9.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăInternaționalGoogle luptă împotriva discriminării femeilor. Cum va modifica emoji-urile

Google luptă împotriva discriminării femeilor. Cum va modifica emoji-urile

Când vine vorba de „emoji”-urile actuale, femeile sunt portretizate ca prințese, mirese, dansatoare și sunt preocupate de felul în care arată, acestea fiind reprezentări patriarhale. Însă acest lucru este pe cale să se schimbe, scrie The New York Times

Astfel, Google ar putea introduce 13 simboluri care portretizează femei având profesii în diverse domenii. Simbolurile, cunoscute în mediul online sub denumirea de „emoji”, reprezintă imagini digitale folosite pentru a exprima o idee sau un sentiment, în comunicarea digitală. 

Decizia ar putea avea la bază o campanie inițiată de Always, în luna martie, cât și un articol publicat în The New York Times, care vorbește despre „emoji, ca formă de feminism”, notează site-ul womenyoushouldknow.net.

„Pentru milioane de persoane din lume, „emoji” reprezintă o metodă de comunicare importantă, cât și un puternic element de reprezentare culturală. Cu toate acestea, rolul persoanelor la locul de muncă nu poate fi ilustrat prin intermediul acestor simboluri. Acest fapt este valabil mai ales în cazul femeilor. Google dorește să îmbunătățească modul de reprezentare al „emoji”-urilor care ilustrează femei și am dori să le propunem dezvoltatorilor Unicode să facă același lucru. Astfel, ne dorim să introducem un nou set de imagini care ilustrează diferite profesii dedicate femeilor și bărbaților, cu accent pe diversitatea meseriilor practicate de femei. Considerăm că această inițiativă va avea un impact pozitiv asupra tinerelor, ele fiind cele mai mari utilizatoare a simbolurilor, astfel încât să se identifice mai bine cu rolurile pe care femeile le au în societatea contemporană. Mișcarea globală pentru egalitatea femeilor este tot mai amplă, așa că am considerat că momentul oportun pentru lansarea acestor „emoji” a venit”, au precizat reprezentanții companiei.

Astfel, simbolurile propuse ilustrează femei care lucrează în mediul de afaceri și în sistemul medical, în fabrici și ferme. 

Percepția tinerelor despre sine, influențată de aceste simboluri

Compania Always a inițiat, în luna martie, o campanie de conștientizare, privind lipsa de diversitate a „emoji”-urilor feminine existente, cât și reprezentările stereotipice ale persoanelor de sex feminin.

„72% dintre fete au semtimentul că societatea le limitează posibilitățile, dictându-le ce au voie și ce nu au voie să facă. Uneori, asfel de situații apar în locuri neașteptate și sunt extrem de subtile, ca de exemplu, pe telefon. Poate că par insignifiante, însă „emoji”-urile reprezintă mai mult decât niște imagini haioase. Reprezintă modul în care tinerele se exprimă în mediul online. Un studiu realizat de Always arată că 67% dintre fete simt că aceste simboluri sugerează că fetele au posibilități limitate”, se precizează în descrierea videoclipului oficial al campaniei Întotdeauna #CaoFată (Always #LikeAGirl), postat pe YouTube.

„Emoji, ca formă de feminism”

Amy Butcher, asistent profesor la Univesitatea Wesleyan din Ohio și autoarea memoriilor „Visiting Hours” a scris, în luna martie, un articol pentru publicația The New York Times, în care vorbește despre impactul acestor „emoji” asupra construcției identității femeilor.

Ea a realizat că lista de „emoji” care ilustrează femei este una lipsită de diversitate, în urma unui schimb de mesaje cu o prietenă.

„După ce am aflat că o prietenă apropiată a fost numită ca profesor universitar permanent, i-am trimis un mesaj să o felicit. Știam că urmează să ne vedem mai pe seară, să sărbătorim, însă era încă devreme și eram foarte încântată pentru ea. I-am scris că sunt foarte bucuroasă de realizarea sa și m-am gândit să includ și câteva „emoji”, care îmi exprimau sentimentele: o pălărie de petrecere, un turn de confetti, două halbe de bere, iar apoi i-am trimis și un unicorn”, a spus Amy Butcher.

Întrucât prietena sa nu i-a răspuns, în mintea lui Butcher a încolțit o întrebare: de ce a ales să îi trimită prietenei sale o imagine cu un unicorn?

„Am început să mă uit mai atent la „emoji”-urile din telefon. Da, erau chipuri de femei, însă am descoperit că singurele imagini asociate cu femei erau o dansatoare de flamenco, o mireasă și o prințesă cu o coroniță de aur pe cap. Totodată, am mai descoperit două dansatoare cu urechi de iepuraș, fericite că au oportunitatea de a poza pentru Playboy. M-am întrebat unde sunt avocata, contabila, medicul chirurg? Cum se face că există suficiente simboluri cu mâncare, însă reprezentarea femeilor este restrânsă la roluri centrate pe aspectul fizic?”, a mai scris Amy Butcher în articolul numit „Emoji, ca formă de feminism”

Scriitoarea a mai observat că situația diferă în cazul bărbaților, care sunt ilustrați în rol de polițist, de inginer sau Moș Crăciun.

„Realitatea de pe telefoanele noastre ilustrează o lume în care femeile sunt la cumpărături, iar bărbații scriu check-uri”, o aluzie la societatea americană din anii ’50.

Ea continuă articolul precizând că deși se spune că noua generație de femei americane nu mai este percepută ca o minoritate, ele trebuie să se mulțumească să fie percepute, în comunicarea digitală, drept dansatoare de flamenco.

„Într-adevăr, am descoperit că acesta este simbolul pe care l-am folosit cel mai frecvent să îmi exprim fericirea pentru prietenele care au realizat lucruri mărețe. Ținând o mână în aer, ea pare să fie mulțumită și încrezătoare în realizările sale. Am trimis dansatoarea unei prietene care și-a vândut cartea pentru suma de 50.000 de dolari. Am trimis același simbol când o prietenă a obținut o bursă de cercetare în Irlanda”, a mai spus Butcher.

Ea a mai precizat că succesul prietenei sale, care a obținut un post permanent ca profesor universitar, a făcut-o să realizeze că aceste „emoji” nu sunt suficiente.

„Prietena mea nu a dansat ca să ajungă acolo unde este. Ea nu a fost preocupată de cum îi stă părul, de cum arată unghiile, de felul în care zâmbește. Mai degrabă, cred că era încruntată. A stat ore întregi să își planifice cursurile, a participat la o multitudine de întâlniri. Și-a petrecut utimele 10 veri la bibliotecă și a corectat mii de lucrări. Și a făcut toate acestea știind că soarta e împotriva ei. În majoritatea profesiilor, femeile câștigă mai puțin decât bărbații, însă în mediul academic situația este și mai dificilă: femeile avansează mai greu decât bărbații, astfel că din ce în ce mai puține aleg să practice această meserie. Poate că n-ar trebui să ne mire de ce trei sferturi din posturile de profesori universitari sunt ocupate, în Statele Unite, de bărbați”, mai scrie ea, pentru The New York Times.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă