețului, va fi amenajat un muzeu feroviar. Acesta este rezultatul unui parteneriat creat între autoritățile locale și Regionala CFR Timișoara. Compania publică de căi ferate va oferi terenul necesar pentru amenajarea muzeului, iar autoritățile locale vor investi sumele necesare pentru amenajarea sa, precum și pentru a pune la punct exponatele.

Potrivit primarului Marcel Vela, vor fi expuse două locomotive cu abur, dar și un vagon de epocă. Concret, este vorba de o locomotivă care a fost adusă din Jimbolia și care a fost deja restaurată, precum și de o altă locomotivă, aflată în conservare în Depoul Caransebeș. ”Un astfel de muzeu ar fi o mândrie pentru orașul nostru, care oricum are o istorie bogată. Este bine ca astfel de exponate să fie puse în valoare”, spune unul dintre locuitorii orașului, în timp ce un altul afirmă că ”unele dintre cele mai vechi, dar și cele mai bine căi ferate de pe actualul teritoriu al României au fost construite în Banat. Este bine că autoritățile locale au astfel de inițiative, care pun în valoare istoria comunității noastre”. Tot în muzeul feroviar din Caransebeș ar urma să fie adus și un vagon de epocă, din Petroșani, despre care reprezentanții Casei de Cultură susțin că ar fi făcut parte din ”trenul regal Ferdinand”, însă acest lucru nu are nici o legătură cu realitatea.

Istoria adevăratului tren regal

Chiar dacă proiectul muzeului feroviar este salutat cu entuziasm, există și persoane care atrag atenția că ar fi ridicol ca turiștii să fie înșelați cu presupusul ”vagon regal” care ar urma să fie adus din Petroșani. Trenul Regal a fost construit la Uzinele Ernesto Breda din Milano, ca urmare a unei comenzi transmise de către Guvernul Regal al României, pentru Regele Ferdinand I. Din păcate, regele Marii Uniri nu a apucat să călătorească niciodată cu acest tren, pentru că a trecut la Domnul în anul 1927. Trenul Regal a fost livrat României în anul 1928. În el au avut loc câteva dintre cele mai importante evenimente din istoria României. Astfel, în anul 1940, cu prilejul Bobotezei, Regele Carol al II-lea și Principele Moștenitor Mihai au mers cu acest tren la Chișinău, pentru a petrece în mijlocul populației din Basarabia sărbătoarea Botezului Domnului. În ianuarie 1948, în vagonul sufragerie, Majestatea Sa, Regele Mihai I a servit ultimul său prânz pe teritoriul României, înainte de revenirea din exil. Trenul Regal a fost confiscat de autoritățile comuniste și redenumit tren prezidențial, care a fost utilizat de șefii statului comunist, până în anul 1977, când Nicolae Ceaușescu l-a înlocuit cu o altă garnitură de tren, românească, fabricată în Arad.

În Trenul Regal a avut loc, în anul 1955, negocierea dintre Nichita Hrușciov și Gheorghe Gheorghiu-Dej, care mergeau la o partidă de vânătoare în Transilvania. În urma acestei discuții, trupele sovietice au fost retrase de pe teritoriul României, în 1956. Tot în acest tren, în anul 1967, Nicolae Ceaușescu și Iosip Broz Tito au negociat refacerea relațiilor româno-iugoslave, grav afectate de tensiunile din anii stalinismului, atunci când conducătorii comuniști din București s-au raliat poziției dictatorului moscovit. Și tot în acest tren au avut loc, în 6 august 1975, discuțiile dintre președintele Statelor Unite ale Americii, Gerald Ford, însoțit de secretarul de stat Henry Kissinger, și Nicolae Ceaușescu, în urma cărora Statele Unite au acordat României Clauza Națiunii Celei mai Favorizate.

Trenul Regal se află acum în proprietatea Societății de Turism Feroviar, aflată în insolvență. El este păstrat în remiza specială din Mogoșoaia. Trenul Regal a fost utilizat în ultimii ani la diferite acțiuni cu un mare impact pozitiv asupra imaginii României, la care au participat membri ai Familiei Regale.

Care este componența Trenului Regal

Trenul Regal este compus dintr-un vagon sufragerie, un vagon dormitor regal, un vagon dormitor însoțitori, un vagon dormitor clasa I și un vagon dormitor clasa a II-a. Nici unul dintre aceste vagoane nu se află la Petroșani și este greu de crezut că Trenul Regal va fi dezmembrat pentru a ”îmbogăți” muzeul feroviar din Caransebeș.

 

Cele mai citite

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...
Ultima oră
Pe aceeași temă